• 1
  • 2
2013-10-31, 23:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blown
I DiskImage hittar jag ynka 5 partitioner, trots att den är formaterad till 50 partitioner, och några img-filer har jag inte hittat. Har du någon idé om hur jag ska kunna säkerhetskopiera varje partition när jag väl löst att kunna läsa från dem?

Kan det kanske i mitt fall fungera att göra en diskavbildning av hela den fysiska enheten som backup? Skulle ett usb-minne crasha då så kan jag ju bara flasha avbildningen på ett likadant minne, förutsatt att det fungerar att göra en sådan avbildning.

Alltså dukanske måste göra en youtube film av vad du vill åstadkomma ?
Känns som jag inte hänger med?

PÅ specen över din floppy manick så kan du alltså ha 100 tillgängliga floppys lagrade på en usb-sticka (totalt 144 MB). Vill du backuppa hela stickan (alla 100 floppies) så måste du i så fall klona den med en likadan usb-sticka, DiskImage o likn prgm kanske inte känner igen vilket format som usb-stickan är formaterad i, och det verkar vara ett format som är speciellt för ipcas enheter.
Eftersom du bara ser 5 partitioner på din usb (alltså när du stoppar in usb-stickan i ett annat usb-hål vad jag förstår ??)

Jag förstår ju hur den fungerar, att man kopplar in den som en floppy och Windows "tror sig se" en äkta floppy-disk, och att den vidare kan formatera denna virtuella floppy enhet o ha skrivbehörigheter på den,

Men ipcas-enhetn verkar ju lägga in ngt annat filformat på usb-stickan eftersom du inte kan se vad den innehåller riktigt.

Att överleva som IT-tekniker handlar mycket om att lära sig att hitta på arbetsbesparande rutiner, o kanske nya tekniker, annars drunknar man i jobb.

Jag stötte på för länge sen ngn programvara som kunde emulera en floppydisk på en usb-sticka men det fick alltså då bara plats med en enda floppy på hela stickan (alltså resten av utrymmet var oanvänt). Men den betedde sig precis som en floppy fast läs/skrivhastigheten var ju mkt snabbare än på en äkta floppy.

Att jag skrev att du bör använda sektorsvis kopiering (kloning) är för att antagligen ipcas enheter har ett eget sätt att formatera usb-stickan ? Vad jag fattar så kan du inte använda just en sådan usb-sticka för annat ändamål än just ipcas enheter, eller hur ?

Synd att den är så dyr annars det varit ngt man kunde leka med i helgen, hihi...
Citera
2013-11-01, 03:08
Avstängd
Ja skrev -
- Att överleva som IT-tekniker handlar mycket om att lära sig att hitta på arbetsbesparande rutiner, o kanske smidiga nya tekniker, annars drunknar man i jobb.

Det innebär också att man ska lära upp användarna att göra ne del av grovgörat (delegera) , ett att de själva kan kan fokusera o begripa problemete de bhöver hjälp med. Så när du blir tillfrågade du får en rak och klar muntlig/skriftlig problemställning från början.

Det e mkt lättare då om man har en ngnlunda bra problem beskrivning att utgå ifrån och kan komma på smidiga smarta lösningar. Det är ju tex så att du kan lära dme att backa upp att de kan göra det självva.

Ställer du följdfrågor till de anställda och börja fråga dem om hur man lämpligast löser problemet, så får du en ttydlig upppfattning om hur det ligger till med kunskapsnivån. Den anställde som verkar ha mest på fingrarna o klipskast kidnappar du för att ha den som backup-trollare som du kan lära upp att förstå problemställningar o lösa problem.

Om du har datorerna uppkopplade via nätverk så kan du tex skriva script som kopierar A: till en central server, o lägegr i rätt mapp från början.
Citera
2013-11-01, 10:20
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja skrev -
- Att överleva som IT-tekniker handlar mycket om att lära sig att hitta på arbetsbesparande rutiner, o kanske smidiga nya tekniker, annars drunknar man i jobb.

Det innebär också att man ska lära upp användarna att göra ne del av grovgörat (delegera) , ett att de själva kan kan fokusera o begripa problemete de bhöver hjälp med. Så när du blir tillfrågade du får en rak och klar muntlig/skriftlig problemställning från början.

Det e mkt lättare då om man har en ngnlunda bra problem beskrivning att utgå ifrån och kan komma på smidiga smarta lösningar. Det är ju tex så att du kan lära dme att backa upp att de kan göra det självva.

Ställer du följdfrågor till de anställda och börja fråga dem om hur man lämpligast löser problemet, så får du en ttydlig upppfattning om hur det ligger till med kunskapsnivån. Den anställde som verkar ha mest på fingrarna o klipskast kidnappar du för att ha den som backup-trollare som du kan lära upp att förstå problemställningar o lösa problem.

