Villalarm är som billarm har man tur så väljer Benke-kofot villan/bilen utan.
Annars spelar det ingen roll om Väktaren är framme inom 8 min eller 20, Benke-kofot har tagit vad han vill ha och är borta men vinden dvs om han inte tömt barskåpet och ligger och dunar i din säng förstås. Däremot kan det kännas tryggt att komma hem och veta att ingen obehörig festat runt bland dina prylar. Annars är det sunt förnuft som gäller, ha inte allt framme om du är bortrest, folk tenderar att lägga vad Benke-kofot letar efter på ungefär samma ställe så det blir ganska lätt att hitta. Kan man även tillse att det inte är så insynsskyddat och att Benke-kofot inte ser allt godis med lätthet så har man kommit en bra bit på vägen. Att vara polare med grannarna är inte heller fel, flera par ögon ser bättre. Med godis menar jag sånt som är lätt att sälja för dom små liven som stjäl ihop sitt levebröd. Dessa goda medborgare som ofta hälsar på i våra villor när vi inte är hemma. Balterna är ett större problem då dom jobbar i grupp och snor allt som inte sitter fast och åker dom dit (den risken i dagens "polistäta" samhälle är ju obefintlig) så får dom bo på "hotell" i Sverige med bra betalt.
Men att köpa ett villalarm från ett stort bolag och koppla sig till deras LC skulle jag aldrig göra. Låt hellre en seriös larmfirma installera ett normalt larm i ditt hem. Lämna ett rum olarmat för eventuella husdjur och koppla sen larmet till ett mindre vaktbolag lokalt och skriv kontrakt på rycktid så att om bolaget inte kommer i tid så får dom böta. Små lokala bolag brukar måna om dom få kunder dom har. Alternativet är att tex koppla larmet till en p-sökare och åka själv eller ringa någon som är 2m och grinig. Försäkringsbolaget är gladast om du har vaktbolag, du kanske känner dig tryggare med en p-sökare vad vet jag? Mer pengar får du över i alla fall.
Go och glad sommmar och håll i prylarna......