2005-07-12, 13:37
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hon läste det jag skrev ut till henne, och kändes sig antagligen lite dum, med all rätt. Hon får fan använda hjärnan till att tänka, och inte teckna avtal med första bästa som kommer och knackar på dörren! Jag har fan sagt åt henne att inte släppa in okända, var dom än kommer ifrån, är man intresserad av nåt söker man upp det själv, det söker inte upp en!
Hade hon köpt larmtjänsten via telefon? Troligen inte, men en snygg försäljare kan nog sälja vad fan som helst bland kärringarna här ute om han bara kommer över tröskeln..

Jag har tidigare tjatat på henne att fixa galler för källarfönstrena, morfar har verkstad så det kan man ju fixa nåt snyggt där, hon har varit lätt positiv men nonchalant när jag tagit upp det, och jag blir bara förbannad när hon är sån så jag har inte drivit på om det, men nu tjatade jag och hon började väl på att förstå att det skulle vara bra.

Dörrarna hon har nu är rejäla som fan utrustade med bra lås, med undantag från dom två altandörrarna som hon har, dom är lite vekare, men man låser med nyckel inifrån i alla fall.

Hon sa att hon skulle ringa och ångra köpet, och på kontraktet så stod det att man hade två veckors ångervecka och tre veckors ångervecka när larmet väl var installerat. Naturligtvis ingick inga sirener, rökdetektorer eller annat.

Jag ska till henne att bra lås, vaktig hund + varning för hunden-skyltar är nog det bästa botmedlet mot buset, men det verkade hon inte förstå..

Hoppas nu hon får det avbokat också, hennes prylbög till karl är väl positiv som fan till det - han skaffar all möjlig elektrisk utrustning som egentligen inte behövs.. Säkert hans idé att skaffa larmet..

För 9 000:- kan dom köpa en till hund, så har dom två stycken som vaktar, bra mycket trevligare än massa sensorer som man måste hålla koll på. Och otrevligare för tjuven. Tror hunden hon har nu, en "kamphundstyp" är mer avskräckade en vetskapen att securitas kanske dyker upp nån timme efter inbrottet.

Visst, hade hon varit borta mycket så kanske larm hade varit bra så att ett fönster inte står sönderslaget en längre tid, men hon nästan alltid hemma, och grannarna här har koll på grannskapet.
Citera
2005-07-12, 13:54
Medlem
Dennos avatar
Bra jobbat Bråkis.
Se nu till bara att det blir fixat. Kan tänka mig att dom försöker övertala henne hårt när hon ringer.
Citera
2005-07-12, 14:45
Medlem
Är det bara jag som konsekvent vägrar diskutera säkerhetsfrågor (dörrsäljare, telefon...) som jag själv inte initierat?

"Jo hej, jag säljer larm."
"Jag kommer inte att diskutera säkerhetsfrågor med dig."
"Jamän det här är ett bra paket."
"Jag ser att ni redan har larm."
"Då lägger jag lite information i brevlådan..."

Suck!
Citera
2005-07-12, 14:56
Medlem
Bråkmakarns avatar
Så där jag! Gick in i köket och där satt morsan och ringde securitas och sa med bestämd stämma upp beställningen! Men naturligtvis försökte dom övertala henne när hon ringde, och skulle ha anledning till uppsägningen..

En seger för det sunda förnuftet!

Tack för hjälpen i det här ämnet, det var era kommentarer som fick morsan att skamset inse att hon höll på att lägga 9 000:- + 2400/år på nåt hon inte behöver!

Hon och hennes karl skulle köpa galler till källarfönstrena nu sa hon.. känns som jag får vara med och se över det med, annars blir dom väl pålurade nåt i hönsnätsväg av en skicklig försäljare
Citera
2005-07-12, 15:22
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Så där jag! Gick in i köket och där satt morsan och ringde securitas och sa med bestämd stämma upp beställningen! Men naturligtvis försökte dom övertala henne när hon ringde, och skulle ha anledning till uppsägningen..

En seger för det sunda förnuftet!

Tack för hjälpen i det här ämnet, det var era kommentarer som fick morsan att skamset inse att hon höll på att lägga 9 000:- + 2400/år på nåt hon inte behöver!

Hon och hennes karl skulle köpa galler till källarfönstrena nu sa hon.. känns som jag får vara med och se över det med, annars blir dom väl pålurade nåt i hönsnätsväg av en skicklig försäljare

Hatar sådant! Varför skall dom veta? Dom har ingen rätt att fråga varför! Dom skall bara snällt boka av skiten.
Citera
2005-07-12, 19:55
Medlem
Pettans avatar
allmosor av besparingen till Flashback! NU
Citera
2005-07-13, 07:44
Medlem
UTbytbars avatar
Jag har en offert från Aroundio liggande hemma...!
Grundpaket + 2 extra detektorer skulle kosta 6100 och 255 kr/månad.
Jag tycker att 255kr/mån för att i princip inte göra ett skit känns dyrt! I vårt område har det inte förekommit ett enda inbrott i modern tid så det är ju ett lågriskområde. Ingen jätte-chansning från Aroundio...

