2014-04-04, 09:01
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonda55
Har sett en uppdatering på facebook som skickas runt säger att mannen är gripen och hemskickad. Han ska ha varit diplomat och därför lades utredningen bara ner och han blev hemskickad. Personen som skriver detta har tidigare aldrig gått ut med några falskheter, räknas som en pålitlig person och verkar också ha de rätta kontakterna för att få reda på detta.

Jag själv tog kontakt med UD för att få reda på om det skickats hem diplomater. Fick tillbaka ett mailsvar där de skrev att sådana uppgifter kan de inte berätta pga det störde förbindelser, skadade landet Sverige etc etc. Någon som vet om det stämmer att sådant inte får lämnas ut? Fel tråd att prata juridik men det rör ju detta fallet.

Intressant. Vilka ambassader och ambassadsbostäder finns på Lidingö?
Citera
2014-04-04, 11:39
Medlem
De jag kände till var Irans och att Ryssland hade en byggnad precis i det området som GM har slagit till flest gånger.

En sökning på Eniro säger dock att alla dessa länder har sina ambassader på Lidingö:

El Salvador
Iran
Bolivia
Zimbabwe
Ukraina
Kongo
Sudan
Vitryssland
Eritrea
Albanien
Nordkorea

Kan säkert bo vita människor i Kongo, långa människor i Bolivia osv men man borde kunna plocka bort länder som Nordkorea, Eritrea, Sudan, Kongo, Zimbabwe, Bolivia och El Salvador. Han kan då ha varit vitryss, albansk, ukrainsk eller iransk. Vitrysska byggnaden ligger ju närmast händelserna... om man ska tänka kortsiktigt...
Citera
2014-04-05, 07:37
Medlem
Vitryssland ambassad är så vitt jag vet nerlagd tills vidare. Alla ärenden går via en annan ambassad, kommer inte ihåg om det är Lettlands eller litauens, men det spelar väl mindre roll.
Citera
2014-04-05, 08:35
Medlem
Om ambassad-spåret är korrekt, är det en skandal att ärendet inte fått ett avslut från polisens sida i media. Jag kan förstå att det kan vara marigt att få en ambassadsnubbe ställd inför svensk domstol. De behöver ju inte vara anställda, utan kan ju bara barn till en ambassadtjänsteman. Även vuxna barn är ju barn, och kan ju ha varit något som bor hemma hos föräldrarna men egentligen borde varit intagen för vård/motsvarande.
Hur mår de utsatta kvinnorna? Har de fått någon information? Eller boende på Lidingö i allmänhet? Om inte, finns ju rädslan kvar.
Citera
2014-04-06, 06:33
Medlem
Var först lite skeptisk till ambassadteorin men just nu verkar den faktiskt trovärdig. Överfallen har ju upphört trots att ingen blivit dömd. Polisen får inte anhålla en ambassadtjänsteman utan vid misstanke om brott lämnas ärendet över till UD som kan tipsa hemlandet om brottet. UD kan såvitt jag vet även utvisa personen i fråga. Det skulle kunna förklara att brotten upphört utan att någon blivit dömd. Om det sedan är rätt förfarande är en helt annan diskussion. Personligen hade jag helt sett någon dömas till fängelse eller i alla fall att allmänheten fått veta vad som hänt med den skyldige, tex utvisning om det nu var en ambassadtjänsteman.
Citera
2014-04-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonda55
Har sett en uppdatering på facebook som skickas runt säger att mannen är gripen och hemskickad. Han ska ha varit diplomat och därför lades utredningen bara ner och han blev hemskickad. Personen som skriver detta har tidigare aldrig gått ut med några falskheter, räknas som en pålitlig person och verkar också ha de rätta kontakterna för att få reda på detta.

Jag själv tog kontakt med UD för att få reda på om det skickats hem diplomater. Fick tillbaka ett mailsvar där de skrev att sådana uppgifter kan de inte berätta pga det störde förbindelser, skadade landet Sverige etc etc. Någon som vet om det stämmer att sådant inte får lämnas ut? Fel tråd att prata juridik men det rör ju detta fallet.

