2013-11-09, 00:02
Medlem
lemon99s avatar
Helt sjukt, men det verkar så. Det har nu gått fyra dagar sedan han lovade att publicera på hemnet, men icke. FYRA DAGAR. Jag är inte mäklare och har således aldrig publicerat en bostadsannons på hemnet, men jag har svårt att tro att det är särskilt tidskrävande. Kan inte föreställa mig att det tar mer än ett par minuter, högst. Annonsen är färdig, den har vi redan tittat på för godkännande. Han svarar inte i telefon utan skickar sms med svar som: "ber om ursäkt, hade inte tid igår" eller "jag fixar lite senare". WTF. Det makabra är att han har ju absolut ingenting att vinna på det här, bara att förlora, både pengar och anseende. Jag vet inte om han gör det för att vi prutade på arvodet, men det är väl klart att man tar in några offerter och sen ser vad man kan göra med priset. Och nej vi har inte anlitat en liten tattarfirma utan det är en stor och välkänd firma som finns i hela landet.
Man skriver ju ett ensamrättsavtal om tre månader, men det här borde väl vara något slags kontraktsbrott?
Vi har redan köpt ny bostad och det vet han om, och det här ställer ju till enorma problem för oss.
Någon som någonsin har hört talas om något liknande??
Det har inte jag.
Citera
2013-11-09, 01:14
Medlem
Kan problemet vara att det är "för stor" mäklarbyrå? Att ni försvinner i mängden kunder?
Citera
2013-11-09, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemon99
Helt sjukt, men det verkar så. Det har nu gått fyra dagar sedan han lovade att publicera på hemnet, men icke. FYRA DAGAR. Jag är inte mäklare och har således aldrig publicerat en bostadsannons på hemnet, men jag har svårt att tro att det är särskilt tidskrävande. Kan inte föreställa mig att det tar mer än ett par minuter, högst. Annonsen är färdig, den har vi redan tittat på för godkännande. Han svarar inte i telefon utan skickar sms med svar som: "ber om ursäkt, hade inte tid igår" eller "jag fixar lite senare". WTF. Det makabra är att han har ju absolut ingenting att vinna på det här, bara att förlora, både pengar och anseende. Jag vet inte om han gör det för att vi prutade på arvodet, men det är väl klart att man tar in några offerter och sen ser vad man kan göra med priset. Och nej vi har inte anlitat en liten tattarfirma utan det är en stor och välkänd firma som finns i hela landet.
Man skriver ju ett ensamrättsavtal om tre månader, men det här borde väl vara något slags kontraktsbrott?
Vi har redan köpt ny bostad och det vet han om, och det här ställer ju till enorma problem för oss.
Det har inte jag.
Vem är mäklaren? gissar på Fastighetsbyrån.
Citera
2013-11-09, 01:42
Medlem
Vet genom kontakter att har mäklaren bilder och övriga uppgifter tar det minuter att lägga in ett hus på hemnet, ett klick på en tangent. Tydligen något som hängt upp sig, har han/hon inte redigerat bilderna - men du sa ju att ni gått igenom och godkänt beskrivning, så det kan det ju inte vara...

Mäklaren lever ju på provision så han borde ju vara mer än ivrig att få med ert hus på nätet och få det sålt...
Citera
2013-11-09, 02:19
Medlem
Citat:
Det har inte jag.

Behöver inte vara makabert och det kan faktiskt vara så att du/ni och mäklaren kan vinna på detta.
Det kan självklart finnas flera förklaringar men ibland finns liknande objekt som ert till salu
och då kan det vara smart att dröja med publiceringen. Dels för att det blir köpare "över" till ert objekt dels kanske priset stiger...

