2013-11-04, 00:00
Medlem
Basfrostens avatar
Som topic, vad tycker du om Orwell, hans sätt att skriva, hans romaner, hans person? Själv tycker jag att han är en lysande berättare som på ett lustigt sätt framför djupa budskap som man sedan kan begrunda och reflektera över. Vad tycker du?
Citera
2013-11-04, 00:15
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har i ärlighetens namn bara läst 1984 och skummat The Animal Farm men 1984 är ju en odödlig klassiker och läskigt pricksäker förutsägelse.
Citera
2013-11-04, 00:29
Medlem
Skeirons avatar
1984 beskriver i mångt och mycket hur Sovjet eller Östtyskland såg ut. Det finns förstås stora likheter med dagens Svenska samhälle, dock med avgörande skillnader. Aldous Huxley var mer pricksäker i sin profetiska föreställning över var västsamhället skulle landa.
Citera
2013-11-04, 06:05
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeiron
1984 beskriver i mångt och mycket hur Sovjet eller Östtyskland såg ut. Det finns förstås stora likheter med dagens Svenska samhälle, dock med avgörande skillnader. Aldous Huxley var mer pricksäker i sin profetiska föreställning över var västsamhället skulle landa.
Har du sagt A så får du säga B?

Jag tycker likheterna är enorma och skillnaderna bara ligger i detaljerna. Som kameror i hemmet har vi inte. Ändå kan vem som helst ta reda på vad som helst om dig när som helst. Så man får ju ut mer information om folk genom alla myndigheter m.m. än man hade fått med kameror i hemmet.

Kraven/förväntningarna på hur man ska tycka och tänka är ju snarlik.

Jag har också bara läst 1984, och inte ens hela. Det är läskigt att han kunde förutsäga hur samhället skulle ruttna inifrån, och bli uppmärksammad för detta utan att någon ens tänkt tanken att kanske motarbeta detta sjuka samhälle vi var på väg mot. Och nu när vi är här, så låtsas vi som att det återigen är 40-talet, och vi har alla samhälls-hot framför oss i tiden, som att allt vore perfekt nu, men att det kan komma att bli värre om vi lämnar den väg som har tagit oss hit. Sjukt är vad det är.
Citera
2013-11-04, 06:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Just ja... De hade åsiktspoliser på den tiden! Det har jag läst om. Den sociala delen mellan människor blev väldigt försiktigt och man litade inte riktigt på folk. Samma situation förhåller sig i boken.
Citera
2013-11-04, 09:02
Medlem
meinhoonkauns avatar
Farewell to Catalonia, om Orwells upplevelser under spanska inbördeskriget är riktigt bra. Nu är jag ingen storkonsument av krigslitteratur, men tycker att Farewell to Catalonia hör till tio-i-topp. Mycket humor och klarsynthet när har beskriver krigets bisarra vanvett och elände.
Citera
2013-11-04, 09:10
Medlem
Luovretas avatar
Kan bara hålla med om att Orwell är en väldigt duktig berättare! Har läst tre av hans historier:

Animal farm, denna enkla, men ack så fina och underhållande historia.

1984, som det var många år sedan jag läste, men som passar in i facket god litteratur.

Coming up for air, en helt annan femma. Ruskigt tråkig och helt meningslös i mitt tycke, vilket gör att jag som läsare synar språket än mer, och det är inte vackert, ej heller dåligt, bara platt.

Jag skulle gärna ta mig an något ytterligare av Orwell, men efter debaclet med Coming up for air så har jag börjat tveka. Finns det fler guldkorn i Orwells hög?
Citera
2013-11-04, 09:49
Medlem
BertFoxs avatar
Dagar i Burma är en stark uppgörelse med den engelska kolonialismen.

Missa inte heller hans skarpögda och vassa essäer. Ett svenskt urval finns utgivet på Cavefors.
Citera
2013-11-04, 13:27
Medlem
Skeirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Har du sagt A så får du säga B?

http://9gag.com/gag/5196073
Citera
2013-11-04, 14:19
Medlem
Bombaysapphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Jag tycker likheterna är enorma och skillnaderna bara ligger i detaljerna. Som kameror i hemmet har vi inte. Ändå kan vem som helst ta reda på vad som helst om dig när som helst. Så man får ju ut mer information om folk genom alla myndigheter m.m. än man hade fått med kameror i hemmet.

Varje ny mobiltelefon har en kamera, mikrofon och gps, laptops har kamera och mikrofon, kameror börjar även bli allt mer vanligt i TV-apparater och spelkonsoller. Så jo, nog har vi kameror i våra hem.
Citera
2013-11-04, 14:26
Medlem
Lightnights avatar
Har som många andra bara läst "1984" och "Animal farm". Inga favoriter, men de var ändå ganska bra. "1984" är nog den bästa av dessa två.
Citera
2013-11-04, 14:46
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
http://9gag.com/gag/5196073
Mycket intressant!

Är denna film att rekommendera(eller är den för olik boken)?
http://www.youtube.com/watch?v=ek5vse2_Aq0
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in