• 1
  • 2
2005-07-10, 21:32
Medlem
Lost dreamers avatar
Tjena!
Vilken är,er veterligen, den starkaste priten på systembolaget?
Undrar bara för jag vill helst slippa beställa pga frakten.

Citera
2005-07-10, 21:40
Bannlyst
Frakt? Sök på Absinth det brukar vara svinstarkt.
Citera
2005-07-10, 21:53
Medlem
Lost dreamers avatar
Ja, roligt att du nämner just det, för jag gör min egen, men har ingen tillräckligt stark booze nu.
Citera
2005-07-11, 21:51
Medlem
arsesuperstars avatar
en kompis har ofta 96%(säger han iaf) sprit, varifrån han har fått tag på den har jag aldrig frågat, men jävla stark smakar den, känns som näsan och svalget fräts sönder innifrån...
Citera
2005-07-11, 21:53
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsesuperstar
en kompis har ofta 96%(säger han iaf) sprit, varifrån han har fått tag på den har jag aldrig frågat, men jävla stark smakar den, känns som näsan och svalget fräts sönder innifrån...

Jo det är ju sjukt starka grejor, ska gå att göra så starkt hb, men jag tror det är vanligare under benämningen "läkarsprit", rätta om jag har fel.
Bäst kanske att blanda ut det?
Jag hade gladeligen provat göra lite Absinthe på det..
Citera
2005-07-11, 21:54
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsesuperstar

96% sprit får han iaf inte tag på från bolaget.. eftersom 96% sprit är läkarsprit (eller s.k. teknisk sprit) som bara får innehas/användas av de som har licens på det.

Så i teorin så kan man lagligt ha och köpa <96% sprit, men i praktiken tror jag inte ni kommer att hitta mycket över 80%..

Om man inte beställer från utlandet eller tillverkar eget dvs.
Citera
2005-07-11, 21:55
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
96% sprit får han iaf inte tag på från bolaget.. eftersom 96% sprit är läkarsprit (eller s.k. teknisk sprit) som bara får innehas/användas av de som har licens på det.

Så i teorin så kan man lagligt ha och köpa <96% sprit, men i praktiken tror jag inte ni kommer att hitta mycket över 80%..

Om man inte beställer från utlandet eller tillverkar eget dvs.

men det starkaste på Bolaget i din mening?
Det jag sett är nog runt 60%, och då som färdig Absinthe.
Hur smakar Strohrom?
Kanske kan jag göra Absinth på det, starkt är det ju. (80%)
Citera
2005-07-11, 22:14
Medlem
C.B.G.s avatar
Det finns två Absinthe i Systemets beställningssortiment som är på 68 %.

Det starkaste jag har hemma är en Bourbon som heter George T. Stagg - den är på 71, 35 %.
Citera
2005-07-11, 22:20
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
men det starkaste på Bolaget i din mening?
Det jag sett är nog runt 60%, och då som färdig Absinthe.
Hur smakar Strohrom?
Kanske kan jag göra Absinth på det, starkt är det ju. (80%)

Jag vet faktiskt inte, eftersom jag är från Finland så har jag knappt satt min fot inne på Systembolaget.

Enklast är väl att du går till ditt lokala bolag och frågar vad som är det starkaste de har?

Stroh rom tror jag inte passar till en Absinthe, ska väl helst vara något okryddat som får ta smak av det du kryddar den med..

Kollade runt lite på bolagets hemsida och hittade i princip inget annat än 40% okryddade brännvin..

På Finlandsfärjan finns iaf 80% Koskenkorva.. kanske något att bita i?
Citera
2005-07-11, 22:39
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag vet faktiskt inte, eftersom jag är från Finland så har jag knappt satt min fot inne på Systembolaget.

Enklast är väl att du går till ditt lokala bolag och frågar vad som är det starkaste de har?

Stroh rom tror jag inte passar till en Absinthe, ska väl helst vara något okryddat som får ta smak av det du kryddar den med..

Kollade runt lite på bolagets hemsida och hittade i princip inget annat än 40% okryddade brännvin..

På Finlandsfärjan finns iaf 80% Koskenkorva.. kanske något att bita i?

Ja den får det bli.
JaJa, haha då bor du ju i spritens förlovade land; säg är det mer socialt accepterat att ta några järn till maten där en torsdag?
Citera
2005-07-11, 22:40
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Det finns två Absinthe i Systemets beställningssortiment som är på 68 %.

Det starkaste jag har hemma är en Bourbon som heter George T. Stagg - den är på 71, 35 %.

Hm, undrar om Bourbon vore något ?
Inte för en Absinthe, men säkerligen en varm kväll som denna, phew..
Tack för Absinthetipset, jag kan ju alltid öka på Thujonhalten på egen hand
Citera
2005-07-11, 22:41
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Ja den får det bli.
JaJa, haha då bor du ju i spritens förlovade land; säg är det mer socialt accepterat att ta några järn till maten där en torsdag?

Jag har då inga problem med att dricka öl till maten, dricker oftast mina goda Olvi starköl till maten

Men visst finns det moralkärringar i Finland också, även om de till all tur inte ges lika mycket utrymme åt dem i medierna som i AB och Expressens gnällspalter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in