2013-11-07, 23:51
Medlem
Alibabassons avatar
Jag startade en tråd för en vecka sen om rökavväjning men tråden misstolkades och jag beskylldes för att propagera och reklamera. Min mening var inte att reklamera eller sälja varken en tjänst eller en vara. Jag vart avstängd för detta i en vecka jag hoppas att moderatorena har lite överseende med mig då jag är ganska ny här.

Tråden som jag startade förut handlade om rökning och avväjning. Jag har läst och förstått att det redan existerar en klistrad tråd om rökning och avväjning men jag ville starta den här tråden för att hjälpa rökare som vill sluta på traven. Skriver jag i den klistrade tråden är det enkelt att inlägget försvinner snabbt då det är jätte många som skriver i den. Min tanke med den här tråden är att vara som ett stöd och hjälp för de som vill sluta röka. Jag har en ganska stor erfarenhet av och om tobak och jag har varit rökare i ca 8 års tid. Jag har länge velat sluta röka och jag har använt alla olika metoder som jag känner till men ingenting har hjälpt. Idag har jag varit rökfri i ca 1,6 år och det är det längsta perioden som jag har varit utan tobak sen jag började röka 1a ciggen.

Jag vill betona en gång för alla att jag absolut inte är ute efter att sprida reklam eller propagera. Jag vill bara hjälpa de rökare som vill sluta röka.

Min bakgrund:

Jag är en kille som är mellan 18- 30 år. Jag har försökt röka i flera år men misslyckats, har provat och läst alla olika substituter men utan framgång. Jag menar inte att andra metoder inte funkar men de funkade inte för mig därmed innebär det inte att de inte funkar för någon annan. Jag har länge kämpat för att sluta men för varje gång ett argument har dykt upp för att sluta har jag haft ett motargument för att inte sluta röka.

Det kunde se ut så där i mitt huvud:

Argument: Det kostar mycket med tobak. Motargument: Pengar är inte allt. Lev livet.
Argument: Tobak är skadlig för hälsan. Motargument: Farfarsfar blev 90 år fast han rökte sen han var 12år.

Argument: Jag kommer lukta pyton. Motargument: Det finns parfym och deo, och vill man leva fint får man lida pin. OSV.

Tills en natt då jag tänkte: Vill jag sluta röka om jag inte tyckte det var svårt eller jobbigt? Vill jag sluta röka om det fanns en knapp att trycka på för att inte känna röksuget? Eller hade jag tryckt på knappen för att bli röksugen istället? Svaret på den frågan var så självklart för mig. Om jag hade haft två knappar att välja mellan; ena knappen gör så att jag aldrig mer tänker på cigg igen och den andra knappen gör så att jag tänker på cigg varje dag och röker cigg varje dag. Vilken hade jag tryckt på? Svaret är och var självklart för min del. Då vill jag att ni som vill sluta ställa er samma fråga och var ärliga mot er själva. Jag tänker verkligen inte ta upp alla hälsoeffekter som rökning för med sig och inte heller kostnaderna men det jag vill ha en diskussion kring är om cigg verkligen smakar så gott och hjälper en att slappna av så som vi har fått lärt oss?

Att sluta röka kan vara roligt och enkelt men det är vissa saker som man måste ta hänsyn till och fundera över.

1- Bestämma sig för att sluta men aldrig sätta upp ett datum. Det är ett stort misstag som alla gör när de försöker sluta röka och det misstaget gjorde jag också. Jag satte upp ett datum och när datumet närmade sig rökte jag mer än någonsin för att när datumet väl skulle komma skulle jag ju sluta och då var det bäst att jag fick i mig så mycket av det ''goda och njutbara'' som möjligt. När datumet väl kom så sköt jag upp det. Det kunde vara så att jag satte 1/1 som rökstoppsdatumet men när det var framme sköt jag upp det till midsommardagen/afton. osv. Sätt aldrig upp ett datum, när du tänker på att sluta röka släng paketet som du har, det spelar ingen roll vilket dyrt märke du röker, det blir billigare i längden. Släng hela paketet du har i handen och sluta i samma stund som du tänker på att sluta röka och är det så att du springer och köper ett nytt paket efter några timmar, men efter att du rökt halva ciggen tänker du igen att du inte vill göra det här, släng hela det paketet också. OSV. SÄTT INTE DATUM!

2- Inte ta nåt som innehåller nikotin. Med detta menar jag tuggummi, spray, Tabletter, snus, eller andra ämnen och produkter som innehåller nikotin.

3- Se aldrig själva processen som en sjukdomsförlopp som du ska bli frisk ifrån. Gå inte runt och fundera på när suget kommer avta eller hur länge du kommer att känna dig röksugen eller hur länge abstinensen sitter i. Ett av de största misstagen som en rökare som vill sluta, kan göra är att se avväjningen som en sjukdomsförlopp som han/hon ska bli frisk ifrån. Begår man detta misstag kommer man aldrig bli av med röksuget.

kom ihåg att ciggen är värdefulla endast när de tar slut annars har de inget värde alls. Det är psykologiskt och inte kroppsligt. Precis som två barn bråkar över en boll eller docka men när det ena har fått det så försvinner värdet och leksaken slängs efter några minuter på golvet och inget vill ha den då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in