2014-06-14, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
det finns ett par kurdista städer och byar i syrien. Området mellan Efrin och Qamislo är i ISIS kontroll.

Jag såg det på wikipedia, isis är verkligen en skäckscenario för civila.
Citera
2014-06-17, 13:31
Bannlyst
usa hade en no fly zone i norra irak under 90-talet fram till kriget 2003, då skapades krg, usa har skapat krg inte kurder

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Provide_Comfort
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Northern_Watch

israel har en plan att dela upp mellanöstern i små delar och de använder kurder för att förstöra turkiet, irak, syrien och iran

Citat:
Iraq, rich in oil on the one hand and internally torn on the other, is guaranteed as a candidate for Israel's targets. Its dissolution is even more important for us than that of Syria. Iraq is stronger than Syria. In the short run it is Iraqi power which constitutes the greatest threat to Israel. An Iraqi-Iranian war will tear Iraq apart and cause its downfall at home even before it is able to organize a struggle on a wide front against us. Every kind of inter-Arab confrontation will assist us in the short run and will shorten the way to the more important aim of breaking up Iraq into denominations as in Syria and in Lebanon. In Iraq, a division into provinces along ethnic/religious lines as in Syria during Ottoman times is possible. So, three (or more) states will exist around the three major cities: Basra, Baghdad and Mosul, and Shi'ite areas in the south will separate from the Sunni and Kurdish north. It is possible that the present Iranian-Iraqi confrontation will deepen this polarization.

http://www.monabaker.com/pMachine/mo...=A2298_0_1_0_M

kurder gör ingenting, israel styr er

vilka pumpar upp oljan? krg har inte den teknologin

bara så ni vet vad som händer, men kurder verkar leva i nån sorts drömvärld och inte vilja veta vad som händer

det är detta som sker i irak nu
Citera
2014-06-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det är bra att du är ärlig med dina verkliga tankar - "divide and conquer". Vi vet redan att du glädjer dig över att ISIS förnedrar den irakiska armén och får araber på flykt. Det tragiska är att dessa även dödar, kidnappar och avrättar kurder. Det är terrorism i bägge fallen, visa inte dessa egoistiska drag när människor tvingas lämna sin hem. Tänk inte på expandering av kurdiskt territorium när dessa familjer tvingas fly. Du äcklar mig.
Du är exakt som alla andra kristna araber, (assyrier, syrianer, elr va de nu kallar sig) väldigt otacksamma.
Artikel 140 handlar om att att hela irakiska Kurdistan ska ingå i KRG, inte enbart en bit av irakiska Kurdistan. En liten bit av området som egentligen ska ingå KRG, bor det många kristna araber, kurder är beredd att försvara detta område, man ni är som vanligt otacksamma. Det verkar som ni hellre vill ha ISIS än kurdiska peshmerga?
Dessutom har Bagdad ljugit flera gånger och skjutit upp artikel 140, senast var KRG och Bagdad nära krig, deras styrkor var vid flera ställen ett par hundra meter ifrån varandra.

Nu när kurderna fått sina områden smidigt, och utan krig så äcklar det dig? Är det krig och blod du vill se ist?
Citera
2014-06-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babr
usa hade en no fly zone i norra irak under 90-talet fram till kriget 2003, då skapades krg, usa har skapat krg inte kurder

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Northern_Watch

israel har en plan att dela upp mellanöstern i små delar och de använder kurder för att förstöra turkiet, irak, syrien och iran

http://www.monabaker.com/pMachine/mo...=A2298_0_1_0_M

kurder gör ingenting, israel styr er

vilka pumpar upp oljan? krg har inte den teknologin

bara så ni vet vad som händer, men kurder verkar leva i nån sorts drömvärld och inte vilja veta vad som händer

det är detta som sker i irak nu
Kurderna hade redan autonomi i början av 1970-talet, så nej USA har ej skapat KRG.

Kan inte så mycket om olja, osv. Men de som pumpar upp oljan är utländska bolag, allt från europiska till asiatiska bolag.
Senast redigerad av Qandil 2014-06-17 kl. 13:44.
Citera
2014-06-17, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Kurderna hade redan autonomi i början av 1970-talet, så nej USA har ej skapat KRG.

