• 1
  • 2
2013-11-08, 20:54
Medlem
Hej jag har ganska torr hud mesta pga stress men också arv. Har haft eksem under mina år, pappa drabbades av psoriaris nyligen osv.
Iaf nu har dock torrheten blivit bättre för att undviker så mkt kemikalier som möjligt, typ headNshoulders gav mig värre torrhet. Men vill ha tips för bra shampo eftersom det största problematiken är torrhårbotten, kan klia och så. Kanske att använda ägg att duscha med som bättre val? Kom med era tips

Sen en bra duscholja utan massa onödiga kemikalier och parfymer.
Citera
2013-11-08, 21:07
Medlem
jenny.perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Hej jag har ganska torr hud mesta pga stress men också arv. Har haft eksem under mina år, pappa drabbades av psoriaris nyligen osv.
Iaf nu har dock torrheten blivit bättre för att undviker så mkt kemikalier som möjligt, typ headNshoulders gav mig värre torrhet. Men vill ha tips för bra shampo eftersom det största problematiken är torrhårbotten, kan klia och så. Kanske att använda ägg att duscha med som bättre val? Kom med era tips

Sen en bra duscholja utan massa onödiga kemikalier och parfymer.

Borde du inte istället då söka "shampo mot torr hud" istället för- "shampo och duscholja för torr hud"??

Annars rekomenderas Barnängens shampo eller till och med lite babyolja.
Citera
2013-11-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenny.persson
Borde du inte istället då söka "shampo mot torr hud" istället för- "shampo och duscholja för torr hud"??

Dock söker jag efter duscholja också. Tack ska kolla upp det, har babyolja hemma redan funkar inte olivolja bättre?
Citera
2013-11-08, 22:13
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Eucerin Duscholja från Apoteket är jättebra.
Citera
2013-11-09, 19:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
För duschen rekommenderar jag HTH med jättenattljusolja.

För håret arganolja, den är hypad men rättvist för det funkar verkligen. Det finns i en del schampon och balsamer av lite dyrare slag, mina hittade jag hos min hyfsat välsorterade Ica-handlare, men kolla på t ex Åhléns.

Ren arganolja kan du hitta på hälsokost, suverän att ha som nattinpackning. Även super för hårtopparna efter tvätt.

Leave in-produkter öht tycker jag är det bästa. Balsam som man sköljer ut kan man hoppa över då så håret inte blir tungt.

Den allra bästa body lotion jag hittat till lågpris är Dove Intensive 10 days nourishment. Lidls märke Cien har också en bra body lotion med mandelolja och body butter i burk, köp inte "soft" utan den andra.
Citera
2013-11-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
För duschen rekommenderar jag HTH med jättenattljusolja.

För håret arganolja, den är hypad men rättvist för det funkar verkligen. Det finns i en del schampon och balsamer av lite dyrare slag, mina hittade jag hos min hyfsat välsorterade Ica-handlare, men kolla på t ex Åhléns.

Ren arganolja kan du hitta på hälsokost, suverän att ha som nattinpackning. Även super för hårtopparna efter tvätt.

Leave in-produkter öht tycker jag är det bästa. Balsam som man sköljer ut kan man hoppa över då så håret inte blir tungt.

Den allra bästa body lotion jag hittat till lågpris är Dove Intensive 10 days nourishment. Lidls märke Cien har också en bra body lotion med mandelolja och body butter i burk, köp inte "soft" utan den andra.

Ja, Arganolja är superbra

Ciens produkter luktar bara så fruktansvärt illa!
Citera
2013-11-09, 19:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny.persson

Tycker Barnängens produkter generellt är skit. Sorry men min erfarenhet. Natusan har mycket bättre produkter för barn.

Testa arganolja i stället för babyolja.

Olivolja är billigt och man kan slösa, men inte det bästa. Tunn fin jungfruolja är bäst. Man kan smörja in hela kroppen och sen duscha, om man inte har nåt annat hemma.
Citera
2013-11-09, 19:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ciens produkter luktar bara så fruktansvärt illa!

Tycker du? Hmm... deras deo och duschkrämer gillar jag icke, men hudvården tycker jag luktar helt okej, neutralt som inte stör när man tar på sig nåt väldoftande efteråt.

Nivea däremot, köper aldrig deras produkter just pga att de inte luktar gott. Sånt som luktar kokos pallar jag inte heller, fick ett skitdyrt fint set från Body Shop som jag fick lov att kasta..... Ldbs grejer har också alla en karaktäristisk doft, men den gillar jag.
Citera
2013-11-09, 19:33
Medlem
Citat:
Tycker du? Hmm... deras deo och duschkrämer gillar jag icke, men hudvården tycker jag luktar helt okej, neutralt som inte stör när man tar på sig nåt väldoftande efteråt.

