• 1
  • 2
2013-11-02, 19:54
Medlem
Vilket universitet är bäst när det gäller spelutveckling?
(Mitt mål är att träffa folk att starta ett projekt med)

Jag vill helst studera både grafik och programmering (har förkunskaper inom båda), men eftersom man bör inrikta sig så funderar jag på att välja programmering eftersom det är lättare att arbeta som programmerare om det visar sig svårt att få arbete inom spelutveckling.

Har pluggat ett år till civilingenjör - maskinteknik och tyckt det är otroligt ointressant, så svara gärna inte att jag borde studera civilingenjör - datateknik
Citera
2013-11-02, 20:30
Medlem
Technical Artist finns på bth. Annars har dom även en civilingenjörsutbildning i spel och programvaruteknik som det inte är så jättehöga betyg på.
Citera
2013-11-02, 21:40
Medlem
hur bra är technical artist jämfört med om jag fokuserar programmering eller grafik?
har du gått programmet? isåfall, vad tycker du om det, fattas något, var något jobbigt?
edit:
betyget är det inget fel på, söker bara det bästa progammet
Senast redigerad av Entairex 2013-11-02 kl. 21:44.
Citera
2013-11-02, 22:03
Medlem
Malmö Högskolas spelutvecklingsprogram börjar bli intressant nu när det varit igång några år, har själv läst det. Fokus på programmering men med en bred bas. Malmö är ju även en stor stad när det gäller spel med många företag.
Citera
2013-11-03, 00:07
Medlem
Mjo, the game assembly verkar intressant!
Har kollat lite på technical artist, det är nog mitt val atm
Citera
2013-11-03, 20:00
Medlem
The game assembly och Malmö högskola är dock olika saker. Fördelen med TGA är att man får praktik, nackdelen är att det är folkhögskola så man kan väl inte direkt plugga vidare om man vill det.
Citera
2013-11-03, 21:43
Medlem
vet du mycket om programmet på malmö högskola?
Citera
2013-11-03, 23:58
Medlem
Som sagt har läst det själv
Citera
2013-11-04, 01:49
Medlem
"har själv läst det" läste för fort, såg inte*
men hur gick det för dig?
vad tycker du om programmet?
arbetar du med spelutveckling efter plugget?
var det projektarbeten där ni fick göra egna spel etc.?
var det värt att lägga 3 år på den utbildningen?
känner du någon som gått BTH eller game assembly? jämförelser?

berätta gärna =)
Citera
2013-11-04, 12:13
Medlem
När jag läste programmet var det helt nystartar och hade därför en hel del brister. Men det jag såg från dom som va nya när jag slutade så hade det på bara dom tre åren blivit mycket bättre och inriktningen på spel tydligare. Vi har gjorde hade ett flertal projekt där vi fick göra egna spel, större ochmindre.

Tycker det var värt dom tre åren men önskar att jag hade varit mer seriös med pluggandet, hade kunnat få ut mer av tiden.

Största nackdelen med MAH som jag ser det är att studentlivet är väldigt torftigt. Inte mycket fester och liknande, åtminstone inte som vi spelutvecklare blev bjudna till

Vet inte mycket om BTH men flera av lärarna på MAH kommer därifrån. TGA är troligtvis en snäppet vassare utbildning men är också väldigt mycket hårdare och kräver mer. Är du beredd att ta jobbet? Nackdelen är ju att dom är 100% inriktade på spel, vad jag förstår, och det kanske därför kan vara svårare att hitta andra programmeringsjobb om man vill det (Mycket bättre betalt. Lönen för spelutvecklare är kass eftersom det är så eftertraktat). På MAH får du en datavetenskaplig kandidatexamen vilket ger fler möjligheter när du söker jobb.
Citera
2013-11-04, 13:01
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathsoldier
...
Nackdelen är ju att dom är 100% inriktade på spel, vad jag förstår, och det kanske därför kan vara svårare att hitta andra programmeringsjobb om man vill det (Mycket bättre betalt. Lönen för spelutvecklare är kass eftersom det är så eftertraktat). På MAH får du en datavetenskaplig kandidatexamen vilket ger fler möjligheter när du söker jobb.

Hur menar du nu? Om man jämför TGAs programmeringsutbildning med en generell pr.utb. inom YH så borde det förhålla sig ungefär likadant som spelutveckling och valfri datavenskaplig kandidat: ungefär samma grunder men med ett fokus på tillämpning inom spel.
Citera
2013-11-04, 15:14
Medlem
Upn0rths avatar
Skövde har ju en del olika spelutvecklings utbildningar. Typ spelprogrammering, speldesign och spelmusik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in