• 1
  • 2
2005-07-10, 15:06
Medlem
frankensteins avatar
På helgerna har inte Skånska Dagbladet några egna artiklar i tidningen utan har köpt innehållet rakt av från Sydsvenska Dagbladet. Det enda som är Skånskans på helgerna är framsidan, resten är från Sydsvenskan, t om layouten. Så vitt jag vet har det varit såhär i minst ett år.
Varför gör Skånska Dagbladet så här mot sig själva? De ger egentligen bort reklam till Sydsvenska Dagbladet på helgerna genom att göra så här. Det kommer ju oundvikligen leda till att tidningen kursar, man frågar sig varför det är lönt för dem att fortsätta så här. Visst, det bor en miljon i Skåne och det behövs kanske två lokala tidningar men man kan knappt kalla det för konkurrens när Skånskan ändå köper Sydsvenskans innehåll på helgerna. Så vad är poängen egentligen?
Citera
2005-07-10, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Visst, det bor en miljon i Skåne och det behövs kanske två lokala tidningar men man kan knappt kalla det för konkurrens när Skånskan ändå köper Sydsvenskans innehåll på helgerna. Så vad är poängen egentligen?
Det finns fler än två
Citat:
Helsingborgs Dagblad, som år 2001 slogs samman med Nordvästra Skånes Tidningar, utkommer varje dag i tre editioner under de sedan tidigare väl kända namnen Helsingborgs Dagblad, Nordvästra Skånes Tidningar och Landskrona Posten. Den sammanlagda upplagan är cirka 87000 exemplar. Med 200.000 läsare räknas tidningen som landets femte största morgontidning. På ledarplats är tidningen politiskt oavhängig.
http://susning.nu/Helsingborgs_Dagblad
Citera
2005-07-10, 15:20
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Det finns fler än två

http://susning.nu/Helsingborgs_Dagblad

Ja det gör det ju. Trelleborgs Allhanda, Kristianstads Dagblad och Helsingborgs Dagblad. Hade totalt glömt bort dessa. Och Ystad har också en ju, kanske den som heter Ystad Allehanda?
Men varför finns då Skånska kvar?
Citera
2005-07-10, 18:50
Medlem
Citat:
På helgerna har inte Skånska Dagbladet några egna artiklar i tidningen utan har köpt innehållet rakt av från Sydsvenska Dagbladet. Det enda som är Skånskans på helgerna är framsidan, resten är från Sydsvenskan, t om layouten. Så vitt jag vet har det varit såhär i minst ett år.
Varför gör Skånska Dagbladet så här mot sig själva? De ger egentligen bort reklam till Sydsvenska Dagbladet på helgerna genom att göra så här. Det kommer ju oundvikligen leda till att tidningen kursar, man frågar sig varför det är lönt för dem att fortsätta så här. Visst, det bor en miljon i Skåne och det behövs kanske två lokala tidningar men man kan knappt kalla det för konkurrens när Skånskan ändå köper Sydsvenskans innehåll på helgerna. Så vad är poängen egentligen?

Jag har Skånska Dagbladet.Det är en bra tidning. Vi tog den sedan Arbetet kursat, en tidning vi haft i 70 år inkl. mina föräldrar.Vi stod nära Arbetets politik och fruktade hur det skulle gå att få en centertidning. Det har gått bra för tidningen har en mer nyanserad bild av sossepolitik. Den kritiserar men är inte högerfanatisk som Sydsvenskan. Därtill slipper man mycket av Sydsvenskans flyktingtjat. Skånska Dagbladets ledning verkar också till att ha mycket större självständighet än stackarna på Sydsvenskan som verkar fjärrstyrda.På söndagarna är Skånska dagbladet som sydsvenskan men har en egen ledarsida men man tvingas ändå ögna igenom Bonniers blaska.
På ledarsidan har Sydsvenskan Per.T.Ohlsson som försöker göra politik av Tsunamikatastrofen . Vilket lågmärke
Citera
2005-07-10, 18:54
Bannlyst
Skånskan saknar resurser helt enkelt och är en tidning som aldrig får gratisreklam i radio och TV. Har någon här få FB sett TT, Ekot, Rapport eller aktuellt NÅGONSIN citerat någon annan tidning än de som är producerade i Stockholms innerstad. Ekot tycks tex tro på fullt allvar att DN skulle vara nån slags rikstidning när det är en lokalblaska.

