• 1
  • 2
2013-11-07, 04:23
Medlem
Min första tråd nu, men som rubriken lyder hur många kan man ta som max på en dag innan det blir en farlig dos av de ?

Jag tar nu 500mg panodil mot en extrem tandvärk som jag tror är en infektion i en trasig tand. Brukar aldrig ta värktabletter men denna smärta va brutal. Har smällt i mig 6st sen jag vaknade igår morse men ska förmodligen ringa dem när klockan blir lite mer.

Någon som är lite pillertrillare och har svar?
Citera
2013-11-07, 04:28
Medlem
Jeffry122s avatar
Om du tar en ipren och en panodil ihop så får det bättre effekt, lite som 1+1=3.
Det bästa är citodon och ipren men panodil funkar bra det med.
Håll dig till 6 intag per dygn det tycker jag låter som en rimlig mängd.
Citera
2013-11-07, 04:29
Bannlyst
Det står på förpackningen dumjävel!

Mixa Ipren" med Panodil för bästa effekt!
Citera
2013-11-07, 04:40
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
//...// En vanlig dos för vuxna är 500-1000 milligram (1 gram) vid behov. Man kan ta denna dos upp till 4 gånger per dygn och det ska vara minst 4 timmars mellanrum mellan doserna. Man ska inte ta mer än 4000 milligram (4 gram) per dygn. //...//

Källa.

Och blanda inte med andra värktabletter!

Citat:
//...// Man ska aldrig kombinera cox-hämmare med andra smärtlindrande läkemedel utan att först ha talat med sjukvården eller apotekspersonal. Många värkmediciner liknar varandra, och det gör att den totala dosen kan bli för hög. En för hög dos ökar risken för biverkningar och kan till och med vara farligt. //...//

Källa.
Senast redigerad av TheGamer 2013-11-07 kl. 04:43.
Citera
2013-11-07, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Källa.

Källa.

Läkare förespråkar en mix av Panodil och Ipren vid grav smärta, men dom har säkert fel
Citera
2013-11-07, 12:55
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Alternativ medicin --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2013-11-07, 13:05
Medlem
Citat:
Källa.
Panodil (paracetamol) är ingen coxhämmare (eller jo, men inte betydelsefull), så det är inga problem, paracetamol kan man blanda med alla andra receptfria smärtstillande läkemedel som naproxen, ipren, voltaren etc.
Citera
2013-11-07, 13:11
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Det går bra att blanda läkemedel som innehåller paracetamol med exempelvis läkemedel som innehåller ibuprofen eller acetylsalisylsyra. Inom rekommenderad maxdos då natlurligtvis.

Det är folk som inte vet vad dom tar som ska undvika att blanda då det kan hända att dom tror att det är två olika läkemedel fast det egentligen är samma och då får i sig för mycket.
Citera
2013-11-07, 14:13
Medlem
Citat:
Källa.

Källa.

Nu pratar vi om 1-2 tabletter av lågverkande smärtstillanden, inget extremt. Blanda går det bra att göra, det gör dom på sjukhus också för att uppnå bästa effekt.
Citera
2013-11-07, 19:13
Medlem
Ta två panodil åt gången! Är du en vuxen människa så ger endast 500 mg så gott som ingen effekt.
Ta detta 4 gånger om dygnet med. Ger det inte med sig så ta även ibuprofen.

Är du osäker så fråga på apoteket. Men denna kombination är att rekommendera. Som nämnts så ta 1 gram paracetamol (panodil, alvedon, pamol..) åt gången, inte 500 mg, det är bara onödigt.

// Pillertrillare under utbildning.
Citera
2013-11-07, 19:22
Moderator
Tinuviels avatar
Håller med ovanstående. Men framförallt, åtgärda problemet! En infekterad tand behöver behöver annan behandling än smärtlindring.
Citera
2013-11-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Håller med ovanstående. Men framförallt, åtgärda problemet! En infekterad tand behöver behöver annan behandling än smärtlindring.

Självklart, styr upp tanden!

Kan va skillnad mellan ett drägligt och odrägligt liv vid ålderdomen när matsuget kanske tryter i övrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in