Han kanske har en teori. En teori som styrker vad han vill och tror som han nu sprider på Facebook. Har mycket svårt att tro att en diplomat slinker undan så lätt utan att någon får reda på något. Vad jag vet så har nått liknande aldrig hänt. Låter mer som en konspirationsteori i stil med att Ted Gärdestad skulle ha mördat Palme.
Citera
2014-04-08, 04:47
Medlem
dunbolls avatar
Det har ju stått mycket i media om det Malaysiska diplomatparet som misshandlade sina barn. De blev båda dömda till fängelse i Sverige och barnen placerades i fosterhem.
De har båda diplomatpass men inte diplomatisk immunitet i Sverige.
Så jag tror att media hade skrivit om Lidingömannen också om han är diplomat.
Men det kan kanske vara annorlunda om han har diplomatisk immunitet, vilket inte de andra hade.

http://www.expressen.se/nyheter/pare...arnmisshandel/
Citera
2014-04-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azia
Han kanske har en teori. En teori som styrker vad han vill och tror som han nu sprider på Facebook. Har mycket svårt att tro att en diplomat slinker undan så lätt utan att någon får reda på något. Vad jag vet så har nått liknande aldrig hänt. Låter mer som en konspirationsteori i stil med att Ted Gärdestad skulle ha mördat Palme.

Vem har en teori? Du menar att GM har en teori och sprider den själv på Facebook? Snälla, vi lever inte i ett CSI avsnitt...

Det enda jag vet med säkerhet är att personen som skrivit detta:

* Ej har spridit det på samma sätt som andra statusuppdateringar som kan skickas runt bland tusentals personer. Detta har han/hon skrivit till sina vänner och några få vänner har gillat det så det syns hos deras vänner etc.

* Han/hon är äldre och har aldrig tidigare lagt ut några skämtstatus uppdateringar, delat olika länkar, sidor eller vad det kan vara, alltid varit 100% seriös.

* Han/hon är väl känd som en person som aldrig skulle ljuga, har dessutom många högt uppsatta/betrodda personer på sin vänlista och skulle aldrig riskera sitt eget rykte med något som bara kanske är sant eller ett rykte.

* Han/hon lever i diplomatkretsar och har gjort det under många många år.

Men det är klart, någon som han/hon anser sig tro på kan ju ha sagt det till han/henne och så har hen blivit lurad.

Jag tycker dock också att det är konstigt att inte media har skrivit något eller att det inte har kommit ut på något sätt. Läste också om det malaysiska paret och tycker att samma sak kunde ha hänt här ifall det är sant. Men utredningen är nedlagd och överfallen har slutat så det kan ju vara sant. Undrade också vilka länder som Sverige inte har den bästa relationen med just nu eller länder som man absolut inte vill stöta sig med. Vet inte, men tex Ryssland är det väl dumt att bråka med just nu. Lättare att komma överens att historien tystas ner och han blir hemskickad.
Citera
2014-04-08, 14:50
Medlem
dunbolls avatar
Med ett diplomatpass så är man bara straffskyddad i tjänsten och inte på fritiden.
Med diplomatisk immunitet så är man straffskyddad både i tjänst och på fritid vid alla brott.
Diplomatisk immunitet har bara diplomatisk företrädare som ambassadören och förste och andre ambassadsekreteraren.
Om ambassadören har begått ett mycket allvarligt brott förklaras denna för persona non grata, och hemlandet måste då återkalla personen.
I så fall skulle Lidingömannen vara ambassadör eller ambassadsekreterare 1 eller 2 om han är diplomat, då han inte var i tjänst vid brotten och skulle då kunna vara hemskickad.
Det som inte framkommer i artikeln är om han också skulle vara skyddad från media då.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/da...ss_3413182.svd
Citera
2014-04-08, 15:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Jag kan inte bedöma hur sannolikt ambassadspåret är, men detta kan vara värt att ha i minnet:

För cirka 30 år sedan mördades en gäststudent i Stockholm på en plats där han hittades av andra studenter som blev tämligen chockade.

Några månader senare skickades en annan gäststudent från samma land hem. Brottet var därmed uppklarat. Men om det stod inte en rad i tidningarna.
Citera
2014-04-08, 17:30
Medlem
Så en ambassadtjänsteman som pratar svenska utan brytning och ser svensk ut. Det borde inte finnas så många av dem.
Citera
2014-04-08, 20:01
Medlem
dunbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Så en ambassadtjänsteman som pratar svenska utan brytning och ser svensk ut. Det borde inte finnas så många av dem.

Deras familj ska visst ha samma immunitet så det kan vara en son till någon på ambassaden.
Har föräldrarna varit här länge så kan han vara född här och prata perfekt svenska.
Men föräldrarna bör ju ha ett i alla fall nordiskt utseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in