2013-11-06, 13:56
Medlem
Bromsklosss avatar
Dessa behandlingar föreslogs av en sjukgymnast (som själv utför dem). Jag vill veta mer, till att börja med om det är något vettigt överhuvudtaget.
  • BEMER skapar ett magnetfält, som jag förstår det, vilket påstås "hjälpa" blodflödet i kapillärer, artertioler och venoler. (Vasodilation?) Kan "Pulsed electromagnetic field therapy" vara relaterat?
  • Ultraljudet i fråga appliceras på knät inte helt olikt som vid avbildningstekniken, inklusive gel.
  • Akupunkturnålarna skulle placeras i knät, verkade det som.
Citera
2013-11-06, 13:59
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Dessa behandlingar föreslogs av en sjukgymnast (som själv utför dem). Jag vill veta mer, till att börja med om det är något vettigt överhuvudtaget.
  • BEMER skapar ett magnetfält, som jag förstår det, vilket påstås "hjälpa" blodflödet i kapillärer, artertioler och venoler. (Vasodilation?) Kan "Pulsed electromagnetic field therapy" vara relaterat?
  • Ultraljudet i fråga appliceras på knät inte helt olikt som vid avbildningstekniken, inklusive gel.
  • Akupunkturnålarna skulle placeras i knät, verkade det som.

Svarar ja på akupunktur. Känner inte till de andra två tillräckligt väl.
Citera
2013-11-06, 14:02
Medlem
Jag använde Bemer konstant i 2,5-3 månader varje morgon samt kväll för mina muskelvärk i nacke och rygg. Och jag märkte absolut ingen skillnad! Har dock hört av min ostiopat att det hjälpt andra. Vad vet jag ? Är jag för ung för att se resultat, att en bör vara "gammal" för att känna effekterna.

Effekterna att kroppen tar vid av genomströmmningarna av blodet som den ska öppna upp i kroppen.

Mitt beslut blev att inte köpa en bemer för +30 000, då lägger jag de pengarna på det lokala gymmet av 20 årskort istället!

Aktiv träning med en sund livstil och hälsosam kost så behövs inte dessa apparater!

Aktiv träning på gym 3-4 ggr veckan samt en tanke på vad jag stoppar i mig var förändringen för mig.
Citera
2013-11-06, 14:42
Medlem
hrghs avatar
Är inte läkare, men är skeptisk till alla dom där - se t.ex. http://www.sciencebasedmedicine.org/can-magnets-heal/. Förstår inte varför det skulle hjälpa att sticka in nålar i huden heller. Fungerar det så lär det inte vara relaterat till energifält och annat flummeri iaf.
Citera
2013-11-06, 14:43
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Svarar ja på akupunktur. Känner inte till de andra två tillräckligt väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Jag använde Bemer konstant i 2,5-3 månader varje morgon samt kväll för mina muskelvärk i nacke och rygg. Och jag märkte absolut ingen skillnad! Har dock hört av min ostiopat att det hjälpt andra. Vad vet jag ? Är jag för ung för att se resultat, att en bör vara "gammal" för att känna effekterna.

Tack för era svar. Det jag egentligen är betjänt av är någon som kan uttala sig om den vetenskapliga underlaget för metoderna och klargöra om de är vedertagna och okontroversiella eller om det rör sig om alternativmedicin, vilket jag vill avhålla mig från.

Osteopati, som blev omnämnt här, är exempel på alternativmedicin, som jag alltså inte vill ägna mig åt.
Citera
2013-11-06, 16:15
Medlem
Bemer är alternativmedicin utan bevisad effekt.
Citera
2013-11-06, 16:20
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Bemer är alternativmedicin utan bevisad effekt.

Tack för ditt svar. Finns det någon tillförlitlig källa som har undersökt saken, antingen den specifika produkten eller principen?
Citera
2013-11-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromskloss
Tack för ditt svar. Finns det någon tillförlitlig källa som har undersökt saken, antingen den specifika produkten eller principen?

I vanlig alternativmedicinsk anda saknas detta. Däremot om du googlar kommer du att hitta institut med mystiska namn och lite name droppande av NASA, vilka naturligtvis inte vill ha med produkten att göra.
Citera
2013-11-06, 17:09
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
I vanlig alternativmedicinsk anda saknas detta.

Det jag tänkte mig var antingen att någon utomstående kunde ha undersökt produktens verkan eller att man allmänt hade studerat effekten av denna sorts magnetfält utan just denna produkt i åtanke (kanske innan produkten ens fanns).

Det förekommer ju att alternativmedicinska tekniker blir ordentlig studerade och avfärdade, till exempel.
Citera
2013-11-06, 21:47
Medlem
Bemer 3000 ska du inte köpa. Det är då bättre att köpa originalet http://www.qrs.nu/ Den ökar absolut blodcirkulationen.

Ett billigt alternativ att ställa sig i duschen och omväxlande spruta iskallt vatten och omväxlande väldigt varmt. 1 minut kallt och 1 minut varmt. Det ökar också blodcirkulationen.
Citera
2013-11-06, 22:35
Medlem
RoaldDahls avatar
Akupunktur kan du hitta åtskillig info om.
Det finns många rapporter som talar om dess smärtlindrande effekt.
Akupunktur ökar blodcirkulationen och endorfintillströmningen bl.a.
och sätter därmed tämligen biverkansfritt igång självläkningsprocessen.

Det svåra ligger i att få en konstant förbättring och den uppnås
endast genom pålagring, d.v.s. genom upprepade behandlingssessioner.

Jag blev hjälpt.
Citera
2013-11-06, 22:36
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h70
Bemer 3000 ska du inte köpa. Det är då bättre att köpa originalet http://www.qrs.nu/ Den ökar absolut blodcirkulationen.

Fast sidan du länkar till erkänner till och med själv att det handlar om alternativmedicin. Det vill jag ju inte ha. Som man lite kaxigt säger: Det som fungerar kallas medicin, resten kallas alternativmedicin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in