• 1
  • 2
2013-11-06, 22:01
Bannlyst
Jag har i dagsläget inget arbete och ingen legitim inkomst. Jag har 50 000 kronor i kontanter som jag behöver placera någonstans där de kan växa.

Har ni några erfarenheter av min situation? Hur gjorde ni för att få pengarna att växa utan att myndigheter började snoka i era privatliv.

Tack på förhand.

an-arkos
Citera
2013-11-06, 22:34
Medlem
50lax? Bör inte vara världens grej. Men dela upp det ifl. Vad jag skulle ha gjort? Hmm aktier o fonder
Citera
2013-11-06, 22:47
Medlem
Lagligt eller olagligt?
Citera
2013-11-06, 23:28
Medlem
rejmans avatar
Tänkte precis starta en liknande tråd. Hur faen ska man gå tillväga?
Citera
2013-11-06, 23:32
Medlem
Monstershoess avatar
Satsa ett par tusen i bitcoin (internetvaluta) för de är påväg upp i en rasande fart nu! Vet ni inte vad det är kolla i bitcoin tråden som finns här på flashback. Tycker att man köper enklast på Kapiton.se, men alla tycker olika.
Citera
2013-11-06, 23:34
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av an-arkos
Jag har i dagsläget inget arbete och ingen legitim inkomst. Jag har 50 000 kronor i kontanter som jag behöver placera någonstans där de kan växa.

Har ni några erfarenheter av min situation? Hur gjorde ni för att få pengarna att växa utan att myndigheter började snoka i era privatliv.

Tack på förhand.

an-arkos

50lax är ingen big deal, gå till ditt bankkontor och sätt in 10lax..inte mer för då börjar misstankarna komma om hur och varifrån du fått tag på pengarna, kvitto vid sådana tillfällen krävs.

Sen upprepar du detta 5x gånger med jämna mellanrum, eller för ett snabbare process så ber du föräldrarna/vänner sätta 10lax i sitt konto och sedan överföra till ditt konto.

Vad jag hade gjort med 50lax?
Är du insatt i aktier så kör på, om inte så ta inga onödiga risker, sätt dom på ett högräntekonto med fria uttag och insättningsgaranti..

Eller så kan du få lite udda förslag, PMa isåfall

Må bäst.
Citera
2013-11-07, 03:12
Medlem
Josef Fritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
50lax är ingen big deal, gå till ditt bankkontor och sätt in 10lax..inte mer för då börjar misstankarna komma om hur och varifrån du fått tag på pengarna, kvitto vid sådana tillfällen krävs.

Sen upprepar du detta 5x gånger med jämna mellanrum, eller för ett snabbare process så ber du föräldrarna/vänner sätta 10lax i sitt konto och sedan överföra till ditt konto.

Vad jag hade gjort med 50lax?
Är du insatt i aktier så kör på, om inte så ta inga onödiga risker, sätt dom på ett högräntekonto med fria uttag och insättningsgaranti..

Eller så kan du få lite udda förslag, PMa isåfall

Må bäst.

Nej du behöver inte visa kvitton för att sätta in en summa på femtiotusen kr, och nej de riktar inga misstankar mot dig.
Citera
2013-11-07, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av an-arkos

Tack på förhand.

an-arkos

Gå till valfri insättningsautomat och sätt in max summan, vänta sedan en vecka och fortsätt så. Får du frågor kring insättningarna hävda att de är gåvor i samband med valfri högtid.

Om inte annat gå in på banken och säg att du sålt ved eller liknande i stora kvantiteter, risken att de börjar snoka i ett sådant ärende är inte alltför troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Josef Fritzl
Nej du behöver inte visa kvitton för att sätta in en summa på femtiotusen kr, och nej de riktar inga misstankar mot dig.

Risken finns väl att de lämnar en mindre anmälan till SKV om att en privatperson snubblade in på banken med 50 000 utan en rimlig förklaring till pengainnehavet. Men shit happens!

Mvh
Citera
2013-11-07, 09:04
Medlem
Josef Fritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealEstateBroker
Risken finns väl att de lämnar en mindre anmälan till SKV om att en privatperson snubblade in på banken med 50 000 utan en rimlig förklaring till pengainnehavet. Men shit happens!

Mvh

Jag själv köper och säljer mycket, vid några tillfällen har jag livnärt mig på det. Jag har både satt in och tagit ut de där summorna mängder med gånger utan frågor. Det är inte upp till en banktjänsteman att ifrågasätta var dina pengar kommer ifrån.
Skulle man däremot komma med kontanter i miljonbelopp (tyvärr inte provat) så kan jag tänka mig att de ska bli nyfikna, men som privatperson är du aldrig skyldig att berätta var pengarna kommer ifrån.
Banken vill ha dina pengar och om någon skulle börja ifrågasätta mig skulle jag hota med att gå till närmsta konkurrerande bank.

Sedan förstår jag att någon garanterat varit med om raka motsatsen, men det här är baserat på mina erfarenheter och gissningsvis spelar flertalet faktorer in om de börjar undra..
Citera
2013-11-07, 12:11
Medlem
Citat:
Jag själv köper och säljer mycket, vid några tillfällen har jag livnärt mig på det. Jag har både satt in och tagit ut de där summorna mängder med gånger utan frågor. Det är inte upp till en banktjänsteman att ifrågasätta var dina pengar kommer ifrån.
Skulle man däremot komma med kontanter i miljonbelopp (tyvärr inte provat) så kan jag tänka mig att de ska bli nyfikna, men som privatperson är du aldrig skyldig att berätta var pengarna kommer ifrån.
Banken vill ha dina pengar och om någon skulle börja ifrågasätta mig skulle jag hota med att gå till närmsta konkurrerande bank.

Sedan förstår jag att någon garanterat varit med om raka motsatsen, men det här är baserat på mina erfarenheter och gissningsvis spelar flertalet faktorer in om de börjar undra..

Då kanske även dina bankmän varit insatta i att du faktiskt köper och säljer mycket och därmed kan komma in med dessa summor kontant.

Bankmännen har en upplysningsplikt gentemot SKV när det handlar om "skumrask" affärer som sker på deras bank. Oavsett om det handlar om en pengatransaktion på 50 000 (mindre uppmärksammat) eller om det handlar om större mängder kontanter. Men alla situationer är ju givetvis olika och det är ju bra att vi är på ett forum där man får ta del av andras erfarenheter!

Mvh
Citera
2013-11-07, 16:36
Medlem
k4d9s avatar
sälj cannabis.
Citera
2013-11-07, 18:59
Medlem
dumbuks avatar
Citat:

Så länge du inte gör det via automatisk insättning, vilket bara Swedbank har så jo, dom kräver kvitton vid en summa över 10.000, ibland kan dom kräva det vid en mindre summa änn det, beroende på hur du ser ut och vad du har på dig.

Har en vänn inom banken som gett mig denna information samt att jag själv provat knalla in med 20.000 vid ett tilfälle men då var den lagen ny så dom bortsåg ifrån kvitton för just denna gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in