Kan inte så mycket om olja, osv. Men de som pumpar upp oljan är utländska bolag, allt från europiska till asiatiska bolag.

du skriver skit

Citat:
Autonomous region
- Accord signed March 11, 1970
- De facto autonomy October, 1991
- Regional government established July 4, 1992
- Transitional constitution January 30, 2005

http://en.wikipedia.org/wiki/Iraqi_Kurdistan

Citat:
Date March 1991–31 December 1996
Location Northern Iraq
Result Establishment of Kurdish de facto autonomous region in northern Iraq

bara för att ett gäng kurder viftade på en flagga betyder det inte autonomi, först när USA kom fick ni en de facto autonomi, slå upp det ordet

KRG - made in USA
Citera
2014-06-17, 13:54
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Du är exakt som alla andra kristna araber, (assyrier, syrianer, elr va de nu kallar sig) väldigt otacksamma.
Artikel 140 handlar om att att hela irakiska Kurdistan ska ingå i KRG, inte enbart en bit av irakiska Kurdistan. En liten bit av området som egentligen ska ingå KRG, bor det många kristna araber, kurder är beredd att försvara detta område, man ni är som vanligt otacksamma. Det verkar som ni hellre vill ha ISIS än kurdiska peshmerga?
Dessutom har Bagdad ljugit flera gånger och skjutit upp artikel 140, senast var KRG och Bagdad nära krig, deras styrkor var vid flera ställen ett par hundra meter ifrån varandra.

Nu när kurderna fått sina områden smidigt, och utan krig så äcklar det dig? Är det krig och blod du vill se ist?

Tilltala mig istället för att generalisera min folkgrupp. Det fanns inget som hette "arab" när vi assyrier/syrianer hade egna riken. Visa därför respekt genom att inte benämna folkgruppen som "kristna araber". Jag visar respekt till din folkgrupp och talar inte nedsättande om kurder, utan om dina åsikter. Lär dig argumentera sakligt.

Läs igenom ditt inlägg ytterligare en gång och förstå varför jag blir frustrerad:

Förövrigt är det ett utmärkt tillfälle att få igenom artikel 140 i Mosul, nu när många flytt staden.

Härligt att du avslutar inlägget med smileyn "evilgrin".

Det är alltså ett utmärkt tillfälle att expandera KRG nu när människor flyr sina liv från Mosul? Det är onda avsikter likt dessa som ger utomstående en dålig bild av kurder. Det handlar inte om att jag får en dålig bild av kurder, utan andra som läser dina inlägg och utgår från dig som representativ för just kurder.

Du har förlorat all din trovärdighet. Under lång tid har vi diskuterat ISIS och SAA. Du har varit snabb med att påpeka att dem varit nyttiga för Assad, något du velat påpeka vid varje givet tillfälle. Nu är det komiska läget som sådant att ISIS bidragit till att peshmerga gått in i Kirkuk, i princip den sista staden man velat ha kontroll över. Hur känns det att ISIS indirekt eller direkt stöttat din dröm om ett fritt Kurdistan? Är du stolt nu?
Citera
2014-06-17, 14:31
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Tilltala mig istället för att generalisera min folkgrupp. Det fanns inget som hette "arab" när vi assyrier/syrianer hade egna riken. Visa därför respekt genom att inte benämna folkgruppen som "kristna araber". Jag visar respekt till din folkgrupp och talar inte nedsättande om kurder, utan om dina åsikter. Lär dig argumentera sakligt.

Läs igenom ditt inlägg ytterligare en gång och förstå varför jag blir frustrerad:

Förövrigt är det ett utmärkt tillfälle att få igenom artikel 140 i Mosul, nu när många flytt staden.

Härligt att du avslutar inlägget med smileyn "evilgrin".

Det är alltså ett utmärkt tillfälle att expandera KRG nu när människor flyr sina liv från Mosul? Det är onda avsikter likt dessa som ger utomstående en dålig bild av kurder. Det handlar inte om att jag får en dålig bild av kurder, utan andra som läser dina inlägg och utgår från dig som representativ för just kurder.

Du har förlorat all din trovärdighet. Under lång tid har vi diskuterat ISIS och SAA. Du har varit snabb med att påpeka att dem varit nyttiga för Assad, något du velat påpeka vid varje givet tillfälle. Nu är det komiska läget som sådant att ISIS bidragit till att peshmerga gått in i Kirkuk, i princip den sista staden man velat ha kontroll över. Hur känns det att ISIS indirekt eller direkt stöttat din dröm om ett fritt Kurdistan? Är du stolt nu?
Vänta vänta nu din hycklare ISIS gynnar KRG lika mycket som dom gynnar SAA, tack var det ISIS har SAA vunnit mark. ISIS slaktar rebeller i Aleppo, Deir Ez zor Raqqa osv.

