Citat:
Ursprungligen postat av
zinava
Påstår en "assyrier"
Kurderna i KRG hade inte kunnat vara i en bättre position än de befinner sig i nu. Och om KRG är starkt, kommer det gynna alla andra kurder i även Syrien, Iran och Turkiet. Jag har förståelse för att kurdernas framgång inte alltid går i "hand i hand" med ditt folks intressen, och därför blir jag inte förvånad över att du kallar KRG politik "smutsigast i MÖ".
Vad spelar det för roll om jag är assyrier? Kan du inte tilltala mig sakligt eller måste du gå in på min tillhörighet? Låt oss föra en saklig diskussion och avstå från att gå in på varandras bakgrunder.
När jag talar om KRG:s politik som "smutsig" talar jag inte ur assyriernas perspektiv. Assyrierna påverkas knappt av KRG:s expandering i Kirkuk. Jag tror t.o.m. många assyrier i Irak vill se ett starkare KRG. Mina åsikter baseras inte på min tillhörighet och det har många assyrier och kurder i denna och andra trådar upplevt. Min uppfattning är inte känslomässigt byggd utifrån min syn på konflikterna mellan kurder och assyrier för 100 år sedan, eller kurdifieringen av assyrier i Nineveh. Min åsikt om KRG baseras på sakliga iakttagelser av den senaste tidens händelser i Irak där centralregeringen fått kalla handen av peshmerga och till följd av ISIS framfart även lyckats få kontroll över Kirkuk, en stad de sannolikt kommer att försöka använda som förhandlingsmedel för andra intressen. Det är i min mening en feg strategi och bäddar för ett utanförskap, något kurderna i regionen i åratal menat att de blivit utsatta för. Nu ber i princip kurdiska politiker om försämrade relationer med Iraks centralregering.
Du ska inte se det jag skriver som en kritik mot er kurder eller mot kurder som folkgrupp. Jag har snarare riktat skarp kritik mot kurdiska politiker i KRG och de enskilda skribenter som försvarar denna utpressningsretorik från KRG. När KRG sedan utsätts för terroristattentat, och anfall från Irak, Syrien, ISIS, Turkiet eller andra stater respektive aktörer kommer detta rättfärdigas med denna destruktiva politik. Det kurdiska politiker gör just nu är mycket farligt och det bör inses. Jag förstår när ni säger "vi gör det bästa ur situationen". Situationen som den ser ut just nu är att ISIS är på framfart och dödar oskyldiga irakier och i många fall även kurder. Det bästa av situationen är inte att titta utnyttja andras blodspillan, utan det är att bidra till att få bort terrorismen från grannens gata. KRG gör nu det motsatta, men ser sig själva som neutrala i ett krig som i slutändan även kan drabba kurder.
Några kilometer bort från KRG förekommer i takt med att vi skriver hårda strider mellan YPG och ISIS. Är det inte skamligt att på ena sidan av gränsen strida mot dessa för att försvara kurdiska områden och kurder, men på andra sidan indirekt stödja terroristers framfart? Jag har svårt att förstå mig på de som försvarar peshmerga och KRG:s ställning just nu. Ni måste vara självkritiska.