2013-11-06, 21:38
Medlem
Hej!
Jag har flyttat från det djupa Småland där jag hade 100/100 till den stora Hufvudstaden där jag nu (tillfälligt) för nöja mig med 6-8 mbit Adsl via Telia. Detta internet uppnår ungefär 2-3 mbit enligt BBK.
Finns det något man kan göra? ÄR det fel på min utrustning? Eller ska jag helt enkelt bara stå ut med att det tar 5 år att ladda ner något i nuvarande hushåll.

Adsl:et är kopplat från telejack till ett gammalt modem som använts för länge sedan för samma sak.
Från modemet går en lång nätverkskabel till en Neatgearrouter (Typ 399:- en gång i tiden, kanske 5 år gammal?).
Från routern går det en kabel in i min stationära dator.

Tack på förhand!
Citera
2013-11-06, 22:49
Medlem
madtops avatar
2-3 Mbps låter väldigt lite, du borde få betydligt mer.

Gör en sökning här https://www.tewss.telia.se/privat/br...cutionKey=e1s1
och kolla vad du kan få för hastigheter. Om du kan få mer än 8M så är det definitivt något knas.

Lättast är väl att ta kontakt med Telia och höra vad de säger.
Citera
2013-11-07, 00:07
Medlem
PeterNosters avatar
Mät med TPTEST5 från bredbandskollen.se och skicka resultatet till Telia och klaga. Du ska ju ha minst 6 Mbit/s. När du testar så anslut datorn direkt i modemet. Telia kommer annars att skylla på routern.

Har du nåt namn på modemet och routern.
En positiv grej är att du har en lång TP-kabel istället för en lång telefonkabel.
Citera
2013-11-07, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Mät med TPTEST5 från bredbandskollen.se och skicka resultatet till Telia och klaga. Du ska ju ha minst 6 Mbit/s. När du testar så anslut datorn direkt i modemet. Telia kommer annars att skylla på routern.

Har du nåt namn på modemet och routern.
En positiv grej är att du har en lång TP-kabel istället för en lång telefonkabel.

Tack, ska testa dessa grejor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in