2013-11-04, 20:19
Medlem
Emolls avatar
Är det någon med relevant erfarenhet av det här yrket som kan dela med sig av information?
Jag har hört att det ska ligga kring 75-90 kr/timmen. Är det så illa? Detta gäller företaget SIFO.
Citera
2013-11-04, 20:36
Medlem
Är det lätt att få jobb som telefonintervjuare?
Tänkte på att det är väldigt lätt att få jobb som telefonförsäljare.
Citera
2013-11-04, 20:41
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Är det någon med relevant erfarenhet av det här yrket som kan dela med sig av information?
Jag har hört att det ska ligga kring 75-90 kr/timmen. Är det så illa? Detta gäller företaget SIFO.
När jag jobbade med detta för några år sedan var lönen 92 kr/timme. Kom man upp i ett visst antal genomförda intervjuer per pass fick man lönen 96 kr/timme för just det arbetspasset (med 5 arbetade timmar blev det alltså +20 kr för det passet om man jobbade på bra, vilket knappast är någon imponerande morot för att prestera...).

Ett problem med jobbet var dock att det var begränsat till kvällstid, vilket innebar dels att man arbetade på obekväm arbetstid och dels att antalet timmar som man kan arbeta per pass var begränsat. Arbetsgivaren vill ju att man ringer till folk under den tid på dygnet när mest människor är hemma och villiga att svara i telefonen, det vill säga ca kl. 16-21. Det är något som man bör ta med i bedömningen av anställningen.

Jobbet passar rätt bra för studenter och andra som behöver jobba extra för att tjäna en slant, alt. skaffa någon typ av arbetslivserfarenhet, eftersom trösklarna är låga.

Edit: Vill förtydliga att jag inte jobbade på SIFO, men däremot som telefonintervjuare/marknadsundersökare. Löneläget borde vara ungefär detsamma.
Senast redigerad av Clayton80 2013-11-04 kl. 20:44.
Citera
2013-11-04, 20:43
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rififi
Är det lätt att få jobb som telefonintervjuare?
Tänkte på att det är väldigt lätt att få jobb som telefonförsäljare.
Ja, det är lätt. Men det visar ju sig rätt så snabbt om du kan få folk att vilja bli intervjuade. Att jobba för en välkänd organisation som SIFO innebär dock att det är lättare att få folk samarbetsvilliga - betydligt lättare än om du ska sälja något.
Citera
2013-11-05, 11:15
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
När jag jobbade med detta för några år sedan var lönen 92 kr/timme. Kom man upp i ett visst antal genomförda intervjuer per pass fick man lönen 96 kr/timme för just det arbetspasset (med 5 arbetade timmar blev det alltså +20 kr för det passet om man jobbade på bra, vilket knappast är någon imponerande morot för att prestera...).

Ett problem med jobbet var dock att det var begränsat till kvällstid, vilket innebar dels att man arbetade på obekväm arbetstid och dels att antalet timmar som man kan arbeta per pass var begränsat. Arbetsgivaren vill ju att man ringer till folk under den tid på dygnet när mest människor är hemma och villiga att svara i telefonen, det vill säga ca kl. 16-21. Det är något som man bör ta med i bedömningen av anställningen.

Jobbet passar rätt bra för studenter och andra som behöver jobba extra för att tjäna en slant, alt. skaffa någon typ av arbetslivserfarenhet, eftersom trösklarna är låga.

Edit: Vill förtydliga att jag inte jobbade på SIFO, men däremot som telefonintervjuare/marknadsundersökare. Löneläget borde vara ungefär detsamma.

Det är alltså ett eftermiddags / kvällsjobb med andra ord? Ingent 7-16.00 jobb?
Citera
2013-11-05, 13:06
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Det är alltså ett eftermiddags / kvällsjobb med andra ord? Ingent 7-16.00 jobb?
Det var eftermiddag/kväll där jag jobbade. Det behöver ju inte betyda att det är likadant på SIFO eller hos någon annan arbetsgivare.

Dock är det tveksamt om de vill att folk ska hålla på och ringa upp privatpersoner kl. 7 på morgonen, eller hur? Det lär ju inte vara så populärt.
Citera
2013-11-05, 13:08
Medlem
lousys avatar
När jag jobbade som telefonintervjuare för 6-7 år sedan var det kvällstid med timlön som gällde. Tjänade runt £8/h (runt 85kr) så det var inte särskilt bra. Vet inte riktigt hur läget är i Sverige men kan inte tänka mig att det är speciellt mycket bättre.

Dessutom var de flesta arbetskamraterna jag hade riktiga idioter så jag var väldigt glad när jag fick sparken efter ett par månader.

Citat:
Dock är det tveksamt om de vill att folk ska hålla på och ringa upp privatpersoner kl. 7 på morgonen, eller hur? Det lär ju inte vara så populärt.

Beror på vart man ringer. Företaget jag arbetade på gjorde intervjuer med andra företag runtom i världen så vi hade en period på hösten där vi intervjuade diverse sjukhusläkare i USA. Så när vi ringde sent på kvällen var det förmiddag där.
Senast redigerad av lousy 2013-11-05 kl. 13:10.
Citera
2013-11-05, 13:12
Medlem
Låter inte som man skall kunna köpa juste kåk, justa bilar, guldklocka, päls
o göra exklusiva krogsvängar o resor i det här yrket.

Det går väl inte ens att bjuda flott för hoppet om doppet

Hur många av er har blivit rika på att telefonintervjua som anställda?
Citera
2013-11-05, 13:21
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Hur många av er har blivit rika på att telefonintervjua som anställda?
Det finns förstås inga möjligheter till det så länge man arbetar på den nivån.

Hela grejen med jobb som telefonintervjuare är ju att trösklarna är låga, så det går att börja utan tidigare erfarenhet och tjäna tillräckligt för att betala räkningarna.

På det företaget där jag jobbade fanns det möjlighet att med tiden bli befordrad till andra arbetsuppgifter, där man jobbade mot organisationer med själva utformningen av undersökningarna. Då blir givetvis anställningsvillkoren andra.

Men generellt bör man se den här typen av arbete som något man gör under en kortare tid, kanske vid sidan av studier, snarare än något man jobbar med långsiktigt.
Citera
2014-11-03, 22:22
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:

Men generellt bör man se den här typen av arbete som något man gör under en kortare tid, kanske vid sidan av studier, snarare än något man jobbar med långsiktigt.

Precis, jobbet är stressigt och tär psykiskt mer på en än vad som är värt. Jag pallade 3 månader.

Bättre att jobba som städare eller på mcdonalds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in