• 1
  • 2
2013-11-06, 02:29
Medlem
johnhej2s avatar
Letar efter en billig lägenhet runt stockholm, och vet inte riktigt vart jag ska börja

Det som spelar mest roll är priset, spelar inte så stor roll vart det ligger eller hur fint det är, skulle nog klara mig i en svinstia

Så hur ska jag gå tillväga?
Senast redigerad av johnhej2 2013-11-06 kl. 02:31.
Citera
2013-11-06, 02:36
Medlem
Sök på hemnet.se alternativt registrera dig hos allmännyttan i de olika kommunerna?

Tog en snabbkoll på Hemnet, och http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...gen-40-5589831 är den billigaste bostadsrätten i Stockholms län. Då har man gjort halva arbetet till dig. Glöm inte att kolla avgiften också...
Senast redigerad av Grillo 2013-11-06 kl. 02:39.
Citera
2013-11-06, 03:53
Medlem
exploradoras avatar
I Tensta (vid kyrkan, ej centrum) finns några gårdar med hyfsat trevliga och fräscha flerfamiljshus. Där får du en etta för under miljonen, en trea för några hundringar mer. I och med att området ligger i utkanten av Tensta (gränsar till Järvafältet) så är det ganska förskonat från stök och polispådrag. Bor mest pensionärer och barnfamiljer i de bostadsrätterna. Läget gör dessutom att du har promenadavstånd till Bromsten och Spånga station, så vill man inte gå genom Tensta på kvällarna t.ex. kan man åka till Spånga och gå därifrån istället. Vet också att det sker en del ombildningar i Tensta och färre hyresrätter = färre problem.
Jag tror överlag miljonprogram och andra "dåliga" områden med bra kommunikationer hyfsat nära stan kan vara bra om du är ute efter en långsiktig investering. Vi har ju redan sett det ske i t.ex. Liljeholmen. Tensta ligger för nära stan (typ 15. min med tuben?) för att man inte ska göra något åt området. Det kommer ta sin tid, så klart, men ge det 10-15 år så bör man ha haft tid att rusta upp området och flytta socfallen och diverse pack längre ut från stan.
Citera
2013-11-06, 07:06
Medlem
Bara Glads avatar
Bostadsrätt eller hyresrätter? Hyresrätterna styrs ju av hur mycket ködagar du har, inte hur mycket hyra du har råd med - ungefär.
Citera
2013-11-06, 10:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exploradora
I Tensta (vid kyrkan, ej centrum) finns några gårdar med hyfsat trevliga och fräscha flerfamiljshus. Där får du en etta för under miljonen, en trea för några hundringar mer. I och med att området ligger i utkanten av Tensta (gränsar till Järvafältet) så är det ganska förskonat från stök och polispådrag. Bor mest pensionärer och barnfamiljer i de bostadsrätterna. Läget gör dessutom att du har promenadavstånd till Bromsten och Spånga station, så vill man inte gå genom Tensta på kvällarna t.ex. kan man åka till Spånga och gå därifrån istället. Vet också att det sker en del ombildningar i Tensta och färre hyresrätter = färre problem.
Jag tror överlag miljonprogram och andra "dåliga" områden med bra kommunikationer hyfsat nära stan kan vara bra om du är ute efter en långsiktig investering. Vi har ju redan sett det ske i t.ex. Liljeholmen. Tensta ligger för nära stan (typ 15. min med tuben?) för att man inte ska göra något åt området. Det kommer ta sin tid, så klart, men ge det 10-15 år så bör man ha haft tid att rusta upp området och flytta socfallen och diverse pack längre ut från stan.

Det är möjligt att det är billigt, men ser man lite mer långsiktigt på sin investering så skulle jag hellre titta på lite mer pålitliga förorter som Nacka. Det finns fortfarande hyggligt billiga bostadsrätter nära stan fortfarande. Kolla exempelvis Finnberget: Obegripligt billigt, med tanke på närheten till stan...
Citera
2013-11-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är möjligt att det är billigt, men ser man lite mer långsiktigt på sin investering så skulle jag hellre titta på lite mer pålitliga förorter som Nacka. Det finns fortfarande hyggligt billiga bostadsrätter nära stan fortfarande. Kolla exempelvis Finnberget: Obegripligt billigt, med tanke på närheten till stan...

När någon skriver att de letar lägenhet så billigt som möjligt så är nog Nacka inte riktigt rätt område att be de kolla i, med tanke på att priserna där blivit extremt höga...

