2013-11-07, 07:29
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3
Förmodligen ng som MR Bodstr*m kommer att ta upp:

– Sedan tonåren röker ( GM ) jag cannabis dagligen, sa han själv i ett yttrande från Kriminalvården 2009.
I yttrandet beskrivs också missbruk av stora mängder amfetamin och kokain,
samt blandmissbruk av Rohypnoltabletter med alkohol.
Under den här perioden var han arbetslös, levde på försörjningsstöd och fortsatte sin kriminella bana. Han dömdes för narkotikabrott, häleri, flera fall av hot, misshandel och stölder.

( källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17797210.ab )

Detta kommer förstås vara en taktik som går ut på att milda straffet eller få till stånd vård istället för fängelse. Å andra sidan är det väl svårt att neka till i vart fall dråp eftersom han nästan blev tagen på bar gärning. Jag vågar nog påstå att han döms iaf.
Citera
2013-11-07, 07:30
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Förmodligen ng som MR Bodstr*m kommer att ta upp:

– Sedan tonåren röker ( GM ) jag cannabis dagligen, sa han själv i ett yttrande från Kriminalvården 2009.
I yttrandet beskrivs också missbruk av stora mängder amfetamin och kokain,
samt blandmissbruk av Rohypnoltabletter med alkohol.
Under den här perioden var han arbetslös, levde på försörjningsstöd och fortsatte sin kriminella bana. Han dömdes för narkotikabrott, häleri, flera fall av hot, misshandel och stölder.

( källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17797210.ab )
Pgav detta är GM i stort behov av vård/terapi/vård under flera år. Törs inte tänka på vad notan blir för skattebetalarna. Plus all sorg för närstående som fått sina liv förstörda och som även de behöver mångårig vård/terapi.
Citera
2013-11-07, 07:51
Medlem
Är inte insatt i rättsliga procedurer. När kan man räkna med att det går att läsa ett förundersökningsprotokoll?
Citera
2013-11-07, 09:36
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragavrinta
ja, vi kommer inte längre förrän vi vet mer om hur kidsen tillbringade tiden 00-02 o GM 00.35-02.00. det är bara så.

o alla "mängder" m brottsoffer som åklagaren talade om... ingen frn Ljungsbro har hört ngt...

Handlar det inte om anklagelser om en massa småbrott? Stöld från killen på resecentrum, ofredande/hot mot personalen på järnvägscafèt. Jag får intrycket av att GM har hotat eller varit otrevlig mot alla han träffade.

Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Detta kommer förstås vara en taktik som går ut på att milda straffet eller få till stånd vård istället för fängelse. Å andra sidan är det väl svårt att neka till i vart fall dråp eftersom han nästan blev tagen på bar gärning. Jag vågar nog påstå att han döms iaf.

Missbruk brukar inte ses som en förmildrande omständighet. När det gäller småbrott kan du få kontraktsvård som påföljd om man har ett missbruk. Här kommer killen åka på livstid.
Se vad som hände med Juha.
Senast redigerad av langaocb 2013-11-07 kl. 09:43.
Citera
2013-11-07, 10:11
Medlem
Vet inte om det framkommit, men den tredje personen är C*lle T*pper.
Citera
2013-11-07, 10:14
Medlem
Silliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanceHardwood
Vet inte om det framkommit, men den tredje personen är C*lle T*pper.
Han som är jämnårig med BO? Var inte hans initialer något helt annat, KT?

Edit: Eller så var bara första bokstaven fel.
Senast redigerad av Sillis 2013-11-07 kl. 10:18.
Citera
2013-11-07, 10:15
Medlem
Jag är helt övertygad om att GM led av en psykisk störning, som sagt vet jag inte om den var drogutlöst eller en sjukdom men det låter som han inte var vid sina sinnens fulla bruk. Det är bara konstaterande utifrån hans uppvisade beteende under morddagen, och tiden före morden, inget "daltande" eller urskuldande som en del tycks tro. I GMs fall pekar ju mycket på att han missbrukat droger under väldigt lång tid och tyvärr blir psykiska problem ofta en följd av detta. Skulle önska att detta ses som en varning till alla dem som påstår t ex att cannabis är en ofarlig drog. Det kanske går bra att röka utan att det "händer något" men en dag slår psykosen till.. I GMs fall var det dessutom en hel radda droger inblandade i hans missbruk. Blandmissbrukare är tickande bomber.

I BOs (TG) umgängeskrets kan jag konstatera att många kommer från trasiga familjer. Många som åtminstone har släktingar som missbrukat. Det finns också många med komplicerade familjekonstellationer, frånvarande fäder, många av föräldrarna fick sina barn när de själva var tonåringar, ganska många har en förälder som är bosatt på en annan ort. Att man som förälder väljer att bosätta sig på en annan ort när man har en femtonåring som man borde ta sitt föräldraansvar för är inget jag har nån större förståelse för.

Allt detta visar att oengagerade föräldrar och knepig hemmiljö lätt gör att tonåringarna driver omkring ute nattetid och därigenom utsätter sig för en mängd olika faror. Visst ska man få vara med sina polare, gå på fester, ha kul osv men man ser en destruktivitet i att bli lämnad vind för våg på här sättet. Vad gör föräldrarna till detta ungdomsgäng på helgerna kan man undra. När fritidsgården stänger så sitter ungdomarna ute till sent på natten, vid ett dagis eller parkbänkar. Det förekommer droger och alkohol och de har uppenbarligen umgåtts med fel personer, äldre personer som borde hålla sig långt borta från tonåringar. Är man förälder så har man fortfarande ett ansvar för sina tonåringar. De ÄR fortfarande barn. Man ska vara närvarande och veta saker. Man ska veta om barnen umgås med kända missbrukare. Man ska veta var de är och vad de gör (typ) på helgerna. De ska inte vara ute vid 01-02 och driva omkring utan mål. Nu tror jag att detta var ett vansinnesdåd och kunde ha hänt när på dygnet som helst och faktiskt med vem som helst. Men rent generellt så händer det mer farliga saker nattetid och nästan alla grova våldsbrott sker när det är alkohol och/eller droger inblandat.
Citera
2013-11-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillis
Han som är jämnårig med BO? Var inte hans initialer något helt annat, KT?
Edit: Eller så var bara första bokstaven fel.
Jag har har nämnt honom som KT tills någon ville röja hans identitet.
Men vi kan nu byta ut hans initialer till CT så det blir korrekt.
Och han är då den tredje grabben i dramat. Han som fick gå hem.
Senast redigerad av Prillzor 2013-11-07 kl. 10:36.
Citera
2013-11-07, 10:56
Medlem
Ok , kolla in denna grupp 11 medlemmar ( ni ser själva vilka jag menar ).

https://www.facebook.com/groups/180782565359562/members/

hmm , nu känner jag mig taskig som länkar - men men
fakta är fakta lr...
Citera
2013-11-07, 11:15
Medlem
Citat:

fakta är fakta lr...
Dom kallar sig för brödraskapet
Citera
2013-11-07, 11:29
Medlem
Citat:

fakta är fakta lr...

Men vad säger den gruppen? Ett gäng småskitar har en FB-grupp, och? Det är ju inget uppdaterat sen 2012?
Citera
2013-11-07, 11:32
Medlem
Silliss avatar
Den här personen ska alltså vara den som VR, TG och GM följde med hem.

https://www.facebook.com/c*lle.t*pper

*=a

Edit: Någon som kan bekräfta?
Senast redigerad av Sillis 2013-11-07 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in