• 1
  • 2
2013-11-09, 13:53
Medlem
Smöret ''lätta'' eller margarinet ''lätta'' som jag nyss hörde att den egentligen inte är smör, utan en smärgåsmargarin, tydligen.

Jag hörde förut personligen att den var dålig att använda, eller att en person undvek att använda det. Jag tänkte mer att hen kanske föredrog att använda Bregott istället, på grund av smaken.

Men efter att jag skapade en tråd här om ''lätta'' av en annan anledning, var det väldigt många användare som påstod att den tydligen inte var bra att ha.

Nu undrar jag, vad är det som är negativt att använda detta? Vad innehåller den?

Funderar lite på att slänga det, och använda endast Bregott. Men vill gärna höra av er, vad innehåller ''lätta'' och varför är den negativ?

Tack på förhand!
Citera
2013-11-09, 13:56
Medlem
Lätta är margarin, alltså en 100 % artificiell produkt av vegetabiliska oljor. Bregott är 80 % naturligt smör plus rapsolja. Det står ju på förpackningarna vad de innehåller. Du kan ju läsa själv. Margarin är helt enkelt härdat vegetabiliskt fett, vilket ska undvikas.

För mig är valet lätt. Jag använder inte smör på bröd överhuvudtaget sedan eviga tider, eftersom det inte behövs, och till matlagning olivolja eller kallpressad rapsolja. Till bakning använder jag endast rent smör.
Senast redigerad av Putsch 2013-11-09 kl. 13:58.
Citera
2013-11-09, 14:06
Medlem
waters avatar
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...r-och-matolja/
Citera
2013-11-09, 14:12
Medlem
Iloveludas avatar
Margarin skall man inte äta alls.Borde vara dödskallemärkt.Läs denna text om hur tillverkningen går till.Inget jag skulle få för mig att stoppa i mig. http://www.rikareliv.info/Hur%20till...20margarin.htm
Citera
2013-11-09, 14:23
Medlem
Nu fattar jag ingenting - De borde sälja sånt skit.- Jag som är rätt naiv, när det gäller att gå in på Ica-Butiker, för att man litar på de.

Men nej, tydligen så kan man inte det.

Ja, tack så mycket för era svar, blir nog använda Bregott. Eller inget smör alls.

TACK!
Citera
2013-11-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar
Nu fattar jag ingenting - De borde sälja sånt skit.- Jag som är rätt naiv, när det gäller att gå in på Ica-Butiker, för att man litar på de.

Men nej, tydligen så kan man inte det.

Ja, tack så mycket för era svar, blir nog använda Bregott. Eller inget smör alls.

TACK!
Det är klart att de inte borde få sälja sån skit. Vad händer med härdat fett i kroppen? Kroppen kan inte hantera det så bra. Kolla Iloveludas länk. Margarin är absolut ingenting liknande smör utan en rakt igenom syntetisk produkt.

Margarin är konstgjorda ersättningsprodukter till riktiga mejerivaror. De dök upp under första världskriget någon gång eftersom de är mycket billigare att framställa och har bättre hållbarhet. Det är billigt skräp.

Alla industriellt framställda kakor och liknande som man köper i butiken bygger på margarin, inte smör, därför att smör skulle bli för dyrt och leda till att kakorna smakade bättre men fick kortare hållbarhet. Smör är ju gjort av äkta grädde och härsknar (börjar brytas ner) snabbare än vegetabiliska, behandlade fetter.

Men vad händer i kroppen när margarinet inte bryts ner lika snabbt? Köp hellre naturliga varor eller avstå säger jag.
Senast redigerad av Putsch 2013-11-09 kl. 14:33.
Citera
2013-11-09, 14:35
Medlem
Olivolja är naturligtvis en ren naturprodukt och kan användas överallt. Den har använts i tusentals år. Dock passar den inte så bra i alla lägen eftersom den har en viss smak, men då kan man använda smör eller raps- eller majsolja istället. Jag tycker om kallpressad rapsolja eftersom den smakar rätt smörigt... Funkar bra.
Citera
2013-11-09, 14:50
Medlem
Man kan förstås ta hummus på brödet. Det är från Mellanöstern och är mycket nyttigt eftersom det består av kikärter och (ibland) olivolja.

Jordnötssmör däremot är verkligen gott men också rätt ordentligt fett... Innehåller också massor av salt och socker.
Citera
2013-11-09, 15:06
Medlem
Citat:
Lätta är margarin, alltså en 100 % artificiell produkt av vegetabiliska oljor. Bregott är 80 % naturligt smör plus rapsolja. Det står ju på förpackningarna vad de innehåller. Du kan ju läsa själv. Margarin är helt enkelt härdat vegetabiliskt fett, vilket ska undvikas.

För mig är valet lätt. Jag använder inte smör på bröd överhuvudtaget sedan eviga tider, eftersom det inte behövs, och till matlagning olivolja eller kallpressad rapsolja. Till bakning använder jag endast rent smör.

Så du menar alltså att rapsolja, kärnmjölk och majs är artificiella råvaror tillverkade i ett laboratorium? Tänker då på t.ex vad Ica:s lättmargarin är tillverkat av.

För övrigt tycker jag inte att henar av manlig art i vuxen ålder ska äta något alls från kossans mjölk, t.ex Bregott, då det finns misstänkt korrelation mellan detta och prostatacancer.
Citera
2013-11-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noexcess
Så du menar alltså att rapsolja, kärnmjölk och majs är artificiella råvaror tillverkade i ett laboratorium?
Naturligtvis inte, men det är hur fetterna härdas det handlar om. Och när det gäller allt fett är det mängderna det handlar om. Själv dricker jag aldrig mjölk eller använder smör på mackan till exempel.
Citera
2013-11-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch

Så man kan alltså använda olivolja till allt istället för smöret?

Jag menar naturligtvis när det kommer till matlagning och i receptet står det: "Smält smöret"

Skulle det alltså vara okej att använda olja istället då?

Tack på förhand!
Citera
2013-11-09, 18:29
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar
Så man kan alltså använda olivolja till allt istället för smöret?

Jag menar naturligtvis när det kommer till matlagning och i receptet står det: "Smält smöret"

Skulle det alltså vara okej att använda olja istället då?

Tack på förhand!
Smör =riktigt smör kan du använda det är margarin som är farligt.Detta är helt naturligt utan bensin och liknande. http://viktmotivation.se/wp-content/uploads/image9.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in