• 1
  • 2
2013-11-08, 23:18
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag undrar vad du anser är bästa skärbrädan? Trä eller plast? Naturligtvis även med bakgrund om vad som sliter eggen på kniven minst dvs för att man ska slippa slipa kniven alltför ofta. Tillhör inte dom som slipar kniven dagligen varför det är en stor fördel om inte skärbrädan är alltför tuff mot eggen.

Åsikten är fri!
Citera
2013-11-08, 23:25
Tycker plast är enklare. Man kan maskindiska hur många gånger som helst, sen kan man få i färggranna färger. Billigare tror jag dom är också
Citera
2013-11-08, 23:34
Medlem
Plast - Praktiskt
Trä - Snyggt
Citera
2013-11-08, 23:35
Medlem
Evilyns avatar
Jag föredrar plast, det är lättare att rengöra och behöver inte underhållas. Dessutom kan man skära vad som helst på. Träskärbrädor kan man t.ex. inte skära lök eller rödbetor på, och bakterierna sätter sig i sprickorna i träet.
Citera
2013-11-08, 23:50
Medlem
Strychnos avatar
Det bästa är en ändträ-skärbräda, Men dom är dyra och svåra att få tag i.
Citera
2013-11-09, 00:07
Medlem
Plast känns fräschast tycker jag. Byter dom ändå ganska ofta.
Citera
2013-11-09, 00:12
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag föredrar plast, det är lättare att rengöra och behöver inte underhållas. Dessutom kan man skära vad som helst på. Träskärbrädor kan man t.ex. inte skära lök eller rödbetor på, och bakterierna sätter sig i sprickorna i träet.

Bakterier? Vad fan gör du med dina grönsaker?

Ska maten tillagas så dör bakterierna ändå.

Inte heller gör det någon skillnad om de inte dör.
Citera
2013-11-09, 00:26
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen

Misstänker att Evilyn mest tänkte på att en träbräda drar att sig smak från löken o färgen från rödbetorna.
Plasten i det fallet drar ju inte åt sig varken lukt eller smak.
Citera
2013-11-09, 00:52
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen

Som elektronikfreak skrev blev det visst en felsyftning...

En träskärbräda som man skurit lök på kommer att ge löksmak åt allting som hamnar på den efter det.
Om man skär rödbetor på den så färgar det av sig och går inte bort.
Om man t.ex. skär kyckling på en träskärbräda kan bakterierna från kycklingen sätta sig i sprickor och porer i träet. Även om man diskar skärbrädan är det svårt att få bort, och om man sedan skulle skära lite jordgubbar att ha i en fruktsallad senare på samma skärbräda så kan man bli dålig.
Citera
2013-11-09, 01:03
Medlem
TbwzMukkas avatar
Gör som jag gjorde: Gör en egen!

Ta en bit trä.
Fixa den tills den har önskad storlek och tjocklek.
Slipa den ordentligt och stryk på linolja.
Låt torka.
Hacka På!

Trä är bäst ser finast ut och ger den rätta känslan! (FÖR KYCKLING ANVÄND EN BRÄDA SOM BARA ANVÄNDS TILL KYCKLING)
Senast redigerad av TbwzMukka 2013-11-09 kl. 01:06.
Citera
2013-11-09, 01:31
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbwzMukka
Gör som jag gjorde: Gör en egen!

Ta en bit trä.
Fixa den tills den har önskad storlek och tjocklek.
Slipa den ordentligt och stryk på linolja.
Låt torka.
Hacka På!

Trä är bäst ser finast ut och ger den rätta känslan! (FÖR KYCKLING ANVÄND EN BRÄDA SOM BARA ANVÄNDS TILL KYCKLING)
Vad använde du för träslag? Kan tänka att furu dvs tall o gran är för mjukt!??

Känner en gubbe som gör exklusiva möbler, brudkistor mm i gammal ek. Han sågar ner ekarna o gräver sedan ner dom i marken eller lägger dom i ett träsk eller i en sjö (är inte helt säker). När dom sedan legat där ett par år så tar han upp dom o låter dom torka för att sedan såga upp upp stockarna. Otroligt vackert mönster o ådring blir det.

Kan tänka att ek fungerar till skärbräda fast det sliter säkert otroligt på eggen på knivarna. Alt är väl körsbär.
Citera
2013-11-09, 03:55
Medlem
TbwzMukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Vad använde du för träslag? Kan tänka att furu dvs tall o gran är för mjukt!??

Känner en gubbe som gör exklusiva möbler, brudkistor mm i gammal ek. Han sågar ner ekarna o gräver sedan ner dom i marken eller lägger dom i ett träsk eller i en sjö (är inte helt säker). När dom sedan legat där ett par år så tar han upp dom o låter dom torka för att sedan såga upp upp stockarna. Otroligt vackert mönster o ådring blir det.

Kan tänka att ek fungerar till skärbräda fast det sliter säkert otroligt på eggen på knivarna. Alt är väl körsbär.

Använde mig av ask som är nästan fyra gånger hårdare än furu. Sen om det sliter på eggen spelar dock ingen roll för mig. Brukar slipa knivarna vid behov bara.
Senast redigerad av TbwzMukka 2013-11-09 kl. 04:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in