TS: Om du letar boende med någorlunda kommunikationer kanske det här kan vara nåt:
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...llen-2-5866119

Kommer ut en del lägenheter där titt som tätt... Lugnt område iaf kan man säga.
Citera
2013-11-06, 10:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
När någon skriver att de letar lägenhet så billigt som möjligt så är nog Nacka inte riktigt rätt område att be de kolla i, med tanke på att priserna där blivit extremt höga...

TS: Om du letar boende med någorlunda kommunikationer kanske det här kan vara nåt:
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...llen-2-5866119

Kommer ut en del lägenheter där titt som tätt... Lugnt område iaf kan man säga.

Du vet om att priserna inte är så vansinnigt mycket högre i Nacka. Och då slipper man bo i Åkersberga= låååååångt från stan.
Citera
2013-11-06, 10:56
Medlem
exploradoras avatar
Citat:

Hade faktiskt ingen aning om att det var så billigt i Nacka! Trodde medelsvenssons med för dyra barnvagnar och för mycket fritid hade drivit upp priserna helt åt helvete, men det är ju överkomliga summor som efterfrågas. Och som du säger: löjligt nära till stan! Är man lite hurtig kan man till och med påstå att det är promenadavstånd.
Citera
2013-11-06, 11:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exploradora
Hade faktiskt ingen aning om att det var så billigt i Nacka! Trodde medelsvenssons med för dyra barnvagnar och för mycket fritid hade drivit upp priserna helt åt helvete, men det är ju överkomliga summor som efterfrågas. Och som du säger: löjligt nära till stan! Är man lite hurtig kan man till och med påstå att det är promenadavstånd.

För att inte tala om Henriksdalringen... Utropspris runt 20 000 per m^2 på vissa lgh. Definitivt promenadavstånd till stan där. Frågan är bara om det lugnat ner sig där, efter det blev bostadsrätter?
Citera
2013-11-06, 20:58
Medlem
Citat:
Du vet om att priserna inte är så vansinnigt mycket högre i Nacka. Och då slipper man bo i Åkersberga= låååååångt från stan.

Sorry men nej, de små lägenheterna där är INTE så billiga som 20kkr/kvm kan jag lova - hittar du en sån lovar jag att köpa den direkt.

Han frågade efter en lägenhet runt Sthlm för en billig peng - Åkersberga är en bit bort men samtidigt rätt trevligt område och VÄLDIGT billig lägenhet (som förövrigt blev såld under dagen innan visning.)
Citera
2013-11-06, 23:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Sorry men nej, de små lägenheterna där är INTE så billiga som 20kkr/kvm kan jag lova - hittar du en sån lovar jag att köpa den direkt.

Han frågade efter en lägenhet runt Sthlm för en billig peng - Åkersberga är en bit bort men samtidigt rätt trevligt område och VÄLDIGT billig lägenhet (som förövrigt blev såld under dagen innan visning.)

Men 30 000 per m^2 i åkersberga är rena rövarpriset med den avgiften... Sedan åker du på dyrare transportkostnader, så det lär löna sig ändå att köpa en dyrare lgh närmare city. För att inte tala om nyttan med att bo närmare alla nöjen.
Citera
2013-11-06, 23:55
Medlem
Citat:
Men 30 000 per m^2 i åkersberga är rena rövarpriset med den avgiften... Sedan åker du på dyrare transportkostnader, så det lär löna sig ändå att köpa en dyrare lgh närmare city. För att inte tala om nyttan med att bo närmare alla nöjen.

Japp, därför den gick redan innan visning.... (och även alla de andra 3 lägenheterna som varit ute till försäljning i det huset senaste månaden).
Dyrare transportkostnader? Senast jag kollade var SL-kortet lika dyrt för de som bor i innerstaden som för de som bor i förorterna.

Om någon söker en så billig lägenhet som möjligt i Sthlm tar jag för givet att personen söker just det: En billig jävla lägenhet. Kanske finns inte pengarna att köpa nåt speciellt nära stan, utan personen måste köpa det billigaste den kan komma över för personen har ett behov av att hitta boende i staden och frågade nu om råd - vilket jag gav. Kommunikationerna finns där och mycket billigare är svårt att komma över i Sthlm just nu (förutsatt att man köper sig ett SL-kort, vilket jag tar för givet.)

Något krav på hur nära stan eller vilka behov av närhet till nöjen (som förövrigt är väldigt personligt och kan lika gärna vara svampplockning som passar sig bättre i Åkersberga) såg jag aldrig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in