För ett par år sedan mailväxlade jag ett tag med en höjdare på Ekot, denne erkände generat att de enda tidningar de hade på red var stockholmska lokaltidskrifter på en direkt fråga. (de hade inte bara tänkt på det)
Citera
2005-07-10, 19:14
Bannlyst
Citat:
Så har Betebladet alltid gjort. Som f.ö trycks hos Sydsvenskan.
Citera
2005-07-10, 20:10
Medlem
frankensteins avatar
Man kanske ska konvertera till Skånskan då. Får prova ett tag och ge den en chans. Det enda som är tråkigt är att de har så lite sport fast de skriver ju iofs mer om vad som händer i Skåne istället för att hålla sig till Malmö, Lund och "omkretsen".
Citera
2005-07-12, 19:51
Medlem
back flashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Så har Betebladet alltid gjort. Som f.ö trycks hos Sydsvenskan.

Nej, nej. De har ett eget tryckeri på Östergatan i centrala Malmö
Citera
2005-07-21, 05:37
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Nej, nej. De har ett eget tryckeri på Östergatan i centrala Malmö

Nix, söndagstidningen trycks på Sydsvenskan Tryck i Fosie... Tro mig, det är en jävla kommers där på söndagsmorgnar när alla bilarna kommer dit och ska ha sina tidningar. Och är det sent, då är hela morgonen förstörd. Fast då får man betalt för övertid vilket ju är kul! Söndagsmorgnar klirrar bra i kassan.

Men vardagstidningen trycks på Östergatan (eller vad den där gatan heter som ligger längs med kanalen i Malmö bortanför centralen), tillsammans med Trelleborgs Allehanda och YA. Fast jag tror de ska flytta trycket till Velline för samtliga tidningar. Till det där reklamtryckeriet som ligger utmed E6, fast jag är inte hundra.

Edit: Ooops, *bump*. Var bara tvungen att klargöra!
Citera
2005-07-22, 14:24
Medlem
Skånskan vs Sydsvenskan

Skånska Dagbladets söndagsavtal med Sydsvenskan är grymt lukrativt för Skånskan. Det är Sydsvenskan som febrilt försöker ta sig ur avtalet.

Sen kan man man ju hålla med Frankenstein om att Skånskan ger bort reklam. Skånskans läsare borde ju reagera på den kvalitetshöjning det är i tidningen på söndagar jämfört med resten av veckans dagar. Men om man prenumererar på Skånskan så gör man det ju knappast av kvalitetsskäl...
Citera
2005-07-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggis
Skånska Dagbladets söndagsavtal med Sydsvenskan är grymt lukrativt för Skånskan. Det är Sydsvenskan som febrilt försöker ta sig ur avtalet.

Sen kan man man ju hålla med Frankenstein om att Skånskan ger bort reklam. Skånskans läsare borde ju reagera på den kvalitetshöjning det är i tidningen på söndagar jämfört med resten av veckans dagar. Men om man prenumererar på Skånskan så gör man det ju knappast av kvalitetsskäl...

Vad är det för kvalitetshöjande i en massa annonser och liberalt malande om flyktingar?. Ekonomiska noteringar är väl inte heller tecken på kvalitet.
Denna skribent bär nog ständigt blåa glasögon
Citera
2005-07-22, 21:19
Medlem
Kafir: Jodå jag har hört när nyheterna, dvs Aktuellt, Rapport och TV4, har citerat Skånskan. Jag kommer dock inte ihåg i detalj när det var, men visst har det förekommit.

{I}{K}{E}: Skånskan har eget tryckeri precis som någon skriver här, men ett gammalt avtal gör att Skånskan och Sydsvenskan samtrycks på söndagar.
För Sydsvenskan är det en politisk belastning, men defintivt ingen ekonomisk belastning eftersom TB:t för varje tillverkad tidning blir större på söndagar och väl täcker de merutgifter som Sydsvenskan har. Pengar luktar alltså inte och jag tror att båda tidningarna är ganska nöjda med situationen vad gäller morgontidningar här i Skåne. Förresten är det ju en evinnerlig tur att den före detta mycket trevliga och seriösa tidningen Kvällsposten inte går att prenumerera på eftersom den nu för tiden mest sysslar med skvaller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in