Själv köper jag det som ser fräschast ut i frukt och grönsaksdisken, och det som är godast. När det gäller nötkött köper jag helst från argentina eller brasilien, för det är godast! När jag är i västsverige köper jag fågel från en lokal gårdshandel nära Uddevalla. Ekologiskt, biodynamiskt, eller kravodlat kvittar.
Vissa grönsaker och frukter blir godare när plantan får kämpa lite och inte får så mycket gödning (vin bland annat!), andra blir bara träiga.
Vissa aspekter med ekologisk odling är en klar nackdel, det finns inget sätt att undvika mögelangrepp, de gifter som en del mögelsorter producerar är mångdubbelt giftigare än något man sprider på åkrarna! Mjöldryga är ett av de kända exemplen, det finns ett flertal andra som dessutom är oerhört cancerframkallande, det räcker med halter på mikrogram.
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Din ide om en hälsosam kost är att föredra genmanipulerade växter och grönsaker.
Ja, det bästa som kan hända skulle vara om opinionen mot genmanipulation skulle vända, så att man kunde ta fram grödor som är immuna mot angrepp av mögel och skadedjur, och slipper sprida gifter mot dessa.
Genmanipulation leder inte till giftighet! Genmanipulation är detsamma som selektiv avel, med skillnaden att svinnet (de oanvändbara korsningarna) blir mininalt, och man undviker resursslöseri helt och hållet.
I traditionell avel används så kallade rena linjer för att uppnå ett önskat resultat. För att få en ren linje, korsar man djur med önskade egenskaper, en speciell mutation som är så oerhört ovanlig att man måste korsa djurets avkommor med varandra eller föräldern, och därigenom dubblar man även djurets defekter.