• 1
  • 2
2013-11-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Så länge du inte gör det via automatisk insättning, vilket bara Swedbank har så jo, dom kräver kvitton vid en summa över 10.000, ibland kan dom kräva det vid en mindre summa änn det, beroende på hur du ser ut och vad du har på dig.

Har en vänn inom banken som gett mig denna information samt att jag själv provat knalla in med 20.000 vid ett tilfälle men då var den lagen ny så dom bortsåg ifrån kvitton för just denna gång.

Om detta är ett problem skriv ett kvitto på att du sålt något dyrt till en släkting, done deal!

Mvh
Citera
2013-11-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealEstateBroker
Då kanske även dina bankmän varit insatta i att du faktiskt köper och säljer mycket och därmed kan komma in med dessa summor kontant.

Bankmännen har en upplysningsplikt gentemot SKV när det handlar om "skumrask" affärer som sker på deras bank. Oavsett om det handlar om en pengatransaktion på 50 000 (mindre uppmärksammat) eller om det handlar om större mängder kontanter. Men alla situationer är ju givetvis olika och det är ju bra att vi är på ett forum där man får ta del av andras erfarenheter!

Mvh

Problemet i det här fallet är banken och inte berörda myndigheter. Bankerna är extremt mycket hårdare än vad de behöver,myndigheterna bryr sig knappt alls. Särskilt Swedbank och Nordea är hårda eftersom de inte vill hantera kontanter och ha vanliga människor som kunder längre. Men så länge du delar upp pengarna ska det inte vara någon fara.
Citera
2013-11-09, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Problemet i det här fallet är banken och inte berörda myndigheter. Bankerna är extremt mycket hårdare än vad de behöver,myndigheterna bryr sig knappt alls. Särskilt Swedbank och Nordea är hårda eftersom de inte vill hantera kontanter och ha vanliga människor som kunder längre. Men så länge du delar upp pengarna ska det inte vara någon fara.

Ja men bankernas kontanthantering har väl ingenting med en risk för misstankar att göra egentligen. Det är ju upp till bankerna om de vill ta emot kontanter eller inte. TS var dock orolig för att myndigheter skulle rota i hans privata affärer om han rusar in på bank med en större summa kontanter (vilket mycket riktigt kan hända då banken fortfarande har upplysningsplikt gentemot SKV). Tro mig, myndigheterna kollar in på saker de anser intressanta. 50 000 kr utan bakgrund skulle även jag anse vara intressanta.

Mvh
Citera
2013-11-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealEstateBroker
Ja men bankernas kontanthantering har väl ingenting med en risk för misstankar att göra egentligen. Det är ju upp till bankerna om de vill ta emot kontanter eller inte. TS var dock orolig för att myndigheter skulle rota i hans privata affärer om han rusar in på bank med en större summa kontanter (vilket mycket riktigt kan hända då banken fortfarande har upplysningsplikt gentemot SKV). Tro mig, myndigheterna kollar in på saker de anser intressanta. 50 000 kr utan bakgrund skulle även jag anse vara intressanta.

Mvh

Självklart kan banken mycket väl upplysa myndigheter om det men det händer inget för det.Myndigheterna har inte resurser att utreda småsaker som 50 000kr.
Får bara ts in dom på ett konto så kan han slappna av.
Citera
2013-11-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monstershoes
Tycker att man köper enklast på Kapiton.se, men alla tycker olika.
Konsumentupplysning till TS: https://www.flashback.org/t2243701
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in