Citat:
Ursprungligen postat av
ImmortalJack
Jag har för mig att Isreal är postiv till PYD. Läste i en tidning där de spekulera om en eventuellt allians i framtiden. PYD borde också bygga upp en bra relation med Israel och på så sätt få tillgång till vapen, men Isreal kanske inte har någon intresse av kurder.
Ofta är det propaganda från kurdernas fiende som försöker måla upp en allians mellan kurder och Israel. Det finns inte ett enda konkret fakta som tyder på något sådant alls. Men jag skiter dock i kamelerna som är snabba med att kalla folk för sionister. Hade tagit emot israelisk stöd med öppen famn. Det är bara idioter som tackar nej till stöd.
Men omvärlden verkar vilja dämpa på vapeninförseln till Syrien, så det kommer nog inte komma några vapen från Israel.
Israeliska folket är väldigt positivt inställda till kurder och detta beror främst på gemensam historia och ett väldigt bra arbete av våra kurdiska bröder som bor i Israel. Kurder med judisk tro promotar Kurdistan och det är något utmärkande, för det samma gäller inte judar som ursprungligen varit från arabländer, Iran, Turkiet etc. Det säger ju ganska mycket om kurdiska folket och hurdana dom är mot sina granar och vänner.
Men man ska vara på det klara att folkets inställning och vilja inte har något alls att göra med hur landets politik utformas och bedrivs. Israel går enbart efter sitt eget intresse och gör det som gynnar dom. Alla länder är så här.