Så nu låt mig ställa en fråga är du stolt över att SAA vänder kriget pga ISIS? Svara ärligt orkar inte med att du och Soria ska hyckla hela tiden, när jag läser det ni skriver blir jag spyfärdig det ända jag förstår av era inlägg är detta: HYCKLERI!
Senast redigerad av Herbalistt 2014-06-17 kl. 14:34.
Citera
2014-06-17, 14:54
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Vänta vänta nu din hycklare ISIS gynnar KRG lika mycket som dom gynnar SAA, tack var det ISIS har SAA vunnit mark. ISIS slaktar rebeller i Aleppo, Deir Ez zor Raqqa osv.

Så nu låt mig ställa en fråga är du stolt över att SAA vänder kriget pga ISIS? Svara ärligt orkar inte med att du och Soria ska hyckla hela tiden, när jag läser det ni skriver blir jag spyfärdig det ända jag förstår av era inlägg är detta: HYCKLERI!

Haha, du tycks inte förstå vad jag skriver. I flera månaders tid har du, Qandil mfl påpekat att SAA på olika sätt haft någon form av samröre med ISIS, då det inte förekom strider mellan parterna samt att SAA gynnats av deras extremism. Jag förnekar inte det sistnämnda. Nu är dock situationen omvänd, KRG gynnas av deras extremism, och det är här det komiska kommer in. Det du och andra påtalat för mig i månader gäller nu också för dig, ISIS går dina ärenden. De har gett er Kirkuk, den viktigaste och i princip sista staden i ett fulländat Kurdistan i Irak. Det är en dubbelmoral på hög nivå. Varför strider inte peshmerga mot ISIS i Irak samtidigt som kurder avrättas och kidnappas på löpande band? Är det inte du som talar om hur stark er armé på över 200 000 man är? Nu har man inga resurser? Hur kommer det sig? Har man inte resurser samtidigt som man sitter på en tredje del av Iraks olja och samtidigt har Mellanösterns starkaste tillväxt? Anledningen är mycket simpel; man drar nytta av ISIS framfart.

SAA strider mot ISIS på flera fronter och har gjort det under lång tid. Det är du som medvetet valt att bortse från detta. Det stämmer visserligen att det inte varit stora slag och detta beror på att SAA inte har stor militär närvaro eller strategiskt intresse av al-Raqqa för tillfället, på samma sätt som man inte prioriterar al-Qamishli eller al-Hassake. När det gäller KRG är läget annorlunda. ISIS opererar vid peshmergas frontlinje och strider samtidigt mot YPG. Man avrättar kurder och kidnappar dessa. Politiken i KRG är nog den smutsigaste i regionen just nu.
Citera
2014-06-17, 21:02
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Haha, du tycks inte förstå vad jag skriver. I flera månaders tid har du, Qandil mfl påpekat att SAA på olika sätt haft någon form av samröre med ISIS, då det inte förekom strider mellan parterna samt att SAA gynnats av deras extremism. Jag förnekar inte det sistnämnda. Nu är dock situationen omvänd, KRG gynnas av deras extremism, och det är här det komiska kommer in. Det du och andra påtalat för mig i månader gäller nu också för dig, ISIS går dina ärenden. De har gett er Kirkuk, den viktigaste och i princip sista staden i ett fulländat Kurdistan i Irak. Det är en dubbelmoral på hög nivå. Varför strider inte peshmerga mot ISIS i Irak samtidigt som kurder avrättas och kidnappas på löpande band? Är det inte du som talar om hur stark er armé på över 200 000 man är? Nu har man inga resurser? Hur kommer det sig? Har man inte resurser samtidigt som man sitter på en tredje del av Iraks olja och samtidigt har Mellanösterns starkaste tillväxt? Anledningen är mycket simpel; man drar nytta av ISIS framfart.

SAA strider mot ISIS på flera fronter och har gjort det under lång tid. Det är du som medvetet valt att bortse från detta. Det stämmer visserligen att det inte varit stora slag och detta beror på att SAA inte har stor militär närvaro eller strategiskt intresse av al-Raqqa för tillfället, på samma sätt som man inte prioriterar al-Qamishli eller al-Hassake. När det gäller KRG är läget annorlunda. ISIS opererar vid peshmergas frontlinje och strider samtidigt mot YPG. Man avrättar kurder och kidnappar dessa. Politiken i KRG är nog den smutsigaste i regionen just nu.

