2019-12-04, 10:42
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Har du hört talas om uttrycket "smaken är som baken"?

Men nu får dom ju sälja starkare. Kollade lite snabbt och mitt lokala bolag har sprit på 51% på hyllan.
Då kanske EU har öppnat upp för starkare grejer då? Jag vet inte.
Citera
2019-12-04, 10:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkasRovhal
40% är väl max har jag för mig?

Definitivt inte. Finns massor av spritsorter på bolaget med högre alkoholhalt.
Citera
2019-12-04, 10:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Du har kunnat köpa tex Chartreuse på bolaget som har 55% och den har i alla fall funnits i standardsortimentet sedan tidigt 80-tal vad jag kan minnas.

Du är helt ute och cyklar.
Citera
2019-12-04, 10:50
Medlem
KalleAnkasRovhals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Definitivt inte. Finns massor av spritsorter på bolaget med högre alkoholhalt.

Jaså? Är det via hemsidan man måste köpa sånt då? För när jag har flanerat inne på bolaget ibland så har jag bara sett nån rysk vodka som är 40% men aldrig något starkare.
Citera
2019-12-04, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av note-it

Det har funnits 80%-ig alkohol på Systembolaget, men de har nog tagit bort den, då alkohol över 80% ses som narkotika. Jag har en flaska här som har innehållit 60,8%-ig Highland Park. Den köpte jag för någon månad sedan.
Citera
2019-12-04, 10:54
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
40% är väl max har jag för mig? Sen kan jag inte fatta varför folk vill dricka starkare. Det ska vara gott och trevligt att dricka, inte jävla alkisfasoner att för en billig peng köpa 10 elk och hamna i apstadiet på rekordtid eller köpa 80% stroh och bli rövfull på 2 groggar.
Känns lite som den där berömda "läkarspriten " det ryktades om när man var ung .
Citera
2019-12-04, 11:17
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Jaså? Är det via hemsidan man måste köpa sånt då? För när jag har flanerat inne på bolaget ibland så har jag bara sett nån rysk vodka som är 40% men aldrig något starkare.

På mitt närmsta bolag har jag sett olika sorters sprit över 60%. Det är inte bara en beställningsvara.
Citera
2019-12-04, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Du har kunnat köpa tex Chartreuse på bolaget som har 55% och den har i alla fall funnits i standardsortimentet sedan tidigt 80-tal vad jag kan minnas.

Grön Chartreuse efter maten är inte alls så tosigt. En gammal klassisk fransk likör.
Har för mig man gjorde "Hackspetten" på den också.
Tycker det har annars blivit en rejäl sänkning med alkoholhalten på bolaget de senaste åren överlag. Förr fanns det ju Rom som kunde vara på hög promille som bara den. Det kan ju kanske ha att göra med utförsäljning av V&S, då rök ju massa gamla klassiska sorter också från bolagets sortiment.
Senast redigerad av Kammadaj 2019-12-04 kl. 11:29.
Citera
2019-12-04, 11:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Känns lite som den där berömda "läkarspriten " det ryktades om när man var ung .
Den hette finsprit. Fanns dock ej att köpa på systembolaget. Kunde köpas i Danmark tex.
1 liter 96% etanol i en knubbig flaska.
Citera
2019-12-04, 11:49
Medlem
Citat:
40% är väl max har jag för mig? Sen kan jag inte fatta varför folk vill dricka starkare. Det ska vara gott och trevligt att dricka, inte jävla alkisfasoner att för en billig peng köpa 10 elk och hamna i apstadiet på rekordtid eller köpa 80% stroh och bli rövfull på 2 groggar.
Nu missar du något. PÅ Whisky sidan måste man ändra i processen för att få ner det till 40%. Därför tycker vissa att strax under 50 % 43-47% har en bättre smak.
Citera
2019-12-04, 11:54
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det har funnits 80%-ig alkohol på Systembolaget, men de har nog tagit bort den, då alkohol över 80% ses som narkotika. Jag har en flaska här som har innehållit 60,8%-ig Highland Park. Den köpte jag för någon månad sedan.

Nej det ses ej, och har aldrig setts, som narkotika!
Det finns dessutom alltjämt: https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/stroh-8789102
Förvisso bara en flaska i en butik i hela landet. Går såklart att beställa dock.

Tillägg:
Finns över 90 olika drycker med 60% eller mer
https://www.systembolaget.se/sok-dry...rcentageto=100
Senast redigerad av NollFemNollFem 2019-12-04 kl. 11:58.
Citera
2019-12-04, 12:24
Medlem
Stercoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Jag höjer med Valkyria Absinthe på 74%.

https://www.systembolaget.se/dryck/s...sinthe-8255704

Från egen erfarenhet röstar jag på ovanstående förslag, druckit denna några gånger och gillar man absinthe kan jag absolut rekommendera denna. Om ni dock är ute efter att bli "höhö fan vad fulla vi är"-fulla kan ni väl köpa in någon Stroh-rom, se här.
Senast redigerad av Stercorius 2019-12-04 kl. 12:35. Anledning: Felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in