2005-07-11, 19:53
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär

Kan bara hålla med. Man blir inte alkis för att man krökar själv. Nästan så att jag föredrar det framför att sitta på krogen och hets-supa med amatörer. Det är grymt nice att sitta framför datorn eller på ballkongen i sin ensamhet och ta ett järn och bara njuta. Lyssna på lite bra musik och bara relaxa.
Sen har vi ju det här med att folk MÅSTE supa på helgerna. Jag kan lika gärna kliva upp en tisdag och käka frukost och tänka: Idag skall jag nog dricka pilsner hela dagen. Kan man gå omkring hemma och småpyssla och sänka ett gäng öl, gå ut på krogen på eftermiddagen och sänka ett par bira med stammisarna och snacka lite skit, sen hem.

Måste säga att jag tycker nästan att det sättet som du (och delvis jag) super på är mindre "alkisaktigt".. så länge man inte vaknar varje dag och tänker att man ska supa förstås

Att inte kunna dricka annat än på helgerna och då dricka så att man är redlös bara för sakens skull, gentemot att dricka några öl då och då när man har lust. Vilket låter vettigare?

Att sitta och bläddra i almanackan och gå och längta efter att supa och sedan hetssupa på krogen eller att ta det lugnt där hemma och koppla av med några groggar?

Att hamna i slagsmål och sätta på en ful brud eller att njuta av livet och ta det lugnt?

Folk som anser att de som super hemma har alkoholproblem jämfört med de som super sig orediga på krogen tycker jag har en liten snedvriden bild om vad det handlar om.

Jag skulle påstå att det varken handlar om var eller när man super. Utan om hur man super och hur mycket. Att dricka en pava brännvin där hemma eller att dricka en pava brännvin på krogen är enligt mig precis samma sak.
Citera
2005-07-11, 20:15
Medlem
Rudis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Däremot har jag förbannat svårt att sluta dricka när jag är full, det rusar iväg. Men knappast något alkistecken, bara lite mänsklighet!

Exakt, jag kör tills allt jag har är slut, och sen tar jag det kommer över. Tyvärr gör detta att jag sällan minns hela kvällen. Men nån alkoholist är absolut inte även om jag under veckorna längtar tills helgen då det är dags igen.
Citera
2005-07-11, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
problemet med folk är de inte kan bli fulla och samtidigt behålla värdigheten utan att de dampar ut totalt och gör bort sig.

True dat.
Citera
2005-07-11, 20:26
Avslutad
Jag super iofs. bara på helgerna, men då nästan alltid bara hemma hos en enda kompis. Det är alltså bara han och jag. Sen sitter vi bara framför datorn och kanske kollar på sköna flashfilmer, lyssnar på musik, eller glor på film - och snackar skit. Det är skönt.

Jag hatar att vara i folksamlingar, speciellt när alla andra är fulla. Jag avskyr att gå på krogen en helgkväll när det är proppfullt med fulla idioter. Däremot går de bra en eftermiddag när man får vara lite ifred... Att sitta och fyllna till på en krog i stan när ingen annan ute på stan är full är nice.
Citera
2005-07-11, 20:27
Medlem
en alkoholist hittar alltid ursäkter för sitt drickande. inte för att jag tror att just ni är alkoholberoende men värt att påpeka.

några kännetäcken för alkoholberoende

Ökad toleransnivå

Återställarbehov

Lättväckt begär och merbegär

Kontrollförlust

Minnesluckor och blackouts
Citera
2005-07-11, 20:27
Medlem
the_demons avatar
jag tykcer att man är lite alkis, när du stannar hemma ifrån jobbet för sedan gå på det igen.
Men jag tycker inte man är alkis för man tar en återställare då och då.
Citera
2005-07-11, 20:41
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
en alkoholist hittar alltid ursäkter för sitt drickande. inte för att jag tror att just ni är alkoholberoende men värt att påpeka.

några kännetäcken för alkoholberoende

Ökad toleransnivå

Återställarbehov

Lättväckt begär och merbegär

Kontrollförlust

Minnesluckor och blackouts

man hittar ALLTID ursäkter för att göra något man älskar, gott eller ont-.
det är något djupt mänskligt..
Citera
2005-07-11, 20:49
Medlem
jobes avatar
Citat:
fulla människor är rätt vedervärdiga..utifrån sett
Är klart misstänksamt inställd till nykterister. Antingen är de nyktra alkoholister, religösa eller har något att dölja som gör att de inte kan släppa loss. Firade en nykter nyårsafton och det var fan i mig det tråkigaste jag gjort. 6 vuxna delade på 4 flaskor vin, thats it! Tänker ALDRIG mer umgås med dessa tråkiga människor. och jo jag vet, man kan ha roligt utan sprit, men fester blir fan så mycket roligare MED sprit. Mycket sprit
Citera
2005-07-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
man hittar ALLTID ursäkter för att göra något man älskar, gott eller ont-.
det är något djupt mänskligt..

så är det kanske..men detta handlar om en beroendeframkallande substans. det är lite vanskligt att utöva "kärlek" till spriten.
det är spriten som har kontrollen över dig och inte tvärtom. tro inte att ni sitter och dricker några groggar hemma utav egen vilja, det är helt klart alkoholbegäret som tar överhanden där.

så länge det övriga livet fungerar så finns det väl ingen andedning att vara orolig, det är när man börjar försumma viktiga saker för att kunna dricka som det uppstår en risk.
Citera
2005-07-11, 21:09
Medlem
Bingolikets avatar
Lite skrämmande att se att dom sk A-lagarna blir yngre och yngre.Har själv en fd kompis runt 30 som fått sjukpension på grund av sin alkoholism
Citera
2005-07-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Är klart misstänksamt inställd till nykterister. Antingen är de nyktra alkoholister, religösa eller har något att dölja som gör att de inte kan släppa loss. Firade en nykter nyårsafton och det var fan i mig det tråkigaste jag gjort. 6 vuxna delade på 4 flaskor vin, thats it! Tänker ALDRIG mer umgås med dessa tråkiga människor. och jo jag vet, man kan ha roligt utan sprit, men fester blir fan så mycket roligare MED sprit. Mycket sprit

jag är inte nykterist. jag dricker alltid något när jag är på en fest.
men ibland har man hamnat i situationer där de flesta redan blivit fulla eller så är man på väg hem en fredagkväll och nattbussen är full av glada fulla människor. då inser man hur eländig människan innerst inne är, när spriten skalat av alla förskönande lager.
Citera
2005-07-11, 21:20
Medlem
Bingolikets avatar
Citat:
jag är inte nykterist. jag dricker alltid något när jag är på en fest.
men ibland har man hamnat i situationer där de flesta redan blivit fulla eller så är man på väg hem en fredagkväll och nattbussen är full av glada fulla människor. då inser man hur eländig människan innerst inne är, när spriten skalat av alla förskönande lager.
Varför skulle det vara något negativt?Av fyllhundar och barn får man höra sanningen brukar det heta.Men däremot så läste jag att den sk lustfaktorn slutar ganska tidigt så att bara råsupa ger egentligen inte någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in