Citat:
Hemspråksundervisning infördes 1968, som ett svar på arbetskraftsinvandringen från Jugoslavien och Italien. Så du hade alla gånger rätt till det. Finns det ingen lärare att tillgå där man bor kan den av föräldrarna som talar "hemspråket" erhålla ersättning som lärare, inte ovanligt för "udda" språk. Det är inte upp till myndigheterna att avgöra om man är "svensk" eller behov av hemspråksundervisning föreligger. Det gör familjen, sedan är det myndigheternas ansvar att få fram en lärare. Kan vara svårt för språk som albanska, xhosa, burmesiska och liknande.
Jag frågade min morsa om jag hade haft hemspråkundervisning ur den aspekten du beskriver det. Först ville hon inte svara, men när jag frågade varför jag var tvungen att plugga Kanji så jävla hårt blev svaret att "I Japan så gör alla barn det". Misstänker att hon erhålligt statligt bidrag eller något, för jag minns mycket väl att jag hade japanska läroböcker. Var de kom ifrån vet jag inte, vilket kanske bara stärker tesen om att jag haft "hemspråksundervisning" utan att ens vetat om det.
Lite typiskt min morsa dock. Hon ljuger aldrig men att prata med henne så måste man ta omvägar för att nå målet av diskussionen. Typisk 昭和-kvinna, typ gömma pengar i madrassen.
Fick dock gå hos en talpedadog, lära mig att uttala EkoRRRRRRRRRe med rullande R och fan vet vad. Vet dock polare som gick hemspråk i själva skolan, och de var just från fd Jugoslavien och Sydamerika men jag antar att det inte var några problem då de dels var så många fler till mängden och sedan var det väl antagligen inte svårt att plocka fram en spansklärare haha.
Hon verkar vara i samma åldersspann som AC-Kun? Kanske kan vi fixa lite matchmaking såhär på tu man hand? Vad säger ni? Har vi en date? Skulle själv inte bangat om det vore för sisådär en ptja, TJUGO ÅR SÄNN.