2013-11-01, 19:11
Medlem
>Vulgaris<s avatar
Hej!

Om man ska varumärkesskydda en logga till ett företag, hurdana är då bestämmelserna kring vilket typsnitt man får använda? vi har gjort en logga men tagit 2 gratis typsnitt från dafont.com (tror jag det var). Men hur blir det med upphovsrätten till dessa fonter? Dom var rätt neutrala om det skulle hjälpa?

Tack för svar
Citera
2013-11-01, 19:30
Medlem
EugeneHutzs avatar
Nej du kan inte använda gratisfonter från dafont.com och hävda upphovsrätt. Sen skulle jag gissa att dom flesta gratisfonter är nästan kopior av köpfonter, så skulle man börja undersöka dom så kan man nog ifrågasätta deras juridiska status från början.

Det ni kan göra är ett ändra fonten lite så den blir lite mer unik, då kan nu ha en chans att hävda att det är "er" font. Eftersom många fonter är snarlika och har anar långt bak i tiden så tror jag inte det krävs mycket ändring för att dom ska vara unika.
Om det bara är till en logga med få ord eller få bokstäver så är ju inte det så mycket jobb.
Citera
2013-11-01, 22:16
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av >Vulgaris<
Hej!

Om man ska varumärkesskydda en logga till ett företag, hurdana är då bestämmelserna kring vilket typsnitt man får använda? vi har gjort en logga men tagit 2 gratis typsnitt från dafont.com (tror jag det var). Men hur blir det med upphovsrätten till dessa fonter? Dom var rätt neutrala om det skulle hjälpa?

Tack för svar

Förmodligen är inte typsnittet gratis för kommersiellt bruk så ni får nog köpa en licens till att börja med.
Citera
2013-11-02, 09:49
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det är två olika problem som inte hör riktigt ihop.
Skydd av varumärke är en sak. Det frågan gäller är om ni får använda typsnittet eller inte i er verksamhet, om det är för att ingå i en logga eller något annat är oviktigt.

Om ni är osäkra kan ni fråga den som tycks ha rättigheterna till typsnittet. Eller studera licensvilkoren. Men generellt gäller att om typsnittet utgör ett konstnärligt verk så får man inte utan lov återanvända det i ett collage, som man nog kan anse att er logga är.
Citera
2013-11-06, 17:17
Medlem
>Vulgaris<s avatar
Tack för ra svar!

Att ändra på typsnittet låter som en bra idé. det är ett gaska klassiskt typsnitt som liknar måa andra så det bör inte vara så svårt. kan nog bara dra om lite linjer.

Men låt säga, hypotetiskt, såhär:
Om man skulle ta en font från tex dafont.com och varumärkesskydda, hade dom kunnat se att fonten inte tillhör mig, så att säga?
Finns det något sätt att ta reda på om fonten är copyrigtskyddad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in