2013-11-05, 02:25
Medlem
Hej, är en tjej på 18 år. I somras fick jag mask i magen springmask.. Tyckte det var extremt obehagligt och jobbigt. Masken försvann med medicin. Men nu idag så har jag fått mask igen... Har en aning lite panik och ångest. Hur skulle jag kunna fått det? Umgås och är inte i närheten av barn. Läste att man kan få det via tex katter som har mask ägg i pälsen så om man andas in de så kan man bli smittad. Jag har katt och gosar alltid med min ute katt och älskar att puss på henne, kan det vara därför? Eller finns den andra anledningar? Kan jag kanske haft mask ända sen i somras utan att jag märkt det? Skulle uppskatta lite svar
Citera
2013-11-05, 02:31
Medlem
Låter konstigt? Säker på att det handlar om springmask? Djur kan inte få springmask så om din katt inte hänger en massa bland småbarn med springmask låter inte den teorin så trolig. Tro däremot att det finns andra maskar husdjur kan sprida till människor.

Ett annat alternativ är ju att du bara inte avmaskade dig ordentligt första gången. Du ska väl ta medicinen minst två gånger med visst intervall och inte ens då är det säkert att det räcker.

Edit: Och sluta utbyt saliv med din katt
Senast redigerad av erik1616 2013-11-05 kl. 02:33.
Citera
2013-11-05, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik1616
Låter konstigt? Säker på att det handlar om springmask? Djur kan inte få springmask så om din katt inte hänger en massa bland småbarn med springmask låter inte den teorin så trolig. Tro däremot att det finns andra maskar husdjur kan sprida till människor.

Ett annat alternativ är ju att du bara inte avmaskade dig ordentligt första gången. Du ska väl ta medicinen minst två gånger med visst intervall och inte ens då är det säkert att det räcker.

Edit: Och sluta utbyt saliv med din katt

Jag vet men stod på medicinen att dom kan tydligen få springmask ägg i pälsen som sedan sprids till oss.. och jag tog med så kallade "intervaller" man ska vänta 2-3 veckor efter första medicineringen. Ska kontakta vårdcentral imorgon.

Haha får väl göra de
Citera
2013-11-05, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eszter95
Jag vet men stod på medicinen att dom kan tydligen få springmask ägg i pälsen som sedan sprids till oss.. och jag tog med så kallade "intervaller" man ska vänta 2-3 veckor efter första medicineringen. Ska kontakta vårdcentral imorgon.

Haha får väl göra de

Ja det stämmer men då har katten fått det från en människa (dig i det här fallet får vi anta). Äggen överlever ju dock inte särskilt länge utanför kroppen så se bara till att inte gosa med katten 2-3 dagar efter du tagit medicinen så bör det vara lugnt. Håll hygienen noga också så du inte sprider ägg omkring dig. Sprita händer efter toalettbesök och tvätta eller isolera underkläder direkt.
Citera
2013-11-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik1616
Ja det stämmer men då har katten fått det från en människa (dig i det här fallet får vi anta). Äggen överlever ju dock inte särskilt länge utanför kroppen så se bara till att inte gosa med katten 2-3 dagar efter du tagit medicinen så bör det vara lugnt. Håll hygienen noga också så du inte sprider ägg omkring dig. Sprita händer efter toalettbesök och tvätta eller isolera underkläder direkt.

Japp håller bra hygien nu tvättar händerna innan varje måltid och så med sprit för händerna
Citera
2013-11-05, 13:07
Medlem
Ät vitlök eller vitlökskapslar från någon hälsokostbutik. Fungerar extremt bra. Skär också ner på socker (godis, läsk, fikabröd).
Citera
2013-11-06, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittbena
Ät vitlök eller vitlökskapslar från någon hälsokostbutik. Fungerar extremt bra. Skär också ner på socker (godis, läsk, fikabröd).

Hur ofta ska man ta det? Just nu bara eller ska man ta det vardagligen som vitaminer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in