• 1
  • 2
2005-07-09, 06:59
Medlem
Bingolikets avatar
Själv är jag uppfödd innan kaffebryggare var en var mans egendom.Att jämföra smaken på ett bra äkta kokkaffe med ett bryggkaffe går inte enligt mig.Finns det fortfarande någon som kokar sitt kaffe?
Citera
2005-07-09, 08:06
Medlem
FetFulElaks avatar
På sätt och vis.. kokar vattnet i micron och häller i Nescafe-pulver. Nescafe, mjölk och socker, det är min melodi det.
Citera
2005-07-09, 08:25
Medlem
Bråkmakarns avatar
Min farmor gör det, förbannat gott kaffe!

Själv använder jag mig av en gammal hugin coffee culture, tar lika många skopor kaffepulver som antalet koppar med vatten, dvs om jag häller i vatten så flötet kommer upp till tredje strecket så har jag i tre skopor kaffe i filtret.

Blir riktigt gott kaffe i min bryggare, men har börjat oroa mig lite vad jag ska göra när den går sönder, jag har hitills inte smakat kaffe från en elbryggare med lika gott kaffe som min.

Just använder jag Arvid Nordquist classic, men brukar testa olika, jag har inte riktigt hittat "mitt" kaffe ännu.
Citera
2005-07-09, 10:23
Medlem
Tevildos avatar
Jupps, Löfbergs lila kok. Uppvuxen med det och tycker helt klart att det är överlägset bryggkaffe.

Mitt ex kokar också kaffe, efter att ha bott med mig och mitt kokkaffe i 6 år
Citera
2005-07-09, 10:25
Medlem
milks avatar
jag dricker inte kaffe
Citera
2005-07-10, 22:40
Medlem
Kokkaffe skall det vara eller så gör jag en espresso på min www.nespresso.com maskin.
Citera
2005-07-10, 22:48
Medlem
onits avatar
Brygger Lavazza i filter, alternativt kokar vatten i kaffekokare/mikro och häller över Änglamarks snabbkaffepulver.
Citera
2005-07-11, 00:25
Bannlyst
Mörkrostat Zoega eller A.Nordqvist i bryggmaskin och en liten skvätt grönvit kaffegrädde. Kokning går an ute i vildmarken eller i händelse av krig.

/ Der B
Citera
2005-07-11, 01:25
Medlem
Jag har bara druckit kokkaffe (det är väl sånt som man inte har i kaffebryggaren?) ett par gånger, och det är mycket godare! Skall nog börja dricka sådant istället.

Gör jag i bryggare så använder jag inte några mått (har aldrig gjort det ) utan häller bara lite på fri hand från påsen, och lite vatten. Blir hur bra som helst
Citera
2005-07-11, 01:30
Medlem
Bingolikets avatar
Kokkaffe smakar suveränt.Men tyvärr läste jag att det innehåller farliga fettämnen som inte är så nyttiga för kroppen.Men det var väl bara något år sedan som larmet gick om att kaffebryggerierna rostar sitt kaffe i dieselavgaser?Tycker mig själv ibland skönja små oljefläckar i min kaffekopp.
Citera
2005-07-11, 01:39
Medlem
amfolyts avatar
Jag kokar kaffet i vanlig bryggare, använder gevalia i hopp om att få oväntat besök. Använder lika många skopor kaffe som koppar. Inga onödiga tillsattser, dricker det svart.

Det där med oljefläckarna har jag också funderat på, men jag tror nog det är smuts ifrån kaffekannan om man inte sköljt ur den eller nåt sånt.
Citera
2005-07-11, 01:47
Medlem
Marulks avatar
Jag kokade i perkulator tills för ett halvår sen. Då "glömde" jag att rengöra den på ett tag så jag började handla allt kaffe på 7-eleven istället. (förutom det man hinkar i sig på jobbet såklart).

Man kanske inte kan kalla det att göra kaffet själv men det är jävligt gott kaffe iaf.

Perkulatorn står fortfarande i köket odiskad, vågar knappt gå i närheten av den, kan tänka mig att det är rätt mycket mögel och skit i den eftersom den var halvfull när jag övergav den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in