Jag har blivit ställd inför ett problem på jobbet. Vi ska göra backups på maskininställningar som sparas på USB-minnen. För den normale pc-användaren är det kanske ingen större manöver att använda "drag and drop" på minnets innehåll till en mapp med lämpligt namn, men det är dessvärre för mycket begärt i detta fallet.
Därför har jag börjat rodda i en automatiserad lösning där det räcker att användaren sätter i ett USB-minne i uttaget och så sköts resten automatiskt. Inga större problem så långt - jag har hittat det underbara programmet FreeFileSync och har genom Windows schemaläggare rotat fram rätt event i loggboken som triggar en backup varje gång ett minne sätts in i USB-uttaget. Skriptet i freefilesync kopierar allt innehåll på usb-minnet och sparar förändrade filer på en förutbestämd plats.
Tyvärr visade det sig vara svårare - man kan inte lägga filerna i en undermapp på usb-minnet, och inte lägga prefix på filnamnet, så varje maskin med detta systemet har alltså första fil MData_000.mld och så numrerat uppåt. Jag måste alltså ha en unik målmapp att kopiera till för varje USB-minne så att jag inte skriver över filerna från ena maskinen när jag kör backup på nästa, alternativt ett program som ställer frågar efter målmapp (som namnges efter maskinnummer) för varje tillfälle, och sedan gör backupen.
Tankar och funderingar tas emot med stor tacksamhet!
Framöver kommer även de maskiner med diskettenhet att få USB-moduler och USB-minnen och då blir problemet än mer invecklat. Maskinen skapar nämligen en partition för varje sparad maskininställning. Har ni en lösning för det ser jag det som en fin bonus, men främst vill jag lösa detta första bekymret.
Senast redigerad av blown 2013-10-30 kl. 08:15.
Har stött på det här problemet med att usb bara läser ifrån root och inga undermappar.
Använd dig utav flera USB. Märk de olika USB med maskinnamn. En WA som troligtvis håller.
Har stött på det här problemet med att usb bara läser ifrån root och inga undermappar.
Använd dig utav flera USB. Märk de olika USB med maskinnamn. En WA som troligtvis håller.
En WA?
Jag tror inte du riktigt är med på mitt problem. Vi har ett USB-minne till varje maskin redan, men dessa ska backas upp i en PC automatiskt varje gång de ansluts. Automatiken är problemet eftersom filnamn är samma och de inte tillåter undermappar.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad ni vill åstadkomma, fullt ut..
Men kan ni inte använda er av offlinefolders?? (Synkar automatiskt förändringar)
Eller Windows inbyggda backupfunktion (som OM ni har PRO versioner av Windows kan säkerhetskopiera vad ni vill till t.ex. en nätverksdelning.. Måste väl vara bättre än opålitliga USB-minnen!)
Det verkar som en mindre firma, som saknar specifik IT-personal!! (En gissning bara!)
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad ni vill åstadkomma, fullt ut..
Men kan ni inte använda er av offlinefolders?? (Synkar automatiskt förändringar)
Eller Windows inbyggda backupfunktion (som OM ni har PRO versioner av Windows kan säkerhetskopiera vad ni vill till t.ex. en nätverksdelning.. Måste väl vara bättre än opålitliga USB-minnen!)
Det verkar som en mindre firma, som saknar specifik IT-personal!! (En gissning bara!)
Korrekt. Det är jag som står för IT-ansvaret, vilket i många fall innebär att man ringer konsulter för att lösa problem. Jag är dock inte helt tappad, så jag löser det mesta själv.
Jag förklarar mer kortfattat: Varje maskin har var sitt USB-minne där inställningar för varje verktyg sparas. Dessa USB vill jag säkerhetskopiera per automatik när de kopplas in i en PC. Det största problemet med dessa USB-minnen är att filnamnen är samma i alla, och att filerna måste ligga i roten på minnet, och inte i en undermapp. Alltså måste målmappen för backupen vara olika för varje USB, så att inte man skriver över föregående filer när man sätter i ett nytt USB-minne.
Det är här jag vill ha hjälp. Går detta lösa genom att exempelvis lösa genom att sätta den schemalagda aktiviteten att triggas beroende på namn på USB-minnet eller dylikt?
Freefilesync sparar ju script där all info om backupen sparas. Gör jag ett script för varje USB-minne med olika målmappar, så går det ju lösa! Då gör jag helt enkelt bara en schemalagd aktivitet när USB-minnet sätts i uttaget att köra scriptet direkt från E: (eller vad minnet nu har för beteckning) och problemet är löst!
Ibland räcker det att bara resonera lite med sig själv
Då återstår bara problemet med USB-minnet med några tiotal partitioner...
