Påminner mig om att jag saknar
Danska glassbaren i Båstad där jag ätit såväl
Negerkyss som
Eskimåkyss. Finns den kvar måste jag titta förbi igen nästa sommar
Jag uppfattar inte själva ordet som rasistiskt men det ska väl vara historiskt felaktigt att använda termen?.
Nu pratar jag om teorier kring hur ordet uppstod alltså teorier men
gypsy ska väl komma av att man i både England och Frankrike misstog gruppen för egyptier (
Gypsy respektive
Gitane). Tom i Sverige blev det väl missförstånd (Olaus Petri beskrev de som tattare, dvs han hade
tatarer i åtanke)
Citat:
Det engelska gypsy och det franska gitane kommer båda från landsnamnet Egypten, och refererar till föreställningen att romerna ursprungligen nådde Europa via Egypten.[28] Romer uppgav själva också att de kom från Egypten eller ”Lilla Egypten”, men det finns bara en bevarad notis om romernas indiska ursprung. I Chronicon Foroliviense (1397-1433) säger författaren frater Hieronymus, under år 1422 ”Som jag kunde höra, sade några att de härstammade från Indien.” [29]
Ibland används på svenska termen zigenare om romer. Ordet kommer ursprungligen från ordet "tsigan" som i sin tur härrör från den gamla grekiska benämningen på kättare, atsigan. Grekiskans athyinganis betyder 'de som inte rör',[30] eftersom romerna på den tiden hälsade med handslag (d.v.s. greppade om varandras handleder)
Citat:
Den 29 september 1512 kom Greve Antonius med ett stort antal familjer. Greve Antonius och hans här blev kallade för tattare senare i en svensk krönika av Olaus Petri. Själv sade sig hären komma från "Klene Egifft", lilla Egypten vilket tolkats av vissa forskare som en romsk bosättning på Peleponnesos i Grekland. Ifall Greve Antonius är samma person som Antonius Gagino passerade denna romska här Skottland 1505 enligt ett brev från den skotske kungen Jakob IV.[45] Bland finska, norska och svenska gammalromska släkter har namn som Grek och Skotte cirkulerat, vilket kan ha sin förklaring i vandringsvägarna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zigenare
Enligt Wikipedia då (men med källor). Sorry att jag kanske glider in på nåt som kanske passar bättre i
Vetenskap-Språk
Jag kan ju bara hoppas på att ägaren var medveten om att det kunde ta hus i helvete och går affärerna åt skogen får han väl egentligen skylla sig själv?