• 1
  • 2
2013-10-30, 22:31
Medlem
Holisistics avatar
Jag har inte hittat säljaren på blocket utan på annat håll. Ska köpa en ganska dyr sak och han ska skicka den.

Killen i fråga verkar vara pålitlig, har facebook-konto mm.

Han har föreslagit att jag ska sätta över en del av summan och att han därefter skickar varan, och när jag fått den betalar jag resten.

Det känns dock inte så tryggt att skicka pengar i förväg så jag undrar om någon vet något bra sätt att lösa det på?

Tacksam för svar.
Citera
2013-10-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Jag har inte hittat säljaren på blocket utan på annat håll. Ska köpa en ganska dyr sak och han ska skicka den.

Han har föreslagit att jag ska sätta över en del av summan och att han därefter skickar varan, och när jag fått den betalar jag resten.

Det känns dock inte så tryggt att skicka pengar i förväg så jag undrar om någon vet något bra sätt att lösa det på?

Tacksam för svar.

Åka dit är väl enklast..Eller är det för dyrt kanske? Beror på hur långt ifrån varandra ni bor.
Citera
2013-10-30, 22:52
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japppp
Åka dit är väl enklast..Eller är det för dyrt kanske? Beror på hur långt ifrån varandra ni bor.
De är för dyrt. Många tiotals mil emellan.
Citera
2013-10-30, 22:59
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.

Det känns lite som scam när han säger så för du skulle lika gärna kunna blåsa den personen med om du bara betalar halva.
Internetbedrägerier är väldigt stort så vill du ta risker gör det bara på småsummor !

Enklast är att du säger åt honom att lägga ut på blocket och ta del av blocketpaketet eller liknande för att du inte ska bli blåst alternativt inte köpa varan.
Citera
2013-10-30, 23:07
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Det känns lite som scam när han säger så för du skulle lika gärna kunna blåsa den personen med om du bara betalar halva.
Internetbedrägerier är väldigt stort så vill du ta risker gör det bara på småsummor !

Enklast är att du säger åt honom att lägga ut på blocket och ta del av blocketpaketet eller liknande för att du inte ska bli blåst alternativt inte köpa varan.
Tack för svaret!

Måste man lägga ut varan på blocket först eller räcker det med att man går in på tjänsten från blockets hemsida?
Citera
2013-10-30, 23:20
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

Måste man lägga ut varan på blocket först eller räcker det med att man går in på tjänsten från blockets hemsida?

Tror man måste göra en annons men de dyraste annonserna ligger väl på max en hundring? Erbjud dig betala hela kostnaden.
Citera
2013-10-30, 23:25
Medlem
Om han har bank/post-giro kan han skicka den med postförskott via posten. Men det är ett måste att han har något av "girorna".

Då betalar du när du hämtar ut den.. Dock är detta inte 100% säkert heller eftersom du inte får öppna paketet förrens du har betalat... Men då finns det nog postservice som kan hjälpa dig med säkerheten. Inte säker på hur det ligger till. Kan ju iofs va lite krångligt för honom att starta ett bank eller post giro bara för denna sak, om han nu inte har ett.
Lycka till
Senast redigerad av plecto 2013-10-30 kl. 23:27.
Citera
2013-10-30, 23:36
Medlem
Holisistics avatar
Någon som vet några alternativ till Payson som kan agera "tredje part" annars?

Payson ska ha 5% av transaktionsbeloppet och det jag är lite väl...
Senast redigerad av Holisistic 2013-10-30 kl. 23:39.
Citera
2013-10-31, 00:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Det finns något som heter "blocketpaketet". Kolla upp det!
Citera
2013-10-31, 08:01
Medlem
SavageRSs avatar
Jag skulle tyvärr inte lita på säljaren för att skicka en peng i förväg... men det borde finnas någon betaltjänst (typ PayPal) som kan hålla i pengarna tills varan hämtats ut hos posten. Eventuellt att UPS har någon sån tjänst? Någon annan kan nog svara på de bättre. Inte använt mig av denna metod!

Om du för över pengar så bör du räkna med att vara utan dem i ett år... eventuellt bli av med dem helt.

Om du får tillbaks dem så kommer det ta tid... betala räkningarna först

Mvh
Citera
2013-10-31, 11:20
Medlem
Muppers avatar
Internetgirot är bra, finansinspektionen som sköter den.

Du sätter över pengarna till dom, varan skickas, du undersöker varan, godkänner betalningen och säljaren får pengar.
Citera
2013-10-31, 11:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Internetgirot är bra, finansinspektionen som sköter den.

Du sätter över pengarna till dom, varan skickas, du undersöker varan, godkänner betalningen och säljaren får pengar.
Det är exakt så blocketpaketet funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in