• 5
  • 6
2013-11-14, 00:34
Medlem
mechanical.phoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Det är klart att jag håller med om att de har behandlat sina barn fel, helt galet rent ut sagt. Jag tror inte på någon form av aga.

Det jag menade var dock att ordet "tortyr" inte är tillämpbart i detta sammanhang och att tvångstvättning av munnen medels såpa inte är en fruktansvärd upplevelse rent smakmässigt.

Okej! Jag missförstod dig där.

Ja, definitionen av tortyr är väl upp till var och en. Men sätter jag mig in i barnets situation så ser jag den händelsen som något tortyrliknande.
Citera
2013-11-14, 19:33
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Den infallsvinkeln bör nog följas upp noggrannare... Hönshus och såpa låter ju verkligen inte trevligt. Men en "låtsaspappa" som är c:a 30 år äldre än den biologiska mamman, och tycker att det är OK att bo på ett annat ställe med den 8-åriga styvdottern, och dela sovrum - då ringer mina varningsklockor i varje fall.

Nu ska jag försöka vara riktigt snäll, förstående, och komma upp med ett alternativt scenario... Jag kan tänka mig att mamman är instabil (det verkar så), och att "pappa" har (utan baktankar) tagit hand om hennes dotter för att skydda henne. Men att han "pappan" inte orkar/vill hantera en vårdnadskonflikt, utan försöker lösa det själv med undermålig hjälp av socialen.

Det kan vara så, men varningsklockorna ringer - som sagt... De klingar högt.
Eftersom de uppenbarligen inte tycks ha riktigt begrepp om var gränser går och vad som får anses vara "normalt" och inte så kanske de heller inte fattar hur detta kan se ut för utomstående. Det kan vara helt oskyldigt, de anser att flickan är utagerande, mamman orkar inte med att ha henne i huset, alltså får flickan dela rum med styvpappan i ett annat hus. Men nej, med tanke på att det finns ett visst gränslöst beteende hos båda vuxna så visst känns det si så där att läsa att de bor så.
Citera
2013-12-04, 14:31
Medlem
gaphalsens avatar
http://minfil.org/I1Tad8bbb1/AvgDok_1_.pdf

HUDIKSVALLS TINGSRÄTT
DOM B 523-13
2013-11-19

Han fick Dagsböter 120 å 70 kr för ofredande

Hon fick villkorlig dom med samhällstjänst 100 timmar för olaga frihetsberövande.
Om fängelse i stället hade valts som påföljd skulle fängelse 3 månader ha dömts ut.
Citera
2013-12-04, 23:27
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaphalsen

HUDIKSVALLS TINGSRÄTT
DOM B 523-13
2013-11-19

Hon fick villkorlig dom med samhällstjänst 100 timmar för olaga frihetsberövande.
Om fängelse i stället hade valts som påföljd skulle fängelse 3 månader ha dömts ut.

Då kom dom undan jäkligt billigt Tror inte att sista ordet är sagt ännu!!
Citera
2013-12-05, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaphalsen

HUDIKSVALLS TINGSRÄTT
DOM B 523-13
2013-11-19

Jag antar att detta betyder att flicka bor kvar hos mamman och hennes pojkvän, vilket i sin tur betyder att just mamman har tillgång till de skadestånd flickan blev tilldömd, eller i alla fall räntorna som blir under åren som går
Citera
2014-02-25, 22:14
Medlem
kimbooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Är du på riktigt? I så fall hoppas jag verkligen att du inte har egna barn!

Inget kan hända på 15 minuter när man sitter instängd i en hönsbur, säger du? Då kan jag upplysa dig om att det kan ge svåra men senare i livet. T.ex panikångest och skräck för trånga utrymmen som hiss, wc, tunnelbana osv. Dessutom kan det ge djupa känslor av hat som även det påverkar människan senare.

Och en mamma som har för vana att låsa in sitt barn, gör med största sannolikhet även andra olämpliga saker. Det är ju inte direkt något man förknippar med en kärleksfull förälder. Och att ett barn svär och/eller beter sig illa är alltid en varningssignal om att allt inte står rätt till i hemmiljön.

Hoppas soc tar barnen ifrån kärringen (gubben verkar inte finnas med i bilden längre) så att de får chansen att få en lugn, harmonisk och kärleksfull uppväxt.

Håller helt med, man kan få fruktansvärda men om man behandlas på detta viset av sin förälder. Man bör inte uppfostra sina barn på detta sätt!
Har hört flera rykten om mamman och lyssnar man på dessa så är det nog detta inte det enda hennes barn fått utstå.
Citera
2025-02-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Har nu läst igenom FUPen och tycker inte att det var så farligt. Inget ungen kommer få något trauma av. (Tycker visserligen inte att en droppe såpa i munnen är försvarbart på något vis. Men det handlade om någon enstaka gång och flickan verkade inte tycka att det var någon big deal heller. Heller hade hon inte fått det straffet mer sen hon slutade svära och slåss.)

Men förstår inte det fruktansvärda med att ge en unge en time out på 15 minuter för att lugna ner sig och tänka på vad denne gjort? (sparkat och svurit). Sånt hände mig när jag var olydig som liten. Har svårt att se alternativ som funkar mot bångstyriga ungar? Men vad vet jag. Jag har inga barn. Men jag har ju faktiskt varit ett.

Hon hade likaväl kunnat ha sin time out på en pall i en skamvrå i huset, men nu gick inte det då hennes skrik oroade hundarna. (Och hönshuset var en temporär lösning pga renovering.)

Sen får ni väl tycka att jag är hemsk som tycker som jag tycker. Men jag är bara så sjuk less på att se bångstyriga barn på stan som föräldrarna inte vågar tillrättavisa.
(Såg t ex en liten unge på ca 7 år i en klädaffär för ett tag sen som rev ner massa kläder, spottade överallt, gick och slog på sin mamma, oss andra kunder, och sen även på expediten. Efter det gick ungen ut och pissade på entrédörren. Mamman gjorde INGENTING. Och förstod heller inte varför de blev tillsagda att gå. Bara klappade ungen på huvudet och snäste åt expediten.)

Fan är världen på väg om ingen skall behöva lära sig hyfs.. Mer skjutningar lär det iaf bli.

Inget ungen kommer få men av? Jag är ungen allt detta handlar om, idag sitter jag här 10 år senare med psykiska problem för det som hände så kom inte och tro att du vet.
Citera
2025-02-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lav1330
Inget ungen kommer få men av? Jag är ungen allt detta handlar om, idag sitter jag här 10 år senare med psykiska problem för det som hände så kom inte och tro att du vet.

Hur ser er relation ut idag? Förstår att de du gått igenom satt sina spår.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in