Citat:
Ursprungligen postat av
pokereve
Ja, exakt. Att det är svårt och är det svårt att ställa diagnos så kan man ju inte behandla. Höga B12 och folat ser jag på var och varannan patient tycker jag. Ökad risk för tjocktarmscancer är på popoluationsnivå och inte på individnivå. Tex är intag av rött kött en mycket högre riskfaktor för denna malignintet.
Man skulle ju kunna tänka sig någon autoimmun historia i ditt fall, någon vaskulit eller liknande? haft hosta, feber, känt dig sjuk, haft ögonpåverkan? Behandlas isfall med kortikosteroider.
mvh
Skönt att höra. Det jag gjort senaste veckan är att se till att inte äta lika mycket råris, lever och linser som jag brukar. Tarmen har ju börjat fungera mycket bättre nu sedan jag slutat helt med gluten (och ja... celiaki är ju en autoimmun historia väl?), så alla värden för mineraler o.s.v. skjuter ju i höjden på ett sätt som de aldrig har gjort i hela mitt liv. Tidigare har jag ju varit tvungen att äta tre lagade mål mat om dagen för att ändå bara komma upp i hälften av normala värden på allting. Nu klarar jag mig på avsevärt mindre och får helt normala (vissa höga) värden.
Hoppas det inte är vaskulit. Känner inte igen symptomen du räknar upp där. Ögonpåverkan hade jag innan jag fick B12-injektioner (trots att jag haft 475 i B12-värde INNAN injektionerna).
Om jag skulle beskriva alla de olika symptomen med en enda sammanfattande kort beskrivning om det skulle underlätta, så skulle det vara såhär:
Tänk dig klykor av trä som man hänger upp tvätt med på tvättlinor. Tänk dig att dessa träklykor är gamla och väl använda i många många år. De har alltså hunnit bli lite slitna och dess fjädrar är inte lika kraftfulla längre, utan märkbart slappare. Det känns som om det sitter en sådan klyka på alla fingertoppar! Sedan finns det ju som sagt flera andra symptom, men just detta är det symptom som är närvarande precis hela tiden.