2013-11-01, 20:16
Medlem
Hejsan flashback!

Hoppas detta är rätt delforum.

Hade fått en riktigt stor tomatsås-fläck på en vit t-shirt. Tvätta skiten och det var en stor roströd fläck kvar efteråt ändå.
Men efter en del googling så hitta jag tipset att man ska lägga ut plagget utomhus i några dagar så försvinner fläcken. Jaja, tänkte jag. Kan ju fan inte fungera men alternativet var att slänga plagget.
Till min förvåning så finns det inte nu längre ett enda spår kvar av fläcken!

Så frågan är: Vad är det för process som får detta att fungera? Skulle UV ljust fungera lika bra för att bleka bort det? Någon annan sorts strålning?
Citera
2013-11-01, 20:22
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ja, det är högst troligt UV-ljuset som förstör färgen. Lägg en oöppnad flaska Coca Cola ute i solen (ta bort etiketten) så har du efter ett tag en svagt gul vätska istället för den svarta. Komplett med kolsyra och smakämnen. Kul bus....

Du kanske känner till att håret blir ljusare på sommaren. Det beror på solen det med.
Citera
2013-11-01, 20:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moggee
Hejsan flashback!

Hoppas detta är rätt delforum.

Hade fått en riktigt stor tomatsås-fläck på en vit t-shirt. Tvätta skiten och det var en stor roströd fläck kvar efteråt ändå.
Men efter en del googling så hitta jag tipset att man ska lägga ut plagget utomhus i några dagar så försvinner fläcken. Jaja, tänkte jag. Kan ju fan inte fungera men alternativet var att slänga plagget.
Till min förvåning så finns det inte nu längre ett enda spår kvar av fläcken!

Så frågan är: Vad är det för process som får detta att fungera? Skulle UV ljust fungera lika bra för att bleka bort det? Någon annan sorts strålning?

Intressant tips med tanke på att tomatfläckar normalt sett är svåra att få bort. Har du tid så lämna gärna tipset i modeforumet, där finns någon tråd om fläckborttagning.
Citera
2013-11-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Ja, det är högst troligt UV-ljuset som förstör färgen. Lägg en oöppnad flaska Coca Cola ute i solen (ta bort etiketten) så har du efter ett tag en svagt gul vätska istället för den svarta. Komplett med kolsyra och smakämnen. Kul bus....

Du kanske känner till att håret blir ljusare på sommaren. Det beror på solen det med.

Jo det är jag medveten om. Om jag inte har helt fel så bryter UV-ljus ner melaninet som ger just färgen till håret men du tror att det är samma sak som gäller här alltså? Även fast det är ett helt annat ämne (antar jag)?
Detta gick alltså ifrån ilsket rostbrunt till inget alls på bara några dagar och då har det legat på balkongen medans det varit molnigt ute.
Citera
2013-11-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Intressant tips med tanke på att tomatfläckar normalt sett är svåra att få bort. Har du tid så lämna gärna tipset i modeforumet, där finns någon tråd om fläckborttagning.

För att göra dagens goda gärning så ska jag försöka leta upp den tråden
Citera
2013-11-01, 20:58
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moggee
För att göra dagens goda gärning så ska jag försöka leta upp den tråden

Här finns en samlingstråd...

https://www.flashback.org/t203411

....och här några andra trådar....

https://www.flashback.org/sok/fl%C3%A4ckborttagning