2013-11-07, 10:26
Medlem
Jag hyr lägenhet av Akelius. De har Telia Fiber i sina lägenheter. Inne i lägenheterna är det dock vanlig CAT-kabel och datauttag.

Det finns två uttag. I det första finns två portar märkta 1 & 2. Dessa är bara byglade och leder vidare till uttag nr två där min utrustning är inkopplad: digital-TV-boxen, telefonen och mediadatorn. Uppdelningen till dessa görs via en Thomson gateway (TG789 tror jag den heter).

När är det så att min surf/spel/jobbdator är placerad vid det första datauttaget. Jag vill helst slippa att dra 15 meter kabel tillbaka från min Thomson gateway vid uttag nr två till denna dator vid uttag nr ett och undrar då:
Går det ersätta bygeln vid första uttaget med en switch eller liknande och "tappa av" nätverks access till datorn här utan att påverka/störa den övriga utrustningen som är inkopplad på Thomson-gatewayen vid uttag två? Om det går, hur och vilken utrustning bör jag skaffa?
Citera
2013-11-07, 12:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodsate
Jag hyr lägenhet av Akelius. De har Telia Fiber i sina lägenheter. Inne i lägenheterna är det dock vanlig CAT-kabel och datauttag.

Det finns två uttag. I det första finns två portar märkta 1 & 2. Dessa är bara byglade och leder vidare till uttag nr två där min utrustning är inkopplad: digital-TV-boxen, telefonen och mediadatorn. Uppdelningen till dessa görs via en Thomson gateway (TG789 tror jag den heter).

När är det så att min surf/spel/jobbdator är placerad vid det första datauttaget. Jag vill helst slippa att dra 15 meter kabel tillbaka från min Thomson gateway vid uttag nr två till denna dator vid uttag nr ett och undrar då:
Går det ersätta bygeln vid första uttaget med en switch eller liknande och "tappa av" nätverks access till datorn här utan att påverka/störa den övriga utrustningen som är inkopplad på Thomson-gatewayen vid uttag två? Om det går, hur och vilken utrustning bör jag skaffa?

Sätt din TG789 vid första uttaget, dvs ta bort byglingen och koppla in routern i stället.
Inkommande uttag kopplar du till WAN och därefter kopplar du en sladd från LAN till uttag 2.

Sedan sätter du en switch i det andra rummet och kopplar in TV, mediadator mm i switchen.
Senast redigerad av madtop 2013-11-07 kl. 12:44.
Citera
2013-11-08, 18:02
Medlem
En vanlig switch alltså? Så det behövs ingen "magisk" uppdelning av olika trafiktyper mellan digital-TV, IP-telefoni och data? Enkelt i så fall ju.
Citera
2013-11-09, 01:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
En vanlig switch alltså? Så det behövs ingen "magisk" uppdelning av olika trafiktyper mellan digital-TV, IP-telefoni och data? Enkelt i så fall ju.

På andra gateway t.ex telias Inteno så är TV, telefoni och bredband låsta till varsin port men på TG789 kan man tydligen välja port fritt.

Avvakta dock svar från madtop för bekräftelse.
Citera
2013-11-09, 09:56
Medlem
Jag sprang faktiskt till Clas Ohlson i går och köpte en billig Zyxel-switch. Funkar hur bra som helst. Bara att tacka för tipset.
Citera
2013-11-09, 15:29
Medlem
madtops avatar
Citat:

Kul att det löste sig.

Det "magiska" står TG789 för, den ser till att du har ett enda LAN som bär alla tjänster.
Så det funkar utmärkt att använda vanliga switchar och koppla in valfri utrustning i valfritt uttag.
Citera
2013-11-09, 21:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Avvakta dock svar från madtop för bekräftelse.

Fattar inte riktigt om du är spydig och sarkastisk eller om du bara är ödmjuk?
Andra tråden på några dagar med samma budskap. Jag är inte facit, vi diskuterar och bollar idéer, du är kunnig så stå på dig.

On-topic:Min uppfattning är att PeterNoster har rätt i sitt påstående.
Citera
2013-11-09, 23:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Fattar inte riktigt om du är spydig och sarkastisk eller om du bara är ödmjuk?
Andra tråden på några dagar med samma budskap. Jag är inte facit, vi diskuterar och bollar idéer, du är kunnig så stå på dig.

On-topic:Min uppfattning är att PeterNoster har rätt i sitt påstående.

Ödmjuk och har dåligt självförtroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in