2013-11-01, 01:44
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Ägaren till restaurangen är själv invandrare, en bra kille som jobbar och försörjer sig själv. ingen rasist där inte.
Jaså minsann! En invandrare kan således inte vara rasist? Eller är det att han arbetar och försörjer sig själv, som gör honom immun mot rasism? Vilket nonsens. De värsta rasisterna i Sverige är invandrare. Detta är dock tabu för de sju politiska systrarna, hyenapressen och kulturnissarna att låtsas om.
Citera
2013-11-01, 02:39
Medlem
Påminner mig om att jag saknar Danska glassbaren i Båstad där jag ätit såväl Negerkyss som Eskimåkyss. Finns den kvar måste jag titta förbi igen nästa sommar

Jag uppfattar inte själva ordet som rasistiskt men det ska väl vara historiskt felaktigt att använda termen?.

Nu pratar jag om teorier kring hur ordet uppstod alltså teorier men gypsy ska väl komma av att man i både England och Frankrike misstog gruppen för egyptier (Gypsy respektive Gitane). Tom i Sverige blev det väl missförstånd (Olaus Petri beskrev de som tattare, dvs han hade tatarer i åtanke)

Citat:
Det engelska gypsy och det franska gitane kommer båda från landsnamnet Egypten, och refererar till föreställningen att romerna ursprungligen nådde Europa via Egypten.[28] Romer uppgav själva också att de kom från Egypten eller ”Lilla Egypten”, men det finns bara en bevarad notis om romernas indiska ursprung. I Chronicon Foroliviense (1397-1433) säger författaren frater Hieronymus, under år 1422 ”Som jag kunde höra, sade några att de härstammade från Indien.” [29]
Ibland används på svenska termen zigenare om romer. Ordet kommer ursprungligen från ordet "tsigan" som i sin tur härrör från den gamla grekiska benämningen på kättare, atsigan. Grekiskans athyinganis betyder 'de som inte rör',[30] eftersom romerna på den tiden hälsade med handslag (d.v.s. greppade om varandras handleder)

Citat:
Den 29 september 1512 kom Greve Antonius med ett stort antal familjer. Greve Antonius och hans här blev kallade för tattare senare i en svensk krönika av Olaus Petri. Själv sade sig hären komma från "Klene Egifft", lilla Egypten vilket tolkats av vissa forskare som en romsk bosättning på Peleponnesos i Grekland. Ifall Greve Antonius är samma person som Antonius Gagino passerade denna romska här Skottland 1505 enligt ett brev från den skotske kungen Jakob IV.[45] Bland finska, norska och svenska gammalromska släkter har namn som Grek och Skotte cirkulerat, vilket kan ha sin förklaring i vandringsvägarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zigenare

Enligt Wikipedia då (men med källor). Sorry att jag kanske glider in på nåt som kanske passar bättre i Vetenskap-Språk Jag kan ju bara hoppas på att ägaren var medveten om att det kunde ta hus i helvete och går affärerna åt skogen får han väl egentligen skylla sig själv?
Citera
2013-11-01, 03:26
Medlem
InvalidSouls avatar
Det är just det att det insinueras att alla zigenare stjäl som är problemet. Vilket de inte gör, och man borde inte agera som om det vore fallet. Säga sedan vad man säga vill om hur det ser ut med folkgruppens brottstatistik.

Det är ett skämt som är menat att provocera, det är liksom hela skämtet. Kul för ägaren att han tar det med en klackspark, men det känns lite onödigt. Somliga gråter över att det satsas pengar på att göra utredning kring brott och så på det här, men det var väl kanske inte så oväntat att det skulle ske? Tycker att alla "slösade" slantar är ägarens fel. Kanske de kunde gått till något bättre om han gett fan i att sätta upp ett provocerande skämt?
Citera
2013-11-01, 04:55
Medlem
Bagdads avatar
Cred till ägaren att han inte viker ner sig. Sedan så behöver han ju inte syfta på att ziggisarna skulle ha snott ingredienserna, kan ju vara han själv som har snott dom. Köttbullar är fortfarande köttbullar även om jag snor färsen. Likadant med Ziggissoppa, stulna ingredienser eller ej.

Sedan bör vi dock avskaffa HMF-lagen då den inte fyller någon funktion i vårat samhälle.
Citera
2013-11-01, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Jaså minsann! En invandrare kan således inte vara rasist? Eller är det att han arbetar och försörjer sig själv, som gör honom immun mot rasism? Vilket nonsens. De värsta rasisterna i Sverige är invandrare. Detta är dock tabu för de sju politiska systrarna, hyenapressen och kulturnissarna att låtsas om.