Det innebär att USB-minnet formateras till en uppsjö 1,44MB stora partitioner, som man i den hårdvaran kan bläddra igenom för att "välja mellan disketter".
Det första uppenbara problemet är att alla partitioner inte dyker upp på PC:n, utan det syns bara en och resten av minnet är "unallocated". Men kanske skulle det gå att göra en diskavbildning som backup?
Det innebär att USB-minnet formateras till en uppsjö 1,44MB stora partitioner, som man i den hårdvaran kan bläddra igenom för att "välja mellan disketter".
Det första uppenbara problemet är att alla partitioner inte dyker upp på PC:n, utan det syns bara en och resten av minnet är "unallocated". Men kanske skulle det gå att göra en diskavbildning som backup?
Nja, PCn kan bara se en 1.44 MB diskett åt gången med den USB-Floppy-emulatorn, det är inlagt så i PCns BIOS, om du möjligen inte har två såna enhetr , och ställt in i BIOS att du har två, dvs A: och B: , och dessutom har rätt floppy kabel som tillåter två enheter.
Men visst kan du använda ngn disk emulator programvara såsom DiskImage (då behöver du inte den där hårdvaran) , kom ihåg att sätta på skriv behörigheter på den virtuella enheten. Varje 1.44 MB diskett hanteras som en fil, o har ofta *.IMG som extension.
Du kan vanligtvis inte ha fler enheter än det finns enhetsbokstäver lediga, A - Z
Nja, PCn kan bara se en 1.44 MB diskett åt gången med den USB-Floppy-emulatorn, det är inlagt så i PCns BIOS, om du möjligen inte har två såna enhetr , och ställt in i BIOS att du har två, dvs A: och B: , och dessutom har rätt floppy kabel som tillåter två enheter.
Men visst kan du använda ngn disk emulator programvara såsom DiskImage (då behöver du inte den där hårdvaran) , kom ihåg att sätta på skriv behörigheter på den virtuella enheten. Varje 1.44 MB diskett hanteras som en fil, o har ofta *.IMG som extension.
Du kan vanligtvis inte ha fler enheter än det finns enhetsbokstäver lediga, A - Z
I DiskImage hittar jag ynka 5 partitioner, trots att den är formaterad till 50 partitioner, och några img-filer har jag inte hittat. Har du någon idé om hur jag ska kunna säkerhetskopiera varje partition när jag väl löst att kunna läsa från dem?
Kan det kanske i mitt fall fungera att göra en diskavbildning av hela den fysiska enheten som backup? Skulle ett usb-minne crasha då så kan jag ju bara flasha avbildningen på ett likadant minne, förutsatt att det fungerar att göra en sådan avbildning.
Om du startar GPEDIT.MSC som administratör på maskinerna och inaktiverar Autorun blockeringen!
se: http://support.microsoft.com/kb/967715/sv (Men gör tvärtom för att AKTIVERA autorun)!
När du gjort det kan du då inte skapa en autorun.inf som innehåller ett kommando för att t.ex. zippa innehållet på USB-pinnen/disketten till t.ex. en zipfil etc. på valfri plats i datorn??
Borde inte det gå???
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2013-10-31 kl. 16:16.
I DiskImage hittar jag ynka 5 partitioner, trots att den är formaterad till 50 partitioner, och några img-filer har jag inte hittat. Har du någon idé om hur jag ska kunna säkerhetskopiera varje partition när jag väl löst att kunna läsa från dem?
Kan det kanske i mitt fall fungera att göra en diskavbildning av hela den fysiska enheten som backup? Skulle ett usb-minne crasha då så kan jag ju bara flasha avbildningen på ett likadant minne, förutsatt att det fungerar att göra en sådan avbildning.
OK, jag tänkte kanske lite fel, DiskImage kan alltså ersätta en flopy enhet helt genom att skapa en virtuell floppy enhet (mjukvaru baserad).
Om du alltså funderar på att backupa (kloona) USB-stickan mot en likadan USB-sticka så bör du i såfall göra det med sektorsvis kopiering, tex Acronis True Image, elr CloneZilla mfl
OK, jag tänkte kanske lite fel, DiskImage kan alltså ersätta en flopy enhet helt genom att skapa en virtuell floppy enhet (mjukvaru baserad).
Om du alltså funderar på att backupa (kloona) USB-stickan mot en likadan USB-sticka så bör du i såfall göra det med sektorsvis kopiering, tex Acronis True Image, elr CloneZilla mfl
Tack för tipset! Det borde väl vara det enklaste sättet att göra så. Eller åtminstone att spara en image på stickan. Att hitta ett sätt att mounta varje partition och göra backup på varje är ingen bra idé känner jag
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!