Nivea däremot, köper aldrig deras produkter just pga att de inte luktar gott. Sånt som luktar kokos pallar jag inte heller, fick ett skitdyrt fint set från Body Shop som jag fick lov att kasta..... Ldbs grejer har också alla en karaktäristisk doft, men den gillar jag.

Ja, nu har jag bara provat Ciens dushgel och sådant så det kanske producerar en starkare doft än hudvården gör. Dushgelen är i alla fall rent av dödlig haha!

LDB´s doft har förbättras sen några år tillbaka och absolut till det bättre. Förr i tiden så fick jag kväljningar av LDB Nu har dom några riktigt väldoftande produkter, t.ex en duschtvål med rosa förpackning som doftar helt gudomligt! Ända problemet är att produkten också är rosa och om man får fläckar i badkaret och inte tar bort det omedelbart, så tar det år och dag innan det går bort.

Tycker inte heller om kokos Det kan möjligen gå an på någon karibisk strand, men hemmaprodukter med kokosdoft är bara vidrigt! (kräksmiley)
Citera
2013-11-10, 21:58
Medlem
Hårtvätt: Bikarbonat följt av skölj med äppelcidervinäger.

Kroppstvätt: Olivtvål, typ Aleppo, eller olivolja.

Lycka till från en annan med torr hy.
Citera
2013-11-11, 13:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ja, nu har jag bara provat Ciens dushgel och sådant så det kanske producerar en starkare doft än hudvården gör. Dushgelen är i alla fall rent av dödlig haha!

LDB´s doft har förbättras sen några år tillbaka och absolut till det bättre. Förr i tiden så fick jag kväljningar av LDB Nu har dom några riktigt väldoftande produkter, t.ex en duschtvål med rosa förpackning som doftar helt gudomligt! Ända problemet är att produkten också är rosa och om man får fläckar i badkaret och inte tar bort det omedelbart, så tar det år och dag innan det går bort.

Tycker inte heller om kokos Det kan möjligen gå an på någon karibisk strand, men hemmaprodukter med kokosdoft är bara vidrigt! (kräksmiley)

Rosa Ldb har jag precis köpt som deo och tycker också den luktar jättegott. Men du, den där duschtvålen, blir man inte rosa själv då om det är så stark färg?

Vad gäller arganolja till hudvård är jag lite besviken, eller så har jag köpt fel produkt. H&M hade body butter med arganolja och den högg jag direkt eftersom den inte var så dyr. Lukten är god men effekten sämre. Jämför man med Ciens/Lidls body butter är den rent kass och var ändå dubbelt så dyr och det är inte några "märkvärdigheter" i Ciens.

Har kört ren arganolja till armbågar och hälar, tycker inte det var nån höjdare alls. Men till håret är det underbart.

Citat:
Ursprungligen postat av needspace
Hårtvätt: Bikarbonat följt av skölj med äppelcidervinäger.

Kroppstvätt: Olivtvål, typ Aleppo, eller olivolja.

Lycka till från en annan med torr hy.

Hur gör du för att tvätta håret med bikarbonat? Nyfiken.
Citera
2013-11-11, 17:12
Medlem
Citat:
Rosa Ldb har jag precis köpt som deo och tycker också den luktar jättegott. Men du, den där duschtvålen, blir man inte rosa själv då om det är så stark färg?

Vad gäller arganolja till hudvård är jag lite besviken, eller så har jag köpt fel produkt. H&M hade body butter med arganolja och den högg jag direkt eftersom den inte var så dyr. Lukten är god men effekten sämre. Jämför man med Ciens/Lidls body butter är den rent kass och var ändå dubbelt så dyr och det är inte några "märkvärdigheter" i Ciens.

Har kört ren arganolja till armbågar och hälar, tycker inte det var nån höjdare alls. Men till håret är det underbart.

Hehe nejdå inga rosa fläckar på huden. Det är när man duschar och råkar spilla någon droppe direkt från flaskan som i sin tur lägger sig på emaljen i badkaret som det blir fläckar. Man får tänka på att man spolar bort det på en gång, annars så verkar det etsa ner sig i emaljen.

Lite oroväckande faktiskt, man undrar hur tvålen kan vara såpass stark. Vad är det i den egentligen, syra eller?

Har aldrig provat arganolja till huden, låter inte som någon höjdare då. Men javisst, till håret är den riktig bra. Jag har alltid haft problem med lite frissigt hår eftersom jag har mycket ljusa slingor -men arganoljan fixar minsann det problemet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in