2005-07-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Helnyktra människor är jävligt tråkiga och instängda

där tog du väl i? man vet åtminstone vart man har dem. om jag ser fulla människor då jag själv är nykter tänker jag att de beter sig som riktiga nollor.

problemet med folk är de inte kan bli fulla och samtidigt behålla värdigheten utan att de dampar ut totalt och gör bort sig.
Citera
2005-07-11, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
där tog du väl i? man vet åtminstone vart man har dem. om jag ser fulla människor då jag själv är nykter tänker jag att de beter sig som riktiga nollor.

problemet med folk är de inte kan bli fulla och samtidigt behålla värdigheten utan att de dampar ut totalt och gör bort sig.
Tvärtom en nykter människa vet man aldrig var man har men ett fyllo brukar ju ha sina referensramar. Nåja jag kanske tar i. Sen är det ju en väldig skillnad på hur alkisar beter sig. Du har ju street-alkot och dom som kan sitta på en bar hinka bira och inte bli störig ändå. Gäller att hitta den gyllene gränsen där man helt enkelt mår bra och kan sköta sig.
Citera
2005-07-11, 18:47
Medlem
Jag hörde en läkare på radion som definerade det socialt och inte medicinskt.

Alkoholist är man när man hamnar i en rad situationer man inte har kontroll över... glömmer tider, skämmer ut sig....

med denna definition så skulle jag tro att artister har mer att spela på än en vanlig löntagare.

jag har alltid undrat över såna som Frank Sinatra, Evert Taube och andra vivörer och lebemän, listan kan göras lång med Churchill och Polaren Pär! det tre första blev ju dokumeterat GAMLA män, väl över 80.

Det finns ingen klar gräns, livet i stort omkring har betydelse för utfallet. Om Frank Sinatra var vanlig knegare med denna whiskeykonsumption skulle han nog va ganska nedgången och dö vid 60...?

Jag dricker rödvin och starköl under helger. Aldrig starksprit utom på midsommar och jul. Sen så var jag faktiskt väldigt sparsam och hälsosam fram till 30 årsåldern med alkohol...
Citera
2005-07-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Tvärtom en nykter människa vet man aldrig var man har men ett fyllo brukar ju ha sina referensramar. Nåja jag kanske tar i. Sen är det ju en väldig skillnad på hur alkisar beter sig. Du har ju street-alkot och dom som kan sitta på en bar hinka bira och inte bli störig ändå. Gäller att hitta den gyllene gränsen där man helt enkelt mår bra och kan sköta sig.

vet inte vilka oberäknerliga, nyktra halvfigurer du umgås med men okej

idag verkar de flesta i min ålder vara halvalkisar så det är svårt att säga vad som verkligen är alkoholism och vad som är normalt beteende.
kanske när man sitter ensam och super som man ska tänka efter.
Citera
2005-07-11, 18:59
Medlem
Citera
2005-07-11, 19:23
Medlem
Kreafts avatar
Alla människor som ser fram emot helgen bara för fyllans skull kan nog se sig själva som helgalkoholister. Jag anser mig själv vara mer eller mindre alkoholist. Kommer inte ihåg när jag senast hade en vit helg. Dricker man även stora mängder på veckorna skall man nog se upp.
Citera
2005-07-11, 19:32
Medlem
Lost dreamers avatar
Jag anser mig vara alkoholist i den bemärkelsen att jag dricker mer än jag kanske borde, men däremot så måste jag ju inte dricka, och gör det inte varje dag heller. Jag tror det finns flera "typer" av alkisar, typ dom, som mig, som dricker gärna för mycket ibland på fester osv; mest eftersom man har så trevligt och festar nästan inpå morgonen. Sen finns väl de som dricker sig fulla dagligen med, men den kategorin räknar jag mej inte till, och om det är det att vara alkis(totalt beroende), så är jag inte det, utan kanske en halv-alika
Citera
2005-07-11, 19:32
Moderator
tobess avatar
Dedär med att dricka mitt in i veckorna eller att kröka ensam hållre jag inte med om att det tyder på alkoholism.

Visst kanske folk ska se upp lite, men jag kollar då inte i almanackan när jag känner för att supa. Under studieåret super jag garanterat mer in i veckorna än på helgdagar eftersom torsdagar är officiell "sittningsdag" i veckan.

Sen att man måste vara bland folk för att dricka tycker jag inte är något som behöver stämma in på alla. Ibland kan det vara skönt att sätta sig ner och ta några öl framför datorn, även om jag hellre super i sällskap.

Men ta en osocial eller väldigt ensam människa då, om han/hon inte har några vänner att supa med, är han/hon då automatiskt alkoholist för att han/hon blir tvungen att dricka ensam vare sig han/hon vill eller inte?
Citera
2005-07-11, 19:34
Medlem
Lost dreamers avatar
nej, det handlar om den eminenta faran som finns där när man märker att man kan dricka likväl hur mycket som helst på egen hand, inte alla klarar av det; jag gör det ibland, men passar mig lite för det oxå.
Citera
2005-07-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Dedär med att dricka mitt in i veckorna eller att kröka ensam hållre jag inte med om att det tyder på alkoholism.

Visst kanske folk ska se upp lite, men jag kollar då inte i almanackan när jag känner för att supa. Under studieåret super jag garanterat mer in i veckorna än på helgdagar eftersom torsdagar är officiell "sittningsdag" i veckan.

Sen att man måste vara bland folk för att dricka tycker jag inte är något som behöver stämma in på alla. Ibland kan det vara skönt att sätta sig ner och ta några öl framför datorn, även om jag hellre super i sällskap.

Men ta en osocial eller väldigt ensam människa då, om han/hon inte har några vänner att supa med, är han/hon då automatiskt alkoholist för att han/hon blir tvungen att dricka ensam vare sig han/hon vill eller inte?

Hemma har man ju koll på hur mycket man dricker det syns ju i kylen eller i vinflaskan. Man kollar sig själv hela tiden. På krogen eller på fest då kan det ju swuscha iväg i allmäna villan.....
Citera
2005-07-11, 19:38
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Jag klarar mig fint utan sprit, kan gå veckor utan att jag dricker.
Däremot har jag förbannat svårt att sluta dricka när jag är full, det rusar iväg. Men knappast något alkistecken, bara lite mänsklighet!
Citera
2005-07-11, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Jag anser mig vara alkoholist i den bemärkelsen att jag dricker mer än jag kanske borde, men däremot så måste jag ju inte dricka, och gör det inte varje dag heller. Jag tror det finns flera "typer" av alkisar, typ dom, som mig, som dricker gärna för mycket ibland på fester osv; mest eftersom man har så trevligt och festar nästan inpå morgonen. Sen finns väl de som dricker sig fulla dagligen med, men den kategorin räknar jag mej inte till, och om det är det att vara alkis(totalt beroende), så är jag inte det, utan kanske en halv-alika
Jag misstänker att du och jag har samma dryckesmönster

Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Kan bara hålla med. Man blir inte alkis för att man krökar själv. Nästan så att jag föredrar det framför att sitta på krogen och hets-supa med amatörer. Det är grymt nice att sitta framför datorn eller på ballkongen i sin ensamhet och ta ett järn och bara njuta. Lyssna på lite bra musik och bara relaxa.
Sen har vi ju det här med att folk MÅSTE supa på helgerna. Jag kan lika gärna kliva upp en tisdag och käka frukost och tänka: Idag skall jag nog dricka pilsner hela dagen. Kan man gå omkring hemma och småpyssla och sänka ett gäng öl, gå ut på krogen på eftermiddagen och sänka ett par bira med stammisarna och snacka lite skit, sen hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in