Så, skicka ett mejl till mäklaren och fråga varför hen dröjer med publiceringen.
Nej strategisk marknadsföring är inget kontraktsbrott.
Men, tagga ned språkbruket!!! Använd ett annat språk än det du använder här på FB
Citera
2013-11-09, 13:06
Medlem
Mackan52s avatar
Ring chefen för mäklarfirman och be denne sparka lite på sin oduglige kontorsråtta. Hur svårt ska det vara att klicka upp en färdig annons?
Citera
2013-11-09, 15:31
Medlem
lemon99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitguld
Behöver inte vara makabert och det kan faktiskt vara så att du/ni och mäklaren kan vinna på detta.
Det kan självklart finnas flera förklaringar men ibland finns liknande objekt som ert till salu
och då kan det vara smart att dröja med publiceringen. Dels för att det blir köpare "över" till ert objekt dels kanske priset stiger...

Så, skicka ett mejl till mäklaren och fråga varför hen dröjer med publiceringen.
Nej strategisk marknadsföring är inget kontraktsbrott.
Men, tagga ned språkbruket!!! Använd ett annat språk än det du använder här på FB

Fortfarande ingen annons och idag är hans mobil avstängd.
Och nej, vi vinner inget på att ingen vet om att vår lägenhet är till salu. Försök att sälja något utan att berätta att det är till salu. Visning är planerad till 17/11 och därför var det viktigt att annonsen skulle vara tillgänglig innan helgen. Jag använder vilket språk jag vill för övrigt.

Eftersom vi redan har skrivit kontrakt på nya bostaden är det extra viktigt att få ut annonsen, vilket han borde förstå. Dröjer det kan det bli så att vår köpare inte kan ta lägenheten samtidigt som vi måste ta den nya, och då blir det dubbla boendekostnader.
Senast redigerad av lemon99 2013-11-09 kl. 15:35.
Citera
2013-11-09, 15:38
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Och nej, vi vinner inget på att ingen vet om att vår lägenhet är till salu. Försök att sälja något utan att berätta att det är till salu. Visning är planerad till 17/11 och därför var det viktigt att annonsen skulle vara tillgänglig innan helgen. Jag använder vilket språk jag vill för övrigt.

Eftersom vi redan har skrivit kontrakt på nya bostaden är det extra viktigt att få ut annonsen, vilket han borde förstå. Dröjer det kan det bli så att vår köpare inte kan ta lägenheten samtidigt som vi måste ta den nya, och då blir det dubbla boendekostnader.

Rent cyniskt så låter som om du har råkat ut för en "lat typ". Kräv din rätt, "sälj min bostad annars så hittar jag någon som kan göra det", dra det för din mäklares chef och jag garanterar att denne kommer hoppa ur stolen.
Citera
2013-11-11, 23:57
Medlem
Citat:

Hänt något ännu?

Ett tips - be mäklaren ta knepiga bilder så ni hamnar på tråden

https://www.flashback.org/t669430

och ni kommer få en grym exponering!

Kanske inte den man tänkt sig men ändå...
Citera
2013-11-12, 08:57
Medlem
Citat:

Mogen attityd

Är du kvinna eller 90-talist?

Förstår din frustration men du yttrycker dig som ett söndercurlat blöjbarn och det personen du snäser av försökte tipsa dig om är att inte ha samma attityd mot mäklaren som du har i dina FB-inlägg för det är med stor sannolikhet kontraproduktivt.

Mäklare SKA betraktas som as och avskum tills dom bevisat motsatsen så ligg absolut på utav bara helvete. Förslagsvis kontaktar du svinets chef och informerar honom om läget så ska du se att det blir fart under förhuden på mäklarkräket.
Citera
2013-11-12, 20:56
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Berätta för fan inte sånt för din mäklare, förekommer att de tipsar sina polare om vilka objekt som måste säljas.
Citera
2013-11-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Berätta för fan inte sånt för din mäklare, förekommer att de tipsar sina polare om vilka objekt som måste säljas.

^^Detta, tusenfalt detta.

Mäklaren ska veta så lite som möjligt, idealiskt ingenting, om er ekonomi och er aktuella boendesituation.
Han/hon ska bara sälja lägenheten och ingenting annat.

Finns så många kräk och skojare i den branschen så ett genomsnittligt zigenarläger skulle ligga i lä jämförelsevis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in