Citat:
Ursprungligen postat av
Calvins
Vill först klargöra att detta är en skoluppgift jag kört fast på, ämnet är sociologi. Frågeställningen lyder som följande;
"Du ska nu sätta in begreppet etnicitet i ett större sammanhang. Gör detta genom att diskutera:
hur påverkar samhället individens förhållande till etnicitet? samt
hur påverkar individen samhällets förhållande till etnicitet?
Uppgiften har sin utgångspunkt i ett grundläggande sociologiskt dilemma: är det individer som skapar samhället eller är det samhället som formar individer? I ditt svar ska du bland annat använda dig av begreppen: rasism, särbehandling, diskriminering och samhällsstruktur. Var tydlig med vad som är dina egna åsikter och källhänvisa information."
Jag har suttit på tok för länge med den här uppgiften nu utan att komma någonvart, jag förstår inte riktigt frågeställningen. Jag har ingen lärare att be om assistans och deadline har passerat.
Någon som kan ge exempel på hur individen påverkar samhället? Hur hade ni tänkt kring den här frågeställningen?
Oj vilken svår fråga! Säger dig påståendet "Dit folk går -> dit går folk" något? med andra ord vi har en tendens att göra som andra, vilket betyder att du påverkar andra med hur du gör och du blir påverkad av hur andra gör. Är man punkare så påverkar du och påverkas du främst av andra punkare, samma sak om du är Emo, är du skandinav påverkas du förmodligen inte särskilt mycket av araber och vice versa. Samhällsstruktur kan exempelvis syfta på sådant som att vi lever i en skriftkultur, med skolor som försöker lära ut solidaritet med och respekt för klasskamrater, lärare, myndigheter arbetsgivare och föräldrar, att en sekulariserad protestantism dominerar våra värderingar (likhet inför lagen, altruism, hög skatte och arbetsmoral med mera), att det är vanligt med bilar och internet och annan teknik, samt att vi i princip har en representativ demokrati med ett statligt våldsmonopol.