Citat:
Ursprungligen postat av
Emoll
Är det någon med relevant erfarenhet av det här yrket som kan dela med sig av information?
Jag har hört att det ska ligga kring 75-90 kr/timmen. Är det så illa? Detta gäller företaget SIFO.
När jag jobbade med detta för några år sedan var lönen 92 kr/timme. Kom man upp i ett visst antal genomförda intervjuer per pass fick man lönen 96 kr/timme för just det arbetspasset (med 5 arbetade timmar blev det alltså +20 kr för det passet om man jobbade på bra, vilket knappast är någon imponerande morot för att prestera...).
Ett problem med jobbet var dock att det var begränsat till kvällstid, vilket innebar dels att man arbetade på obekväm arbetstid och dels att antalet timmar som man kan arbeta per pass var begränsat. Arbetsgivaren vill ju att man ringer till folk under den tid på dygnet när mest människor är hemma och villiga att svara i telefonen, det vill säga ca kl. 16-21. Det är något som man bör ta med i bedömningen av anställningen.
Jobbet passar rätt bra för studenter och andra som behöver jobba extra för att tjäna en slant, alt. skaffa någon typ av arbetslivserfarenhet, eftersom trösklarna är låga.
Edit: Vill förtydliga att jag inte jobbade på SIFO, men däremot som telefonintervjuare/marknadsundersökare. Löneläget borde vara ungefär detsamma.