Påstår en "assyrier"

Kurderna i KRG hade inte kunnat vara i en bättre position än de befinner sig i nu. Och om KRG är starkt, kommer det gynna alla andra kurder i även Syrien, Iran och Turkiet. Jag har förståelse för att kurdernas framgång inte alltid går i "hand i hand" med ditt folks intressen, och därför blir jag inte förvånad över att du kallar KRG politik "smutsigast i MÖ".
Citera
2014-06-17, 21:37
Medlem
korps avatar
Självklart tar Kurderna chansen att ta över lite mer av de områden de anser vara deras, om de kan skydda civilbefolkningen från galna ISIS vill jag även hävda att de har en skyldighet att ta över så mycket områden de bara kan

Folket i norra Irak borde vara glada att någon kan skydda dem, speciellt gäller ju detta de få Kristna som finns kvar i området idag också. De kan ju verkligen inte skydda sig själva på något sätt alls och kommer ju speciellt att anfallas av ISIS om de får chansen.
Citera
2014-06-17, 23:15
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zinava
Påstår en "assyrier"

Kurderna i KRG hade inte kunnat vara i en bättre position än de befinner sig i nu. Och om KRG är starkt, kommer det gynna alla andra kurder i även Syrien, Iran och Turkiet. Jag har förståelse för att kurdernas framgång inte alltid går i "hand i hand" med ditt folks intressen, och därför blir jag inte förvånad över att du kallar KRG politik "smutsigast i MÖ".

Vad spelar det för roll om jag är assyrier? Kan du inte tilltala mig sakligt eller måste du gå in på min tillhörighet? Låt oss föra en saklig diskussion och avstå från att gå in på varandras bakgrunder.

När jag talar om KRG:s politik som "smutsig" talar jag inte ur assyriernas perspektiv. Assyrierna påverkas knappt av KRG:s expandering i Kirkuk. Jag tror t.o.m. många assyrier i Irak vill se ett starkare KRG. Mina åsikter baseras inte på min tillhörighet och det har många assyrier och kurder i denna och andra trådar upplevt. Min uppfattning är inte känslomässigt byggd utifrån min syn på konflikterna mellan kurder och assyrier för 100 år sedan, eller kurdifieringen av assyrier i Nineveh. Min åsikt om KRG baseras på sakliga iakttagelser av den senaste tidens händelser i Irak där centralregeringen fått kalla handen av peshmerga och till följd av ISIS framfart även lyckats få kontroll över Kirkuk, en stad de sannolikt kommer att försöka använda som förhandlingsmedel för andra intressen. Det är i min mening en feg strategi och bäddar för ett utanförskap, något kurderna i regionen i åratal menat att de blivit utsatta för. Nu ber i princip kurdiska politiker om försämrade relationer med Iraks centralregering.

Du ska inte se det jag skriver som en kritik mot er kurder eller mot kurder som folkgrupp. Jag har snarare riktat skarp kritik mot kurdiska politiker i KRG och de enskilda skribenter som försvarar denna utpressningsretorik från KRG. När KRG sedan utsätts för terroristattentat, och anfall från Irak, Syrien, ISIS, Turkiet eller andra stater respektive aktörer kommer detta rättfärdigas med denna destruktiva politik. Det kurdiska politiker gör just nu är mycket farligt och det bör inses. Jag förstår när ni säger "vi gör det bästa ur situationen". Situationen som den ser ut just nu är att ISIS är på framfart och dödar oskyldiga irakier och i många fall även kurder. Det bästa av situationen är inte att titta utnyttja andras blodspillan, utan det är att bidra till att få bort terrorismen från grannens gata. KRG gör nu det motsatta, men ser sig själva som neutrala i ett krig som i slutändan även kan drabba kurder.

Några kilometer bort från KRG förekommer i takt med att vi skriver hårda strider mellan YPG och ISIS. Är det inte skamligt att på ena sidan av gränsen strida mot dessa för att försvara kurdiska områden och kurder, men på andra sidan indirekt stödja terroristers framfart? Jag har svårt att förstå mig på de som försvarar peshmerga och KRG:s ställning just nu. Ni måste vara självkritiska.
Citera
2014-06-17, 23:21
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Självklart tar Kurderna chansen att ta över lite mer av de områden de anser vara deras, om de kan skydda civilbefolkningen från galna ISIS vill jag även hävda att de har en skyldighet att ta över så mycket områden de bara kan

Folket i norra Irak borde vara glada att någon kan skydda dem, speciellt gäller ju detta de få Kristna som finns kvar i området idag också. De kan ju verkligen inte skydda sig själva på något sätt alls och kommer ju speciellt att anfallas av ISIS om de får chansen.

Du anser med andra ord att det är rättfärdigat att inte agera för få högre lön på bekostnad av att någon avrättar din granne? Jag ser ingen logik i ditt och andras tankesätt som i grunden handlar om vinning på bekostnad av andras blodspillan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in