Citat:
I DiskImage hittar jag ynka 5 partitioner, trots att den är formaterad till 50 partitioner, och några img-filer har jag inte hittat. Har du någon idé om hur jag ska kunna säkerhetskopiera varje partition när jag väl löst att kunna läsa från dem?
Kan det kanske i mitt fall fungera att göra en diskavbildning av hela den fysiska enheten som backup? Skulle ett usb-minne crasha då så kan jag ju bara flasha avbildningen på ett likadant minne, förutsatt att det fungerar att göra en sådan avbildning.
Kan det kanske i mitt fall fungera att göra en diskavbildning av hela den fysiska enheten som backup? Skulle ett usb-minne crasha då så kan jag ju bara flasha avbildningen på ett likadant minne, förutsatt att det fungerar att göra en sådan avbildning.
Alltså dukanske måste göra en youtube film av vad du vill åstadkomma ?
Känns som jag inte hänger med?
PÅ specen över din floppy manick så kan du alltså ha 100 tillgängliga floppys lagrade på en usb-sticka (totalt 144 MB). Vill du backuppa hela stickan (alla 100 floppies) så måste du i så fall klona den med en likadan usb-sticka, DiskImage o likn prgm kanske inte känner igen vilket format som usb-stickan är formaterad i, och det verkar vara ett format som är speciellt för ipcas enheter.
Eftersom du bara ser 5 partitioner på din usb (alltså när du stoppar in usb-stickan i ett annat usb-hål vad jag förstår ??)
Jag förstår ju hur den fungerar, att man kopplar in den som en floppy och Windows "tror sig se" en äkta floppy-disk, och att den vidare kan formatera denna virtuella floppy enhet o ha skrivbehörigheter på den,
Men ipcas-enhetn verkar ju lägga in ngt annat filformat på usb-stickan eftersom du inte kan se vad den innehåller riktigt.
Att överleva som IT-tekniker handlar mycket om att lära sig att hitta på arbetsbesparande rutiner, o kanske nya tekniker, annars drunknar man i jobb.
Jag stötte på för länge sen ngn programvara som kunde emulera en floppydisk på en usb-sticka men det fick alltså då bara plats med en enda floppy på hela stickan (alltså resten av utrymmet var oanvänt). Men den betedde sig precis som en floppy fast läs/skrivhastigheten var ju mkt snabbare än på en äkta floppy.
Att jag skrev att du bör använda sektorsvis kopiering (kloning) är för att antagligen ipcas enheter har ett eget sätt att formatera usb-stickan ? Vad jag fattar så kan du inte använda just en sådan usb-sticka för annat ändamål än just ipcas enheter, eller hur ?
Synd att den är så dyr annars det varit ngt man kunde leka med i helgen, hihi...