2013-11-03, 12:21
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Jag funderar lite på hur man på bästa sätt hanterar sin privata "bokföring" med räkningar och lönebesked. De flesta använder väl excel, GnuCash eller någon annan mjukvara för att anteckna sina kostnader och inkomster. Hur den mallen ser ut är rätt intressant att se, jag tror det varierar.

Sen hörde jag på Plus i förbifarten att eftersom konsumentköplagen sträcker sig 36 månader så ska man också spara avtal och räkningar så länge. Därför undrar jag vad ni har för system för detta. Har ni separata pärmar för avtal, lönebesked och räkningar och sorterar dom månadsvis, eller vad bör man göra? Och hur länge sparar ni dokumenten?

Jag förstår att det är ett ämne som avverkats ett flertal gånger, men just pappershanteringen tror jag att få har tänkt på.
Citera
2013-11-03, 12:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Jag funderar lite på hur man på bästa sätt hanterar sin privata "bokföring" med räkningar och lönebesked. De flesta använder väl excel, GnuCash eller någon annan mjukvara för att anteckna sina kostnader och inkomster. Hur den mallen ser ut är rätt intressant att se, jag tror det varierar.

Jag använde Quicken förut, men har gått över till Moneydance. Quicken är bättre, men allt för amerikaniserat.

Citat:
Jag funderar lite på hur man på bästa sätt hanterar sin privata Har ni separata pärmar för avtal, lönebesked och räkningar och sorterar dom månadsvis, eller vad bör man göra? Och hur länge sparar ni dokumenten?

Jag scannar alla avtal och kvitton (för saker där jag anser att garanti/försäkring kan bli aktuellt) därefter arkiverar jag pappren i arkivmappar som jag helt enkelt slänger efter tio år.
Citera
2013-11-03, 13:29
Medlem
Citat:
Därför undrar jag vad ni har för system för detta. Har ni separata pärmar för avtal, lönebesked och räkningar och sorterar dom månadsvis, eller vad bör man göra? Och hur länge sparar ni dokumenten?
Separat för lönebesked och avtal. Alla räkningar/kvitton i en sådan låda som man har i IKEA expedit. Brukar bli full på ett år. Förs då över till pappkartong med årtal. Sparar sedan i källaren tills jag dör...
Citera
2013-11-03, 14:09
Medlem
svampgaffels avatar
Jag kör YNAB (You Need a Budget). Trevligt program som även försöker bygga in en speciell metod i ditt budgeterande samt att de aktivt håller onlinekurser och ger support om man behöver. Jag tycker det är ett kul program att jobba med och det gör det man förväntar sig.

(Det är ett rent budgetverktyg, så det kan inte samla räkningar, papper mm)
Citera
2013-11-04, 18:32
Medlem
Annars är tink.se en bra sida, dom har även en iPhone app.

Skannar och sorterar utgifter lön osv.
Citera
2013-11-04, 19:45
Medlem
HobartMuddys avatar
Jag sparar inte kvitton och så, men jag gör en summarisk bokföringsrapport den sista i varje månad. I open office calc.
Kontokort står som en klump. Jag kan ju alltid kolla på redovisningen man får i brevlådan.

Jag konverterade till xls och la upp på min google drive. Siffrorna och en del poster är ändrade.
https://drive.google.com/file/d/0B6i...it?usp=sharing

(det går att ladda ned filen också)
Senast redigerad av HobartMuddy 2013-11-04 kl. 19:50.
Citera
2013-11-09, 10:08
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Det verkar finnas både appar och excel/openoffice calc som alternativ. Bör man vara detaljerad eller klumpa ihop summorna i olika poster då?

EckiEcki, känns det inte dåligt att ditt alternativ inte är så utförligt?
Citera
2013-11-09, 15:00
Medlem
Citat:

Sen hörde jag på Plus i förbifarten att eftersom konsumentköplagen sträcker sig 36 månader så ska man också spara avtal och räkningar så länge. Därför undrar jag vad ni har för system för detta. Har ni separata pärmar för avtal, lönebesked och räkningar och sorterar dom månadsvis, eller vad bör man göra? Och hur länge sparar ni dokumenten?

Jag förstår att det är ett ämne som avverkats ett flertal gånger, men just pappershanteringen tror jag att få har tänkt på.

Jag har nyligen hamnat i samma tankebanor som dig, helt enkelt har jag börjat spara allt i pärmar. Pärmarna utökas hela tiden pga nya behov. Grundpärmarna som kan vara bra att ha är: Försäkringar, Pension, Bank och Karriär. Sedan utöka med nya pärmar med övrigt innehåll vid behov.

Aldrig tyckt om att hålla koll på allt via dator. Har inga egentliga problem med det, men anser att jag lättare kan hitta allt som sorteras i pärmar. Sedan har man ju dåliga erfarenheter av datorkrascher vid rapportarbeten etc etc. Inge kul!

Kommer definitivt att följa denna tråd för att få mer tips!

Mvh
Citera
2013-11-09, 18:17
Moderator
HelgeBuks avatar
Är på resande fot, så vissa detaljer här KAN vara fel, men i stora drag stämmer det.

För löpande "bokföring" av mina utgifter har jag ett dokument i openoffice calc (excel, same same), med ett antal kategorier där det räknas fram summor och genomsnitt för varje månad. Mina kategorier är boende, mat (inkl restaurang, och där inkluderar jag allt jag köper i mataffärer även om det inte direkt är mat, för det är enklast så), bil, kläder+skor, diverse hobbies, övrigt, sparande, lön. Jag handlar till minst 90% med kort, så allt jag bokför gör jag utifrån internetbanken. Kontantuttag som händer ibland läggs under övrigt.

Kvitton sparar jag bara på sånt som jag tycker är dyrt, och som har garanti.

Pärmar finns för bil (försäkring, regpapper, kvitton), pengar (lön, pension, skatt, lån, försäkringar), sen känns det som om jag har nån mer men minns inte för vad. Kvitton/garantigrejer är nog i pengapärmen. Jo, jag har en pärm med blandat "kul att spara" med sånt som egentligen inte är viktigt att spara, men som jag vill ha kvar.

Har en vad man nu kallar det, där man lägger papper på olika hyllor, där jag överst lägger sånt som jag ska ta tag i, tex räkningar som ska betalas, och nederst sånt som ska in i pärmar. Nån gång i månaden tömmer jag nedersta hyllan och sätter in papperna i pärmar i kronologisk bakvänd ordning, nyast längst fram, alltså inom sin kategori. Lön juni framför lön maj osv. Ganska lätt att hitta om jag letar nåt, tycker jag iaf.

Försöker sätta mig och rensa pärmarna en gång per år, slänger tex gamla kvitton som blivit meningslösa osv.

Det är förstås lättare att förstå systemet om man ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in