• 1
  • 2
2013-11-06, 01:00
Medlem
Godamonginsectss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annzah
Och om man ska tänka så att man lika gärna kan äta sakerna separat - varför äter vi då paj (quiche-varianten)? Varför inte fyllningen och äggstanningen separat?

Därför att äggstanning hade nog inte varit gott att äta för sig själv, men binder ihop en paj väldigt bra.

Jag undrar alltså inte varför det heter "pie", utan om det finns någon matteknisk anledning till att man kör in två färdiglagade saker i ugnen uppå varandra (förutom att få moset krispigt).
Citera
2013-11-06, 02:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godamonginsects
<klipp>Jag undrar alltså inte varför det heter "pie", utan om det finns någon matteknisk anledning till att man kör in två färdiglagade saker i ugnen uppå varandra (förutom att få moset krispigt).

Nu gissar jag hejvilt men för att det är ett smidigt sätt att tillaga lite rester eller göra en rätt utan allt för mycket disk/grytor/pannor.

Vi kör ju med pyttipanna tex. lite överbliven potatis, lite kött, lök och vad man nu hittar på.

Namnet antyder ju att detta var nåt som inte de rikaste mumsade på utan husmanskost.

Hittade nåt men jag blev inte mycket klokare på det (kött och potatis går det väl att göra annat på):

Citat:
I England har man ätit cottage pie sedan 1791, då potatisen skulle införas som en ätbar grönsak överkomlig för de fattiga (”cottage” som betydde en blygsam bostad för lantarbetare). Termen ”shepherd pie” kom inte förrän på 1870-talet, och har sedan dess använts synonymt med ”cottage pie”, oavsett om den huvudsakliga ingrediensen var nöt-eller fårkött.

http://kokschefen.nu/patric%C2%B4s-s...amilje-recept/
Citera
2013-11-06, 03:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu gissar jag hejvilt men för att det är ett smidigt sätt att tillaga lite rester eller göra en rätt utan allt för mycket disk/grytor/pannor.

Vi kör ju med pyttipanna tex. lite överbliven potatis, lite kött, lök och vad man nu hittar på.

Namnet antyder ju att detta var nåt som inte de rikaste mumsade på utan husmanskost.

Hittade nåt men jag blev inte mycket klokare på det (kött och potatis går det väl att göra annat på):

http://kokschefen.nu/patric%C2%B4s-s...amilje-recept/
Det är nog så.

Gordon Ramsay ger det ju som hugget som stucket i sitt eget recept.
Citat:
Ground Lamb or Beef (about 1.5 lbs)
http://gordonramsaysrecipes.com/03/shepherd-pie/
Citera
2013-11-06, 03:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godamonginsects
Därför att äggstanning hade nog inte varit gott att äta för sig själv, men binder ihop en paj väldigt bra.

Jag undrar alltså inte varför det heter "pie", utan om det finns någon matteknisk anledning till att man kör in två färdiglagade saker i ugnen uppå varandra (förutom att få moset krispigt).
Nej inte i detta fallet direkt handlar mer om uppläggningen och presentationen.
Lite svårt dock att inte göra det så om man vill få till denna maträtt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in