2013-11-04, 12:52
VPN sägs ju vara bensäkert (OpenVPN 2048 kryptering) men om man fortfarande inte känner sig helt safe, kan man ge sig själv en extra försäkring då genom att surfa på VPN genom grannens WiFi?

Är man helt oantastlig då eller är det en dum idé? Problemet är ju dock att man ej kan ansluta till VPN förrän efter man anslutit sig till grannens Wifi antar jag? och finns då risk att man visar vem man är?
Citera
2013-11-04, 12:58
Medlem
Det är meningen med VPN, din dator har en krypterad trafik mot destinationen. Så om du sitter på grannens WiFi eller hemma är skit samma
Citera
2013-11-04, 13:09
Citat:
Ursprungligen postat av miske
Det är meningen med VPN, din dator har en krypterad trafik mot destinationen. Så om du sitter på grannens WiFi eller hemma är skit samma

Ok, tack för svaret..

Jag tänkte om det blev som ett extra skydd. Att om VPN-servicen skulle lämna ut en eventuell logg eller liknande hittar dom ändå bara min grannes WiFi och jag sitter således safe :P
Citera
2013-11-04, 13:33
Medlem
epiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Ok, tack för svaret..

Jag tänkte om det blev som ett extra skydd. Att om VPN-servicen skulle lämna ut en eventuell logg eller liknande hittar dom ändå bara min grannes WiFi och jag sitter således safe :P
Finns andra sätt att identifiera dig. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/MAC-adress
Citera
2013-11-04, 13:57
Medlem
key33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epik
Finns andra sätt att identifiera dig. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/MAC-adress

https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_spoofing
Citera
2013-11-04, 14:11
Medlem
NativeVLANs avatar
^ båda över mig.

MAC adressen används bara lokalt, MAC adressen som står på framen när den når destinationen är inte ditt nätverskorts MAC adress. Den ändras i varje hopp mellan nätverk.
Citera
2013-11-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Ok, tack för svaret..

Om VPN-servicen lämnar ut loggar (eller ens har loggar) är naturligtvis olika för olika tjänster.
Citera
2013-11-04, 15:05
Medlem
timnylens avatar
Vet inte om jag fått om bakfoten men om du besöker en sida utan VPN, sedan går du till samma sida med samma webläsare utan att rensat cookies med VPN på så går det att spåra, genom cookies.
Så använd en annan webläsare när du ska hålla på med satyg eller va noga med att rensa cookies.

Rätta mig om jag har fel
Citera
2013-11-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timnylen
Vet inte om jag fått om bakfoten men om du besöker en sida utan VPN, sedan går du till samma sida med samma webläsare utan att rensat cookies med VPN på så går det att spåra, genom cookies.
Så använd en annan webläsare när du ska hålla på med satyg eller va noga med att rensa cookies.

Rätta mig om jag har fel
Du bör få en annan session till servern i och med att du kommer från ett helt annat håll, och således bör du få helt annorlunda cookies skickat till dig.

Exempelvis bör du inte kunna logga in på facebook automatiskt om du kör via vpnen.
Citera
2013-11-04, 15:13
Medlem
Curiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safko
Du bör få en annan session till servern i och med att du kommer från ett helt annat håll, och således bör du få helt annorlunda cookies skickat till dig.

Exempelvis bör du inte kunna logga in på facebook automatiskt om du kör via vpnen.

Du har dessvärre fel. Du kan prova med en bärbar dator och flytta den mellan två olika fysiska platser. Cookie fungerar på båda.
Citera
2013-11-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Curik
Du har dessvärre fel. Du kan prova med en bärbar dator och flytta den mellan två olika fysiska platser. Cookie fungerar på båda.
Detta gäller väl inte om du har inställningen att aldrig spara cookies eller historik?

Mvh
Citera
2013-11-06, 22:28
Medlem
qrizzes avatar
Nätverk

IT-säkerhet: allmänt --> Mjukvara (Nätverk)
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in