2013-11-01, 19:26
Medlem
Trelarass avatar
Hej Flashback jag har en fråga.
Jag fick precis hem min nya dator som jag beställde utan något operativsystem eftersom jag har en Windows 7 (32bit) skiva från min förra dator. Eftersom min nya dator har stöd för 64 bitar så vill jag såklart utnyttja detta. Nu vill jag inte lägga ut mer pengar så jag undrar om man på något sätt kan installera Windows 7 64bit utan att köpa den. En lösning jag kom på men som jag inte är säker på om den funkar är att installera min Windows 7 32bit två gånger. Därför tänkte jag fråga er kunniga här först så att jag inte förstör något! Tror ni det funkar att installera mitt 32bitars windows två gånger för att få det till 64?

Tack på förhand!
Citera
2013-11-01, 19:31
Medlem
Strychnos avatar
Nej, Det går inte att göra så.
Citera
2013-11-01, 19:34
Medlem
B329s avatar
Tanka hem en windows 7 x64 i stället
Det går inte att få 64 om du kör med 32.
Citera
2013-11-01, 19:42
Medlem
Trelarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Nej, Det går inte att göra så.
Jo det går faktiskt ser jag nu. Jag har googlat och hittat något som heter VirtualBox och på den kan jag installera windows 32bit. Då har jag två st windows 32bit, en på min systemhårddisk och en på virtualbox. Då blir det ju 64 bitar om jag kör dem samtidigt. Det jag var rädd för innan var att det inte skulle funka eftersom jag skulle vara tvungen att installera två gånger på samma ställe.
Citera
2013-11-01, 19:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trelaras
Jo det går faktiskt ser jag nu. Jag har googlat och hittat något som heter VirtualBox och på den kan jag installera windows 32bit. Då har jag två st windows 32bit, en på min systemhårddisk och en på virtualbox. Då blir det ju 64 bitar om jag kör dem samtidigt. Det jag var rädd för innan var att det inte skulle funka eftersom jag skulle vara tvungen att installera två gånger på samma ställe.

Jag tror du missförstår lite angående 32/64 bit.

Så om man lägger 3x - 32bit så har du plötsligt en 96 bit operativsystem?

Om du nu har en 32 bit Windowsskiva och installerar detta i datorn så kommer du ändå inte kunna utnyttja hela kärnan som då är anpassad och skriven för 64 bit.
Citera
2013-11-01, 19:57
Medlem
Trelarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jag tror du missförstår lite angående 32/64 bit.

Så om man lägger 3x - 32bit så har du plötsligt en 96 bit operativsystem?

Om du nu har en 32 bit Windowsskiva och installerar detta i datorn så kommer du ändå inte kunna utnyttja hela kärnan som då är anpassad och skriven för 64 bit.

Vafan är det här för skit. Har inte Bill Gates tänkt på att fixa så det går att göra så eller?...
Citera
2013-11-01, 20:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Vafan är det här för skit. Har inte Bill Gates tänkt på att fixa så det går att göra så eller?...

Bill Gates har inget med detta att göra.

Antingen så finner du dig att köra med en 32 bit Windows, men du kan som sagt inte utnyttja hela kärnan. Köp eller fiska på piratbukten efter en 64 bit är mitt tips.

Även om du lägger 32 bit under en virtuell miljö så utnyttjar du inte hela kärnan.
Citera
2013-11-01, 20:02
Citat:
Wow! Det fungerar inte så
Citera
2013-11-01, 20:05
Medlem
Trelarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bill Gates har inget med detta att göra.

Antingen så finner du dig att köra med en 32 bit Windows, men du kan som sagt inte utnyttja hela kärnan. Köp eller fiska på piratbukten efter en 64 bit är mitt tips.

Även om du lägger 32 bit under en virtuell miljö så utnyttjar du inte hela kärnan.
Happ ser man på, där tappade jag allt förtroende för windows. Får väl göra som du säger då, tack för hjälpen!
Citera
2013-11-01, 20:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Happ ser man på, där tappade jag allt förtroende för windows. Får väl göra som du säger då, tack för hjälpen!

Tips innan du installerar ett 64 bit Windows är att du tar en säkerhetskopia. Den kan du får nytta av senare i framtiden om du nu får besvär med Windows eller datorn.

Läs mer hur man utför en säkerhetskopia på Microsofts hemsida.
Citera
2013-11-01, 22:50
Medlem
Citat:
Vad fint av dig att tappa allt förtroende för windows nu, när denna information har varit känd sedan 64-bitars lanserades. Men har man foliehatt så har man.
Citera
2013-11-02, 01:18
Medlem
Skadat godss avatar
Om du tankar hem exakt samma win 7-version (fast 64-bit då givetvis) så kan du sedan använda din licensnyckel du redan har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in