• 1
  • 2
2013-11-02, 06:53
Medlem
Godamonginsectss avatar
Varför gör man Sheppards pie till en paj? Förstår inte vad poängen är när man lika gärna kan äta potatismosen och det andra som det är bredvid varandra.

Potatismosen blir ju krispig och så på toppen men är det enda anledningen?
Citera
2013-11-02, 07:23
Bannlyst
Av samma anledning som man käkar lasagne och inte pastan och såsen för sig.
Citera
2013-11-02, 12:52
Medlem
Aktivers avatar
Tänk efter lite, det går att göra rätter på alla möjliga sätt, varför inte?

Det finns massa personer som testar nya saker hela tiden och hittar de något gott blir det ofta populärt och om folk gillar så lagar de det...
Citera
2013-11-02, 18:07
Medlem
PhatPhils avatar
Det blir sjukt gott, det är anledningen =)
Citera
2013-11-02, 18:23
Medlem
zepofans avatar
Är det inte ursprungligen en "resträtt" dvs. att man blandar överblivet kött med överblivet mos/potatis, lägger till ett ägg och värmer det i ugnen? Lite som vår pytt i panna helt enkelt.
Citera
2013-11-02, 19:42
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Är det inte ursprungligen en "resträtt" dvs. att man blandar överblivet kött med överblivet mos/potatis, lägger till ett ägg och värmer det i ugnen? Lite som vår pytt i panna helt enkelt.
ärligt så tror jag inte det, men "fattig" mat är det nog
Citera
2013-11-02, 19:49
Medlem
christerys avatar
Citat:

Det verkar stämma.

Citat:
In early cookery books, the dish was a means of using leftover roasted meat of any kind, and the pie dish was lined with mashed potato as well as having a mashed potato crust on top
http://en.wikipedia.org/wiki/Shepards_pie

Fast den kallas cottage pie om jag fattat det rätt.

Pytten vill jag ju (även om jag blivit åthutad att inte säga det av experterna i forumet) kalla bubble and squek . Det är inte samma, men ganska lika i alla fall.

Vad har vi som liknar det (Shepards pie), lapskojs kan jag anta eller varför inte potatismos och skav på ren eller älg.

Men ingen av dessa kallas för en paj, slänger jag dom i ugnen så blir det en gratäng eller nåt. Så jag förstår lite varför TS undrar.
Citera
2013-11-02, 20:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det verkar stämma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shepards_pie

Pytten vill jag ju (även om jag blivit åthutad att inte säga det av experterna i forumet) kalla bubble and squek . Det är inte samma, men ganska lika i alla fall.

Vad har vi som liknar det (Shepards pie), lapskojs kan jag anta eller varför inte potatismos och skav på ren eller älg.

Men ingen av dessa kallas för en paj, slänger jag dom i ugnen så blir det en gratäng eller nåt. Så jag förstår lite varför TS undrar.
Jag menade inte att de är lika på det viset, mer att det är samma tänk att ta tillvara rester. Här har man stekt upp i panna, medan man på andra ställen använt ugnen.
Citera
2013-11-02, 20:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag menade inte att de är lika på det viset, mer att det är samma tänk att ta tillvara rester. Här har man stekt upp i panna, medan man på andra ställen använt ugnen.
Alla kulturer har väl mer eller mindre en sådan rätt så nog är det så.
Citera
2013-11-02, 22:04
Medlem
christerys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Alla kulturer har väl mer eller mindre en sådan rätt så nog är det så.

Jamen, då tänker vi i alla fall likadant. Slänga mat är inte OK. Så man gör nåt med det, sen vad det kallas är väl en annan femma.
Citera
2013-11-03, 04:25
Medlem
Godamonginsectss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnatioMemoriae
Av samma anledning som man käkar lasagne och inte pastan och såsen för sig.

Nej för lasagne kokar man ju i ugnen i bechamelsås, så då får hela ugnsmomentet en poäng. Och sen blir hela rätten fast och en bit liksom.

Men antar att det är grädden och ägget i mosen som behöver tillagas i ugnen så det är väll det som är poängen. Tänkte inte på det när jag la upp tråden. Man har ju inte någon direkt redning när som knyter ihop allting i pajen.
Citera
2013-11-05, 12:04
Medlem
annzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Shepherds pie är med lamm, cottage pie är med nötkött.

Anledningen till att den kallas paj är helt enkelt att i Storbritannien behöver en paj inte ha någonting med pajdeg att göra - fish pie t.ex är samma sak som vår fiskgratäng.

Momentet med moset i ugnen har nog ingenting med tillagning att göra - du hittar sällan några ägg eller någon grädde i engelsk potatismos. En skvätt mjölk och så gott om klumpar - inga elvispar där inte.

Och om man ska tänka så att man lika gärna kan äta sakerna separat - varför äter vi då paj (quiche-varianten)? Varför inte fyllningen och äggstanningen separat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in