Är på resande fot, så vissa detaljer här KAN vara fel, men i stora drag stämmer det.
För löpande "bokföring" av mina utgifter har jag ett dokument i openoffice calc (excel, same same), med ett antal kategorier där det räknas fram summor och genomsnitt för varje månad. Mina kategorier är boende, mat (inkl restaurang, och där inkluderar jag allt jag köper i mataffärer även om det inte direkt är mat, för det är enklast så), bil, kläder+skor, diverse hobbies, övrigt, sparande, lön. Jag handlar till minst 90% med kort, så allt jag bokför gör jag utifrån internetbanken. Kontantuttag som händer ibland läggs under övrigt.
Kvitton sparar jag bara på sånt som jag tycker är dyrt, och som har garanti.
Pärmar finns för bil (försäkring, regpapper, kvitton), pengar (lön, pension, skatt, lån, försäkringar), sen känns det som om jag har nån mer men minns inte för vad. Kvitton/garantigrejer är nog i pengapärmen. Jo, jag har en pärm med blandat "kul att spara" med sånt som egentligen inte är viktigt att spara, men som jag vill ha kvar.
Har en vad man nu kallar det, där man lägger papper på olika hyllor, där jag överst lägger sånt som jag ska ta tag i, tex räkningar som ska betalas, och nederst sånt som ska in i pärmar. Nån gång i månaden tömmer jag nedersta hyllan och sätter in papperna i pärmar i kronologisk bakvänd ordning, nyast längst fram, alltså inom sin kategori. Lön juni framför lön maj osv. Ganska lätt att hitta om jag letar nåt, tycker jag iaf.
Försöker sätta mig och rensa pärmarna en gång per år, slänger tex gamla kvitton som blivit meningslösa osv.
Det är förstås lättare att förstå systemet om man ser det.