2013-11-04, 00:39
Medlem
Citat:
"Jag oroar mig för all den dynga som sänds i tv idag. Det mesta är skandaljournalistik med inspiration från skvallerpressen" -Walter Cronkite

Citat:
"Objective journalism and an opinion column are about as similar as the Bible and Playboy magazine." -Walter Cronkite
Citat:
"I think it is absolutely essential in a democracy to have competition in the media, a lot of competition, and we seem to be moving away from that." -Walter Cronkite

Min fråga är:

1.a)Kan ovanstående uttalanden appliceras på Sverige?

1.b)Om ja: hur har vi kommit hit?

Hur kan vi reversera förhållningssättet till journalistik, dvs: hur kan vi folket se till så att journalister kan bli betrodda igen?

2.a) Det finns inget problem och det folkliga stödet för journalistkåren är stor, denna debatt är onödig.

2.b) Varför har diskussionen uppkommit? hur kan vi motverka tankar/åsikter.

Starta gärna ditt eventuella svar med indelningen jag gjort ovan så det blir lite ordning.

Mvh
Citera
2013-11-04, 00:53
Medlem
Skeirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weebejsFB
Min fråga är:

1.a)Kan ovanstående uttalanden appliceras på Sverige?

1.b)Om ja: hur har vi kommit hit?

Hur kan vi reversera förhållningssättet till journalistik, dvs: hur kan vi folket se till så att journalister kan bli betrodda igen?

2.a) Det finns inget problem och det folkliga stödet för journalistkåren är stor, denna debatt är onödig.

2.b) Varför har diskussionen uppkommit? hur kan vi motverka tankar/åsikter.

Starta gärna ditt eventuella svar med indelningen jag gjort ovan så det blir lite ordning.

Mvh

Det finns en anledning till att journalister är den yrkesgrupp som säger sig ha minst att säga till om på jobbet. Det handlar helt enkelt inte om journalism. Det handlar om politisk propaganda. I princip all etablierad media hittar sina ägare i en mycket liten ansamling människor vilka då givetvis äger media eftersom ett intresse att driva opinion finns. Det kan knappast vara av ekonomiska skäl då dessa individer är de mest kapitalstarka i hela vida världen och all etablerad media går skitdåligt rent ekonomiskt. Information är makt. Makten över opinionen gör makten över kapitalet fulländad. Media är alltså inte inkompetent eller förvirrad. Den är toppstyrd av mycket målmedvetna människor. Svårare än så är det inte.
Citera
2013-11-04, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeiron
Det finns en anledning till att journalister är den yrkesgrupp som säger sig ha minst att säga till om på jobbet. Det handlar helt enkelt inte om journalism. Det handlar om politisk propaganda. I princip all etablierad media hittar sina ägare i en mycket liten ansamling människor vilka då givetvis äger media eftersom ett intresse att driva opinion finns. Det kan knappast vara av ekonomiska skäl då dessa individer är de mest kapitalstarka i hela vida världen och all etablerad media går skitdåligt rent ekonomiskt. Information är makt. Makten över opinionen gör makten över kapitalet fulländad. Media är alltså inte inkompetent eller förvirrad. Den är toppstyrd av mycket målmedvetna människor. Svårare än så är det inte.

Och målet över opinionen innebär inflytande/säkerställande av vissa förhandlingar.

Vilka är dessa du som ser det tydligt? Konkret
Citera
2013-11-04, 13:49
Medlem
Skeirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weebejsFB
Och målet över opinionen innebär inflytande/säkerställande av vissa förhandlingar.

Vilka är dessa du som ser det tydligt? Konkret

Vem som äger etablerad media är ingen hemlighet. Det ser precis likadant ut i hela världen. Det är inte ens något som det hymlas om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in