• 1
  • 2
2013-11-04, 22:02
Medlem
Hej!

Har precis köpt en Audi A3 2007/08 som gått ungefär 11.000mil i skrivande stund.

Jag är inte allt för kunnig så jag vänder mig hit då jag är orolig över att det är något fel. Ska försöka beskriva problemet.

Exempel: Jag startar bilen, åker några km, lägger i "friläge", låter den stå några minuter och sedan lägger jag i backen.. När jag ska lägga i backen "skorrar" det från växellådan, ungefär som när man inte lägger i en växel ordentligt eller kopplar dåligt.

Notera att detta inte händer när bilen stått still över natten tex, eller om jag fått i backen en gång, och sedan lägger i 1:an och sedan backen igen så är det inga ljud eller dylikt..

Är det något fel eller är det normalt?

Notera att alla andra växlar funkar finemang, och lådan har blivit servad enligt Audis rekommendationer. Olja bytt för 2.000mil sedan.
Citera
2013-11-04, 22:38
Medlem
testa tryck på kopplingspedalen flera gånger(typ pumpa på den) innan du försöker lägga i backen, går det bra då så är det antingen luft eller nån dålig kopplingscylinder i kopplingshydrauliken.
Citera
2013-11-04, 23:45
Medlem
vad är det för motor, vet att 1.6orna i början av 2000-talet var felkonstruerade och det kunde leda till att backen lätt konstigt.
men det kan man tycka att de borde ha styrt upp till 2007
Citera
2013-11-05, 00:09
Medlem
Fuzzs avatar
Prova att släppa upp kopplingen i friläget och trampa ned innan du lägger i den.
Citera
2013-11-05, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batta
testa tryck på kopplingspedalen flera gånger(typ pumpa på den) innan du försöker lägga i backen, går det bra då så är det antingen luft eller nån dålig kopplingscylinder i kopplingshydrauliken.

Det räcker typ med att koppla, lägga i ettan, friläge, upp med koppling och sen i med backen.. Men så ska man ju inte behöva göra.

Citat:
Ursprungligen postat av fuffelizer
vad är det för motor, vet att 1.6orna i början av 2000-talet var felkonstruerade och det kunde leda till att backen lätt konstigt.
men det kan man tycka att de borde ha styrt upp till 2007

Det är en 1.8TFSI.
Citera
2013-11-05, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulzion
Det räcker typ med att koppla, lägga i ettan, friläge, upp med koppling och sen i med backen.. Men så ska man ju inte behöva göra.

Det är en 1.8TFSI.

Vad händer om du kopplar ur, lägger i ettan och sen direkt i med backen?

Lycka till.
Citera
2013-11-05, 12:05
Medlem
Gamla Volvo-bilar skorrar gärna när backen läggs i. Lösningen är att lägga i ettan och sedan backen, det sägs att lådan lugnar sig så den osynkade växeln lättare blir accepterad.
Citera
2013-11-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Vad händer om du kopplar ur, lägger i ettan och sen direkt i med backen?

Lycka till.

Jag får i backen utan problem utan skrap eller dylikt..
Citera
2013-11-05, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pulzion
Jag får i backen utan problem utan skrap eller dylikt..
men gör så då. inte så stort problem.
Citera
2013-11-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retlifeffak
men gör så då. inte så stort problem.

Nej absolut inte. Men det är fortfarande en principsak, för det ska väl egentligen inte vara så.
Citera
2013-11-06, 19:23
Medlem
ViTolis avatar
Själva spaklänkaget behöver justeras.
Citera
2013-11-07, 17:43
Medlem
prova att lägg i växel utan att koppla .då får du ny låda på garatin om du har tur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in