Citat:
Ursprungligen postat av
NisseD
Ja, enligt konstitutionen har kurderna rätt till 17% av budgeten. Maliki har dock lyckats klämma in många delar i budgeten som dras innan uppdelningen så därför blir KRG's del mycket mindre.
Enligt konstitutionen så äger alla Irakier all olja. Men nya fält har regionerna rätt att exploatera. Hade ju varit väldigt märkligt om kurderna fick 17% av budgeten (som består till 95% av oljeintäkterna från södra Irak) och sedan kunnat behålla intäkterna från de nya fälten själv.
Att kurdistan går lysande jämfört med övriga Irak håller jag såklart med sig till 100% om.
Det där stämmer dock inte, för oljan från Kerkuk utgör 20% av all olja som Irak exporterar. Så dom där 17% är långt mindre än vad som tas upp från kurdiska områden i Irak. Kerkuk är peshmerga kontrollerat och det har framförts ideer om att stänga av oljefälten för att sätta press på Maliki.
Om oljan tillhör alla irakier och man ska följa ett system där den fördelas jämt över hela landet, så har jag inga problem med det. Men det är inte så det har sett ut med Maliki och jag tror inte heller någon annan ersättare till honom kommer vara bättre. I det här landet och även andra länder i MÖ, så är det "winner takes all" som gäller. Så fort någon hamnar i maktställning så strävar hen efter att förstärka sin egen position. Landets pengar, resurser och militär används som instrument för att uppnå absolut makt.
Med detta i åtanke så har jag ingen som helt vilja att lämna över pengar till centralmakten. Människorna i KRG tänker på samma sätt och detta gäller förövrigt alla andra människor över hela Irak. Alla vill ha ökat decentralisering samt vara så självständiga som möjligt. Centralmakten följer inte sina åtaganden och provinserna blir lidande.
Med detta sagt så kan jag tänka mig en konfederation där centralmakten är kraftigt reducerad eller alternativt att KRG separerar sig. Om det upprättas ett system där oljepengarna går direkt till regionerna utan någon inblandning alls från centralmakten. Då är det fine med iden att oljan tillhör alla irakier.