• 1
  • 2
2013-10-30, 17:03
Medlem
Superduperfisks avatar
Hej, jag är ingen stjärna i köket, men skulle gärna villja vara. Finns det nårga schysta TV-program eller nått där man kan se och lära sig lite mer om matlagning? Gärna som börjar med lite enklare grejer.
Citera
2013-10-30, 17:07
Medlem
elastikmandens avatar
På tuben finns massor, eller köpa en bra kokbok? Här är en länk.

http://www.youtube.com/results?searc...be.MS9I2Z78W34
Citera
2013-10-30, 17:08
Medlem
Strychnos avatar
Kika på Per Morbergs program. (Vad blir det för mat)
Han e ju lite rolig dessutom!
Citera
2013-10-30, 18:01
Medlem
Superduperfisks avatar
Tack för tipsen, hittade även Gordon Ramsays Ultimate Cookery Course. Värkar lovande.
http://www.youtube.com/watch?v=N9iWedik8hw
Citera
2013-10-30, 18:45
Medlem
alltid-i-blasvaders avatar
Youtube lr varför inte kolla på matlagningsprogram, dags tv är ju ändå tråkigt. För mig själv kommer det naturligt och jag är en suverän kock.
Citera
2013-10-30, 19:14
Medlem
Aktivers avatar
Bästa sättet att lära sig vad som är gott är nog att testa själv!

Kanske kan du prata med någon vän eller släkting som kanske har bättre koll, bara för att få lite tips!

Går matlagningsprogram hela tiden på tv4, de flesta visar dock bara hur du gör en viss maträtt, men program som sveriges mästerkock mm kanske du kan få lite tips ifrån, där lagar de ju trots allt vanlig god mat!
Citera
2013-11-04, 12:40
Medlem
kittishs avatar
Sök på "foodwishes" på YouTube! Jag har lärt mig massor av Chef John där, och han gör inte alltför avancerade grejer heller, och understryker JÄMT att matlagning ska vara roligt och i princip kravlöst.
Citera
2013-11-04, 14:46
Medlem
MeanMEs avatar
Börja med att lära dig göra olika soppor och göra en fin fond.
Är en mjukstart som du kan dra till perfektion om du vill.
Få saker imponerar på mig så mycket som en perfekt tillagad soppa om jag skall vara ärlig.
Citera
2013-11-04, 15:29
Medlem
Haak0ns avatar
Good eats med Alton brown. Finns 14 säsonger tror jag och det mesta finns på Youtube. Täcker det mesta man behöver kunna inom matlagning och beskriver inte bara hur man gör uran också varför man gör det.
Citera
2013-11-04, 18:10
Medlem
christerys avatar
Mja, youtube och TV i alla ära men jag måste ju slå ett slag för ICAs Rutiga kokboken eller Vår kokbok av KF.

Borde finnas på loppis/2hand om inte annat. Trevlig husmanskost och man kan bläddra fram recept till nästan allt.

En annan favorit (lite stora portioner ibland, men det går ju att sno idéerna i alla fall) är Iduns kokbok

Eftersom det var på tapeten i en annan tråd med Oxsvans så tar jag med ett exempel:

Citat:
246. Oxsvanssoppa (f. 6 pers.).

1 oxsvans
1/2 kg. oxhals
4 msk. smör (80 gr.)
1—2 rödlökar
2 morötter
1 palsternacka
1/4 rotselleri
5 persiljestjälkar
1 lagerblad
3 lit. efterbuljong eller vatten
15 gr. mondaminmjöl
salt, socker, cayenne
1/2 dcl. torr scherry
(1 msk. tomatpuré)

BEREDNING: Oxsvansen sköljes i kallt vatten, skållas i kokande
vatten, torkas med en duk och hugges i stycken efter lederna.
De största bitarna klyvas på tvären. Köttet sköljes hastigt, torkas
och skäres i mindre bitar. Löken skalas, rötterna ansas och skäras
sönder, persiljan sköljes och bindes ihop med lagerbladet. Smöret
brynes i en järnkastrull, köttet och rotsakerna läggas i och få
bryna vid sakta eld omkr. 1 tim. Därefter tillsättes 1/4 lit. av den
kokande buljongen, som under jämn rörning får koka ihop till
gelé. När geléet fått en vacker mörkbrun färg, utan att bli bränt,
spädes resten av buljongen på och soppan får koka sakta med
tätt slutet lock omkr. 3 tim. eller tills köttet är fullkomligt mört.
Det tages då upp med hålslev, svansbitarna skrädas, köttet skäres
i små bitar och lägges i soppskålen. Soppan silas, skummas väl,
får koka upp, avredes med mondaminmjölet, utrört i 1/2 kkp kallt
vatten, och får därefter koka under rörning 5 min. Avsmakas med
kryddorna, vinet samt tomatpurén och hälles över köttet i soppskålen.
Serveras mycket varm. — Om så önskas kan en kokt morot skäras
i vackra figurer och serveras som garnityr i soppan.

Det finns ju lite märkliga saker som efterbuljong eller mondaminmjöl men den är om inte annat en trevlig läsning.

Projekt runeberg digitaliserar gamla böcker som passerat copyrightskyddet om jag fattat det rätt så den är inte bara gratis utan laglig åxå.

Vill man ha lite humor i matlagningen så kanske dessa herrar duger, roliga att kika på och drar man ner på storleken på portionerna så funkar det nog som käk åxå http://www.youtube.com/watch?annotat...&v=u5_7g2F8WZY

Men, böcker är nog bäst tycker jag. Läsa igenom receptet och redan där fundera kring hur allt kommer att smaka är ju halva nöjet.

Video eller TV tycker jag går för fort, allt är färdigt på 5 minuter. Dom har gjort mise en place och när man ska göra det själv så går det ju inte alls lika bra.
Citera
2013-11-04, 20:55
Medlem
DingusMcDucks avatar
En till röst på Alton Brown och Good Eats. Mycket lärorikt och underhållande program. Här är första avsnittet. Försök räkna hur många gånger han säger "now".

Tillägg: Jag gillar även America's Test Kitchen. Lite torrare och mer vetenskapligt, men också underhållande och lärorikt.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2013-11-04 kl. 20:59.
Citera
2013-11-04, 22:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
En till röst på Alton Brown och Good Eats. Mycket lärorikt och underhållande program. Här är första avsnittet. Försök räkna hur många gånger han säger "now".

Tillägg: Jag gillar även America's Test Kitchen. Lite torrare och mer vetenskapligt, men också underhållande och lärorikt.

Han var ju riktigt trevlig, har fallit under min radar i alla fall. Tackar så mycket för den länken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in