2013-11-03, 21:36
Medlem
lillkuken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Tänkte även svara på din trådstart...

Djur lever och förökar sig helt enkelt för att de vill och är programmerade att göra det. Sedan bör du snarare ställa dig frågan hur något kan existera snarare än varför, då du antyder att existensen nödvändigtvis måste ha en mening, vilket den inte alls behöver ha.

Även om det kan verka konstigt att vi existerar så är det trots allt ett faktum. Oavsett vad naturvetenskapen kommer fram till i framtiden, så kommer det bara vara en förklaring. Vi existerar och det bör vara det enda relevanta egentligen. Kör på om du gillar att filosofera, men låt det inte gå för långt för det kommer du inte att må bra av.

Varför existerar vi då om det inte finns någon mening med det? Någon mening borde vi ju ha och inte bara att finnas till..
Varför skulle jag trolla för? Finns "roligare" saker att trolla över. Kolla mina andra inlägg ska du se att jag inte trollar lilla du
Citera
2013-11-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkuken1
Varför existerar vi då om det inte finns någon mening med det? Någon mening borde vi ju ha och inte bara att finnas till..
Varför skulle jag trolla för? Finns "roligare" saker att trolla över. Kolla mina andra inlägg ska du se att jag inte trollar lilla du

Ta inte illa upp, men ditt inlägg var så dumt att jag antog att du trollade.

Varför skulle vi för övrigt vara så speciella? Kolla den här videon exempelvis:

http://www.youtube.com/watch?v=Bcz4vGvoxQA

Varför skulle något så överdrivet stort som universum skapas om det var för vår skull? Inse att vi är fullständigt obetydliga i det stora hela. Vi syns inte och om hela vårt jordklot skulle försvinna imorgon skulle det inte märkas alls. Vi är som små mikroskopiska bakterier som tror att vi är betydelsefulla.
Citera
2013-11-03, 23:03
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Precis som topic lyder..

T.ex djur, dom lever för att föröka sig men varför? Vad har dom för syfte för att föröka sig?
Till vilket syfte förökar dom sig? Varför existerar något över huvudtaget?
Allt har ingen mening
Vi vet ju inte, det är därför vi inte kan förklara logiskt vad meningen är. En dag så kanske vi vet och kan stötta vetenskapligt att vårt medvetande lever vidare efter döden i all evighet t.ex!
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
ingenting har en mening nej.
Hur vet du det? Det kan du inte veta. Du kan bara tro på vetenskap men vem säger vetenskap är 100% korrekt? En dag så säger någon något som bevisar att all vetenskap är fel kanske...
Citera
2013-11-05, 13:55
Medlem
lillkuken1s avatar
Citat:
Ta inte illa upp, men ditt inlägg var så dumt att jag antog att du trollade.

Varför skulle vi för övrigt vara så speciella? Kolla den här videon exempelvis:

http://www.youtube.com/watch?v=Bcz4vGvoxQA

Varför skulle något så överdrivet stort som universum skapas om det var för vår skull? Inse att vi är fullständigt obetydliga i det stora hela. Vi syns inte och om hela vårt jordklot skulle försvinna imorgon skulle det inte märkas alls. Vi är som små mikroskopiska bakterier som tror att vi är betydelsefulla.

Varför svarade du om du tyckte att det var så dumt? Det är väl du som är dum nog och svarar då eller? Videon handlade bara om stjärnor, har ingenting med våran existens att göra..

Vi lär ju inte vara dom enda som lever i universum men när en människa tänker på varför den finns får den säg att känna sig speciell
Citera
2013-11-05, 14:12
Medlem
Jag vet inte varför det finns någonting istället för ingenting. Det går emot sparsamhetsprincipen. Det är extravagant och slösaktigt att det finns någonting.

Jag tror dock att de flesta tror att "intet" är en mental akt. Alltså att vi mentalt samlar allt som finns och negerar det. Men det betyder inte att "intet" har någon ontologisk status, utan bara en mental. Jag tror dock inte på detta. Testa läs Heideggers "Vad är metafysik?", där "intet" utreds mer.
Citera
2013-11-05, 14:19
Medlem
Jimbos avatar
Allting existerar i syfte att upphöra existera. Glöm inte att vi lever i en pågående explosion som ständigt expanderar.
Citera
2013-11-05, 19:45
Medlem
krusskrusss avatar
allt finns för att big bang hände för 13,7 miljarder år sedan, där har du svaret på VARFÖR saker förökar sig. varför big bang hände, de vet ingen än men det är iallafall inte gud.
Citera
2013-11-05, 21:32
Medlem
Citat:
Varför svarade du om du tyckte att det var så dumt? Det är väl du som är dum nog och svarar då eller? Videon handlade bara om stjärnor, har ingenting med våran existens att göra..

Vi lär ju inte vara dom enda som lever i universum men när en människa tänker på varför den finns får den säg att känna sig speciell
Var inte meningen att vara elak, det var därför jag skrev "ta inte illa upp", men tydligen tog du illa upp så jag ber om ursäkt för det. Jag var bara ärlig och det finns ingen anledning att ta saker personligt på internet då allt man har att gå på är skriven text.

Vad jag ville förmedla med filmen var just den löjligt stora storleken av vårt universum. Varför en sådan överdriven stor plats om universum var designat för oss? Jag tror helt enkelt att det inte finns någon mening med vår existens annat än att vi har utvecklats i miljarder år på jorden genom evolutionen, och vi är där vi är på grund av den.

Skulle det finnas tecken på att det finns en högre mening med vår existens, tar jag gärna emot den informationen, men än så länge är det riktigt tunt med det.
Citera
2013-11-14, 20:51
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krusskruss
allt finns för att big bang hände för 13,7 miljarder år sedan, där har du svaret på VARFÖR saker förökar sig. varför big bang hände, de vet ingen än men det är iallafall inte gud.
Hur kan du vara så säker på att det inte var Gud?
Citera
2013-11-14, 23:14
Medlem
Kanske är det upplevda nuet hela poängen med existensen. Miljarder år av kosmiska sammanträffanden, bara för att du ska kunna sitta här och fundera just nu.
Citera
2013-11-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Hur kan du vara så säker på att det inte var Gud?
Skulle gud faktiskt existera, tror du inte att det skulle varit väldigt uppenbart för oss isåfall? Känns väldigt konstigt om en allsmäktig varelse existerar som dessutom älskar oss, samtidigt inte ger sig till känna. Finns ingen logik i att man ska tro. Varför skulle gud vilja att man ska tro på honom? Vad är poängen med det? Det är ologiskt.

Möjligtvis att en gud har skapat universum och att vi ur denna skapelse genom evolutionen blev till vid sidan av, men som gud inte bryr sig om. Tror inte att detta låter särskilt tilltalande för många.
Citera
2013-11-15, 00:21
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Skulle gud faktiskt existera, tror du inte att det skulle varit väldigt uppenbart för oss isåfall? Känns väldigt konstigt om en allsmäktig varelse existerar som dessutom älskar oss, samtidigt inte ger sig till känna. Finns ingen logik i att man ska tro. Varför skulle gud vilja att man ska tro på honom? Vad är poängen med det? Det är ologiskt.

Möjligtvis att en gud har skapat universum och att vi ur denna skapelse genom evolutionen blev till vid sidan av, men som gud inte bryr sig om. Tror inte att detta låter särskilt tilltalande för många.
Det var detta jag syftade på; vi kan inte utesluta möjligheten att en gud skapade vårat universum, hur absurt det än låter. Att det inte tilltalar vissa förändrar inte möjligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in