Ja så är det säkert! Slavko Rasic (tom efternamnet är kusligt likt ett särskilt ord )

Det kan mycket väl vara en serbisk/kroatisk kille som ser ner på "zigenarpacket" som ju är vanligt nere i södra Europa
Citera
2013-11-01, 07:16
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Det är alltså hets mot folkgrupp eftersom att man insinuerar att alla zigenare stjäl.

Ägaren förklarade detta med att hans arbetskamrater stjäl ur hans kylskåp. Detta var insinuationen, inte att romer stjäl.

Citera
2013-11-01, 07:27
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvalidSoul
Det är just det att det insinueras att alla zigenare stjäl som är problemet. Vilket de inte gör, och man borde inte agera som om det vore fallet. Säga sedan vad man säga vill om hur det ser ut med folkgruppens brottstatistik.

Det är ett skämt som är menat att provocera, det är liksom hela skämtet. Kul för ägaren att han tar det med en klackspark, men det känns lite onödigt. Somliga gråter över att det satsas pengar på att göra utredning kring brott och så på det här, men det var väl kanske inte så oväntat att det skulle ske? Tycker att alla "slösade" slantar är ägarens fel. Kanske de kunde gått till något bättre om han gett fan i att sätta upp ett provocerande skämt?

Men då kan man å andra sidan göra det till en yttrandefrihetsfråga.

Varför skall inte en restaurangägare få sätta upp provocerande skämt?

Varför skall vissa provocerande skämt vara acceptabla men inte andra?

Vem skall avgöra vad som är provocerande och inte?

Eftersom zigenare inte stjäl mer än andra borde det ju inte vara provocerande att insinuera det eller hur? Det är lika provokativt som att skriva eskimåsoppa med stulna ingridienser.
Citera
2013-11-01, 08:42
Medlem
Heruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Ja så är det säkert! Slavko Rasic (tom efternamnet är kusligt likt ett särskilt ord )

Det kan mycket väl vara en serbisk/kroatisk kille som ser ner på "zigenarpacket" som ju är vanligt nere i södra Europa

Han är serb
Citera
2013-11-01, 09:48
Medlem
Man är inte rasist för att man påstår ett faktum
Zigenare stjäl
Ja, jag tror att många som invandrade på 60,70, 80-talet
och deras barn är mera negativa till dagens invandring än många
"helsvenskar". Inte så konstigt.
Dom kom i en tid då det fanns arbete och inte bidrag.
Dom jobbade hårt på varv och med städning för att bygga en framtid
för sina barn. Barnen har fått höra historier om föräldrarnas svårigheter i det nya landet.
Inte konstigt då om man reagerar mot dagens bidragssituation.
Jag har ätit många gånger på restaurangen. Slavko är en helt vanlig, hårt arbetande restaurangmännniska. Tonen är rå men hjärtlig. Det var naturligtvis ett misstag att skämta på det viset på en hemsida och man tog ju också bort det. Man kan inte påstå att ALLA ingredienser i en zigenarsoppa är stulna. Dom kan ju t.ex. ha hittat löken.
Citera
2013-11-01, 12:09
Medlem
Ezels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Man är inte rasist för att man påstår ett faktum
Zigenare stjäl
Undantaget att du menar iallmänna ordalag så som att "En del Zigenare stjäl, precis som en del svenskar stjäl, precis som en del japaner stjäl" så är dit påstående faktiskt nästan ett skolbok-exempel på rasism.
Citera
2013-11-01, 17:07
Medlem
Egentligen är det lika lite rasism som att säga att samer sysslar med renskötsel men nu har begreppet vattnats ut till den grad att det är meningslöst, det är bara att läsa FNs definition så ser man en våt kvävande filt över alla slags tankar, även sådana som snabbt hade lett till en förbättrad situation. Tex hörde jag att man i Makedonien under kommunisttiden hade absolut skolplikt för z.-barn och man skickade polisen till att hämta dem om de inte dök upp, dylikt sker inte i Malmö utan en mycket stor andel försvinner från skolan tidigt utan att myndigheterna gör ett dyft.

Bland den vuxna generationen arbetar inte 90% (läs Sydsvenskan), hur det kommer att gå för barn till dessa med kort skolgång är inte svårt att förutse.
Citera
2013-11-01, 17:14
Medlem
Voltecs avatar
Visst var namnet kul det håller jag med om men det måste finnas en gräns. Samma dilemma som negerboll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in