• 2
  • 3
2013-11-15, 00:29
Bannlyst
Allting existerar för vi har möjlighet att uppfatta det.
Citera
2013-11-15, 01:40
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Det var detta jag syftade på; vi kan inte utesluta möjligheten att en gud skapade vårat universum, hur absurt det än låter. Att det inte tilltalar vissa förändrar inte möjligheten.

Kan vi visst.

Det sägs att gud skapa universum och allt som existerar.

Om universum är allt som existerar, och om gud skapade universum, betyder det han stod utanför allt som existerar. Något som står utanför allt som existerar, existerar inte och kan inte skapa något.

Detta argument utesluter dock även Big bang.

Jag tror inte Big bang har skapat Universum. Utan att universum alltid funnits och hela tiden expanderat.
Senast redigerad av Djamilla 2013-11-15 kl. 01:56.
Citera
2013-11-15, 02:44
Medlem
Citat:
Det var detta jag syftade på; vi kan inte utesluta möjligheten att en gud skapade vårat universum, hur absurt det än låter. Att det inte tilltalar vissa förändrar inte möjligheten.
Visst kan vi inte utesluta detta även om jag själv knappast tror på det. Personligen tror jag att vi helt enkelt inte är kapabla att förstå oss på naturens logik och varför skulle vi? Vi har utvecklats genom evolutionen för att överleva, inte lista ut universums största mysterier. Se bara på kvantmekaniken, som lär krocka med väldigt många människors "logik". Universum fungerar som den fungerar, oavsett vad vi tycker om det.
Citera
2013-11-15, 04:19
Medlem
Varför existerar hjip quth över huvud taget?
Citera
2013-11-15, 15:07
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Kan vi visst.

Det sägs att gud skapa universum och allt som existerar.

Om universum är allt som existerar, och om gud skapade universum, betyder det han stod utanför allt som existerar. Något som står utanför allt som existerar, existerar inte och kan inte skapa något.

Detta argument utesluter dock även Big bang.

Jag tror inte Big bang har skapat Universum. Utan att universum alltid funnits och hela tiden expanderat.
Javisst är det paradoxalt om någonting skapar allting, men vi kan fortfarande inte utesluta att gud skapat vårat universum. Till exempel den virtuella verklighets teorin är inte svår att föreställa sig och då är ju den vi kallar för Gud simulationens programmerare.
Citera
2013-11-15, 20:21
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Javisst är det paradoxalt om någonting skapar allting, men vi kan fortfarande inte utesluta att gud skapat vårat universum. Till exempel den virtuella verklighets teorin är inte svår att föreställa sig och då är ju den vi kallar för Gud simulationens programmerare.

Det förskjuter bara problematiken och det kan man göra i all oändligt , argumentet håller inte. Då måste det finnas flera universum eller parallella universum och frågan är då vem som skapade dem och då är vi åter tillbaks till mitt argument.

Däremot utesluter inte detta argument att gud finns bland oss och kanske till och med skapade jorden m.m, men att han är skaparen av allt, finns det inte ens något teoretiskt argument för, vad jag kan se. Blir gärna motbevisad av ett hållbart argument på denna punkt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in