Det viktiga är ju att min dam känner sig säker!! Någon som har en känsla för hur mycket man kan pruta/få med på utrustningen? En detektor tar de 1180 kr för...

Grundpaket
Centralenhet - Med inbyggd larmsiren, uppringare och GSM-modul
Knappsats - Med kontaktlarm och läsare för StarKey
Larmskyltar - Placeras på fönster och entrédörrar
Rörelsedetektor - Trådlös, infraröd rörelsedetektor
Styrkontakt - Placeras på entrédörren

Detta får man för abonnemang på 255 kr/månad:
Yttre kontroll
Vid utryckning gör väktaren en yttre kontroll av fastigheten. Han ser över dörrar och fönster och täcker för det som eventuellt är skadat. Vid konstaterat inbrott eller skadegörelse tillkallas polis och kundens kontaktperson meddelas.

http://www.aroundio.se/
Citera
2005-07-13, 08:46
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Rena skitet! Securitate väntar medvetet 30 minuter efter larm för att slippa möta buset! De har inte vapen eller befogenhet att hålla en påtänd pundare med kniven i högsta hugg tills polisen kommer.

Vilket djävla skitsnack!

Ingen väktare inom något av de stora olagen väntar någonsin medvetet (ok något enstaka undantag kan nog skakas fram) på att åka på ett inbrottslarm. Tidsfördröjning kan ske pga av att det ligger många larm hos larmcentralen men då pratar vi vanligtvis om kanske högst 5 min. Sedan tillkommer de vanliga tidsfördröjande faktorerna såsom trafik och dyl.

Visst har inte väktare vapen att oskadliggöra pundare med men det är inte riktigt syfte heller. Befogenhet däremot har dom (även gemene man).

Du borde nog kontrollera/uppdatera din källa.
Citera
2005-07-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Hatar sådant! Varför skall dom veta? Dom har ingen rätt att fråga varför! Dom skall bara snällt boka av skiten.

Äh det är väl inget farligt att svara på. Det är bara att säga att det har du inte med att göra, om du känner så. Företaget frågar oftast varför du vill säga upp det, för att de har olika orsakskoder som de skriver in.

Tex om du säger att det är ett jävla skitföretag med slödder som arbetar där så kommer de aldrig att återkomma. Men säger du, att du säger upp det för att "nja jag är liiiite tveksam till priset. Ja då sätts den koden och du kan vara säker på att någon hör av sig med ett "bättre erbjudande".
Citera
2005-07-13, 12:03
Medlem
Bråkmakarns avatar
Secutitas, försöker dom få sig själva att framstå som tjatiga idioter eller?

Morsan ringde nyss och pratade lite, securitas hade varit hemma hos henne nu på förmiddagen och frågat varför hon inte ville ha larmet, trots att dom fick svar på det igår via telefon - att det inte behövdes i det huset.

Vad fan håller dom på med? Har en kund tackat nej och gång så får dom väl acceptera det istället för att på nytt skicka ut säljaren!

Tur att jag inte var ute hos morsan, jag hade blivit vansinnig på honom.
Citera
2005-07-13, 12:07
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Secutitas, försöker dom få sig själva att framstå som tjatiga idioter eller?

Morsan ringde nyss och pratade lite, securitas hade varit hemma hos henne nu på förmiddagen och frågat varför hon inte ville ha larmet, trots att dom fick svar på det igår via telefon - att det inte behövdes i det huset.

Vad fan håller dom på med? Har en kund tackat nej och gång så får dom väl acceptera det istället för att på nytt skicka ut säljaren!

Tur att jag inte var ute hos morsan, jag hade blivit vansinnig på honom.

Kom han från Aroundio så har han förmodligen bara provision och då tänker han väl inte låta sig gå miste om den så lätt.

Vi går ju mot ett "tjänstesamhälle", så det är väl bara att vänja sig vid att bli attackerad av försäljare från alla håll. Mest lukrativt i framtiden blir förmodligen det säkerhetsföretag som lanserar ett system som effektivt får stopp på försäljarna.
Citera
2005-07-13, 12:09
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Kom han från Aroundio så har han förmodligen bara provision och då tänker han väl inte låta sig gå miste om den så lätt.

Vi går ju mot ett "tjänstesamhälle", så det är väl bara att vänja sig vid att bli attackerad av försäljare från alla håll. Mest lukrativt i framtiden blir förmodligen det säkerhetsföretag som lanserar ett system som effektivt får stopp på försäljarna.
Ja, hon var från aroundio, och trodde väl han skulle kunna övertala morsan ytterligare en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in