Om du har datorerna uppkopplade via nätverk så kan du tex skriva script som kopierar A: till en central server, o lägegr i rätt mapp från början.

Hoppades slippa den vägen, eftersom jag vet att om det är bara lite för invecklat så kommer det inte ske, även om de vet hur man gör. I sanningens namn är jag inte helt övertygad om att rutinen skulle fungera ens om den var så enkel som jag försöker uppnå.

Kan man klona en sticka sektorsvis till en avbildningsfil istället för direkt till ett annat usb-minne?
Citera
2013-11-01, 10:28
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Alltså dukanske måste göra en youtube film av vad du vill åstadkomma ?
Känns som jag inte hänger med?

PÅ specen över din floppy manick så kan du alltså ha 100 tillgängliga floppys lagrade på en usb-sticka (totalt 144 MB). Vill du backuppa hela stickan (alla 100 floppies) så måste du i så fall klona den med en likadan usb-sticka, DiskImage o likn prgm kanske inte känner igen vilket format som usb-stickan är formaterad i, och det verkar vara ett format som är speciellt för ipcas enheter.
Eftersom du bara ser 5 partitioner på din usb (alltså när du stoppar in usb-stickan i ett annat usb-hål vad jag förstår ??)

Jag förstår ju hur den fungerar, att man kopplar in den som en floppy och Windows "tror sig se" en äkta floppy-disk, och att den vidare kan formatera denna virtuella floppy enhet o ha skrivbehörigheter på den,

Men ipcas-enhetn verkar ju lägga in ngt annat filformat på usb-stickan eftersom du inte kan se vad den innehåller riktigt.

Att överleva som IT-tekniker handlar mycket om att lära sig att hitta på arbetsbesparande rutiner, o kanske nya tekniker, annars drunknar man i jobb.

Jag stötte på för länge sen ngn programvara som kunde emulera en floppydisk på en usb-sticka men det fick alltså då bara plats med en enda floppy på hela stickan (alltså resten av utrymmet var oanvänt). Men den betedde sig precis som en floppy fast läs/skrivhastigheten var ju mkt snabbare än på en äkta floppy.

Att jag skrev att du bör använda sektorsvis kopiering (kloning) är för att antagligen ipcas enheter har ett eget sätt att formatera usb-stickan ? Vad jag fattar så kan du inte använda just en sådan usb-sticka för annat ändamål än just ipcas enheter, eller hur ?

Synd att den är så dyr annars det varit ngt man kunde leka med i helgen, hihi...

Den är inte formaterad så att datorn tror det är en floppy, utan den ser ett USB-minne med 1,44MB, och resten icke-allokerat.

Problemet är som sagt inte att få till en automatisk backup, utan problemet är att det ska till ~35 automatiska backuper (en för varje maskin). När minnet pluggas i måste man alltså ställas inför ett val där man väljer var backupen ska sparas, eller om programmet själv kan känna igen beteckningen på USB-minnet så att målmapp ställs automatiskt. Att göra 1 automatisk backup är inga problem.
Citera
2013-11-01, 12:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blown
...
Kan man klona en sticka sektorsvis till en avbildningsfil istället för direkt till ett annat usb-minne?

Ja det kanman det kalllas ju kloning (kallas ibland för sektorsvis kopiering elr ghostning efter Norton Ghost) ävenom man bara skapar en avbildningsfil, jag tror tex DiskImage kan göra det, men även tex Acronis True Image, CloneZilla (Linux) mfl. Denna avbildningsfil kanman skriva tebax med samma prgm den skapades av på en ny usb sticka, och usb-stickan kan sedan användas på samma sätt som den första.

Du bör ha ngra extra usb-stickor i reserv ( o helst av samma kapacitet, modell o märke som de du redan har att experimentera med). Kloning skapar en exakt kopia av det medium du kopierar. Menman kankse måste vara varse med att hålla reda på med vilket program man skapade avbildningsfilen, olika disk kloningsprogram har ibland olika sättt att skapa avbildningsfilen. Tex så kan det läggas till info om diskmediat, checksummor osv.

Avbildningsfilen blir lika stor som kapaciteten på det minne du kopierar. Jämför tex ISO formatet på CD/DVD-avbilder (images).

Sektorsvis kopiering innebär att alla partitioner på usb-stickan (mediumet) kopieras rakt av, kallas ibland oxå för raw-kopiering. En del såna program kan oxå komprimera avbildningsfilen (imagen), o ibalnd utesluta vissa utrymmen osv, men jag tror inte det är aktuellt i det här fallet.

Det finns svagheter i somliga kloningsprogram och det är tex om vissa sektorer skulle vara skadade och inte kan läsas, isåfall stannar programmet och hakar upp sej. Andra program kan tex gå vidare ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in